tualimforum.com
>
EĞİTİM ve ÖĞRETİM
>
Dersler/Ödevler
>
Türkçe-Edebiyat-Dil Bilgisi
Çatılarına Göre Eylemler
Kullanıcı ismi
Beni hatırla
Şifreniz
Kayıt ol
Yardım
Üye Listesi
Ajanda
Bugünki Mesajlar
Arama
Türkçe-Edebiyat-Dil Bilgisi
Türkçe ödevleri,Edebiyat ödevleri,Dil Bilgisi ödevleri...
Forumları ara
Konu gösterimi
Mesaj gösterimi
Gelişmiş arama yap
Seçilene git...
Konu Bilgileri
Konu Başlığı
Çatılarına Göre Eylemler
Konudaki Cevap Sayısı
0
Şuan Bu Konuyu Görüntüleyenler
Görüntülenme Sayısı
969
LinkBack
Seçenekler
20.07.08, 13:49
#
1
(
permalink
)
Kullanıcı Profili
SERDEM
S.Moderators
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Mar 2008
Mesajlar: 7.687
Konular: 6910
Puan Grafiği
Rep Puanı:11076
Rep Gücü:20
RD:
Teşekkür
Ettiği Teşekkür: 47
464 Mesajına 935 Kere Teşekkür Edlidi
:
Çatılarına Göre Eylemler
Çatılarına Göre Eylemler :
Eylemlerin öznelerine ve nesnelerine göre gösterdikleri özelliklere, girdikleri biçime çatı denir.
Çatı, eylem kök ya da gövdelerine getirilen çatı ekleri dediğimiz eylemden eylem yapıp eklerine bağlı olarak oluşur.
UYARI :
Çatı, yalnızca eylem cümleleri üzerinde yapılan bir incelemedir. Ad cümlelerinin çatısı olmaz.
ü
Onda paranın yanında akılda vardı. ( Ad cümlesi çatısı olmaz.)
ü
Karanlık çökmeden evine vardı. (Eylem cümlesidir.)
Çatı İki Bölümde İncelenir :
Nesne – Yüklem İlişkisi :
Nesne – Yüklem İlişkisi Yönünden Eylemler Dört Grupta İncelenir :
Geçişli Eylemler :
Öznenin yaptığı işi, başka varlıklar üzerine geçirebilen, nesne alan eylemler geçişlidir.
Örnek :
Çocuk,
yazılı kağıdını
dikkatlice inceledi.
Belirtili Nesne
Ona doğum günü için
yün kazak
aldık.
Belirtisiz Nesne
Geçişli eylemler, “Ne?, Neyi?, Kim?, Kimi?” sorunlarına yanıt veren eylemlerdir.
Örnek :
Adam,
elindeki ekmeği
bir yabancıyla paylaştı. (Neyi paylaştı?)
Ahmet’in en küçük kardeşini
yolda gördüm. (Kimi gördüm?)
Yemeğe
tuz
attım. (Ne attım?)
UYARI :
Geçişli eylem, nesne alabilen eylemdir. Ama kimi durumlarda da cümlede nesne olmasa bile, o eylem geçişlilik özelliği gösterebilir.
Örnek :
ü
Saatlerce durakta bekledim (Neyi bekledim? Otobüsü; Kimi bekledim? Seni..)
ü
Televizyonda Müzeyyen Senar söylüyordu. (Neyi söylüyordu? Şarkıyı...)
ü
Tekrar tekrar okudum. (Neyi okudum? Romanı, öyküyü, şiiri...)
Geçişsiz Eylemler :
Nesne almayan eylemler, geçişsizdir.
Örnek :
Bütün gün tembel tembel
oturduk
. (Neyi, kimi oturduk? Nesne almaz.)
Yüklem
Yağmur bütün gece durmadan
yağdı
. (Neyi yağdı? Nesne almaz.)
Yüklem
Soğuktan hepimiz
üşümüştük
. (Neyi üşümüştük? Nesne almaz.)
Yüklem
UYARI :
Kimi eylemler, cümledeki kullanıma göre geçişlilik veya geçişsizlik özelliği gösterir.
ü
Bütün gün, çarşıda gezdik. (geçişsiz)
ü
Turistler, şehirdeki müzeleri gezdiler. (geçişli)
Oldurgan Eylemler :
Geçişsiz bir eyleme “-t, -r, -dır” eklerinden biri getirilerek geçişli yapılmasına oldurgan eylem denir.
Örnek :
Geçişsiz
Oldurgan
Uyu Uyu-t
Çocuğu
ben uyuttum.
Belirtili Nesne
Yat yat-ır
Çocuğu
erkenden yatırdım.
Belirtili Nesne
Gül gül-dür
Çocuğu
güldürdüm.
Belirtili Nesne
Ettirgen Eylemler :
Geçişli bir eyleme “-t,-r, -dır” eklerinden biri getirilerek eylemin yeniden geçişli yapılmasına ettirgen eylem denir.
Ettirgen eylemde özne işi yapmaz, bir başkasına yaptırır.
Örnek :
Geçişli
Ettirgen
Yıka Yıka-t
Arabayı
yıkattım.
Belirtili Nesne
İç İç-ir Çocuklara
süt
içirdim.
Belirtisiz Nesne
Yaz Yaz-dır Askerdeki oğluna
mektup
yazdırdı.
Belirtisiz Nesne
UYARI :
Oldurgan eylemler, ettirgen eylem durumuna getirilebilir. Ancak bu geçişli bir eylemin yeniden geçişli olması, birinci dereceden ettirgenlik meydana getirir.
Geçişsiz
Oldurgan
Ettirgen
Öl(mek) öl-dür(mek) öl-dür-t(mek)
Yat(mak) yat-ır(mak) yat-ır-t(mak)
Geçişli bir eyleme birden çok ettirgenlik eki getirildiğinde, geçişlilik derecesi artmış, katmerli ettirgenlik meydana gelmiş olur.
Geçişli
Ettirgen
Katmerli
Ettirgen
Kır(mak) kır-dır(mak) kır-dır-t(mak)
Oku(mak) oku-t(mak) oku-t-tur(mak)
Bazı eylem köklerine oldurganlık ya da ettirgenlik eki getirildiğinde, kökte ses değişmesi meydana gelir.
Gel-ir
®
getir. (l sesi, t’ye dönüşmüş)
Git-ir
®
götür (i sesi, ö’ye dönüşmüş)
Özne – Yüklem İlişkisi :
Eylemler özneyle ilişkisi yönünden dört grupta incelenir :
Etken Eylemler :
Yüklemin bildirdiği eylemi yapan, yerine getiren belliyse (gerçek özne varsa), o cümlenin eylemi etken çatılıdır.
Örnek :
Yaşlı adam
bir hamlede merdiveni
tırmandı
.
Gerçek Özne Etken
Kaymakam gelecek diye
köy halkı
yollara döküldü
.
Gerçek Özne Etken
Vücudum
,
kaskatı olmuştu
,
kulaklarım
duymuyordu
.
Gerçek Özne Etken Gerçek Özne Etken
Edilgen Eylemler :
Eylemi, yapan ve gerçekleştirenin belli olmadığı (gerçek öznenin olmadığı) eylemler edilgen çatılıdır. Bir eylemin edilgen çatılı olabilmesi için “-ıl, -il, -ul, -ül, -ın, -in, -ün, -un” eklerinden birini alması gerekir.
Örnek :
Buz olmasın diye yollara tuz dök
ül
dü. (Döken belli değil)
Sınav sonuçları açıkla
n
dı. (Açıklayan belli değil.)
Anadolu’nun ücra bir kasabasına ata
n
mış. (Atayan belli değil.)
Edilgen Eylemlerle İlgili Uyarılar
ü
Nesne alabilen bir eylem edilgen yapıldığında nesne, sözde özne görevi yapar. Sözde özne, yüklemde belirtilen eylemi yapan değil, yapılan eylemden (nesne) etkilenendir.
Örnek :
Belediye
,
kokmuş etleri
imha etti
. (etken)
Gerçek Özne Belirtili Nesne Yüklem
Kokmuş etler
imha edildi
. (edilgen)
Sözde özne Yüklem
Ona
yeni bir kazak
ördüm
.
(ben)
(etken)
Belirtisiz Nesne Yüklem Gerçek özne
Ona
yeni bir kazak
örüldü
. (edilgen)
Sözde Özne Yüklem
ü
Nesne almayan (geçişsiz) bir eylem edilgen yapıldığında sözde özne de olmaz.
Örnek :
Akşama kadar çarşıda gezildi. (Gezen belli değil, gezilen de yok.)
Evde bir süre oturuldu. (Oturan belli değil, oturulan da yok.)
ü
Kimi durumlarda eylemi yapanın (gerçek özne) sonuna ya “tarafından, nedeniyle, etkisiyle” sözcükleri ya da “-ca, -ce, -dan, -den” ekleri getirilerek örtülü (mantıksal) özne meydana gelir. Bu tür eylemler edilgen çatılıdır. Örtülü özne, cümle içinde zarf tümleci veya edat tümleci görevi yapar.
Örnek :
Yağmur nedeniyle bahçenin duvarı yıkıldı. (Edilgen)
Adam
mahkemece
suçlu bulundu. (Edilgen çatılı)
Sözde Özne Zarf Tümleci
ü
“-ıl,-il, -ul, -ül, -ın, -in, -ün, -un” ekini alan her eylem edilgen olmaz. Edilgenliği cümle içindeki kullanım belirler.
Örnek :
Mahalleye
yeni bir market
açıldı. (edilgen)
Sözde Özne
Ateşi düşünce
hasta
açıldı. (etken)
Gerçek Özne
Bayram nedeni ile
sınıf
süslendi. (edilgen)
Sözde Özne
Düğüne gitmek için
Ayşe
süslendi. (etken)
Gerçek Özne
Dönüşlü Eylemler :
Bir eylemin dönüşlü çatılı olabilmesi için biçimsel olarak eylemden eylem yapan “-n” ekini alması; anlamsal olarak da eylemi yapanın da, eylemden etkilenenin de özne olması gerekir.
Örnek :
Kadın
, dizlerine vurarak dövündü.
Gerçek Özne
(
O
) Yorgunluğunu atmak için güzelce yıkandı.
(Gizli) Gerçek Özne
Zavallı kuş
, son bir defa çırpındı.
Gerçek Özne
UYARI :
”-n” ekinin edilgenlik anlamı da kattığına dikkat edilmeli bu etkin edilgenlik mi dönüşlülük mü yarattığını anlamak için cümleye bakılmalıdır.
Örnek :
Üşümemek için battaniyeye sımsıkı sarındı. (dönüşlü çatılı)
Yerler iyice silinmiş. (edilgen çatılı)
Dönüşlü eylemlerle kurulu cümlelerde cümle nesne almaz. Çünkü nesne, öznenin yaptığı eylemden etkilenendir. Bu nedenle dönüşlü eylemler geçişsizdir. Çok az örnekte dönüşlü eylem geçişli olabilir.
Örnek :
Çocuk koskoca çuvalı sırtlandı. (Dönüşlü – geçişli)
Ayşe
küpeler, kolyeler
takındı. (Dönüşlü – geçişli)
Belirtisiz nesne
İşteş Eylemler :
İşteş Eylem, eylem kök ya da gövdelerine “-ş” ekinin getirilmesiyle yapılır.
İşteş eylemler iki ayrı anlamda kullanılır :
Örnek :
Kadınlar cenazede ağlaşıyordu. (Ağlama eyleminin birlikte yapılması anlamı vardır.)
Çocuklar bir süre sessizce bekleştiler. (Bekleme eyleminin beraber yapılması anlamı vardır.)
Eylemin birden çok özne tarafından karşılıklı yapılması anlamı :
Örnek :
Sinemanın önünde arkadaşlarıyla buluşacak. (Buluşma eylemi karşılıklı yapılmıştır.)
Yolda eski bir arkadaşıyla selamlaştı. (Selamlaşma karşılıklı yapılan bir eylemdir.)
UYARI :
“-an, -en” ekiyle türeyen sıfat-eylemler geniş zamanın yanında şimdiki zaman ve geçmiş zaman anlamı da taşıyabilir.
Çocuk giden arabaya el salladı. (şimdiki zaman)
Kaçan balık büyük olur. (geçmiş zaman)
Eylemsiler (Fiilimsiler) :
Eylem olma özelliğini tam olarak yitirmemesine karşın, çekime giremediği için tam eylem olmayan; getirilen eklerle ad, sıfat ve zarf görevlerinde bulunan; temel cümle içinde yan cümle kurma özelliği taşıyan sözcüklere eylemsi denir.
Eylemsilerin Özellikleri :
ü
Kip ve kişi ekleriyle çekimlenemezler. Bu yönleriyle tam eylem sayılmazlar.
ü
Olumsuzluk eki “-ma, -me” ile çekime girerek eylem olma yanlarını sürdürürler.
ü
Eylem tabanlarına getirilen birtakım eklerle ad, sıfat ve zarf görevinde kullanılırlar.
ü
Bir temel cümle içinde yan cümle kurarlar ve yan cümlenin yüklemi olurlar.
Eylemsiler, Görevleri Yönünden Üç Grupta İncelenir :
Ad-Eylemler (İsim-Fiiller) :
Eylem tabanlarına getirilen “-mak, -mek, -ma, -me, -ış, -iş” ekleriyle türeyen ve eylem adı olarak kullanılan sözcüklerdir.
Örnek :
Oraya
gitmek
ve bir süre
dinlenmek
istiyorum.
Ders
çalışmayı
ve kitap
okumayı
seviyor.
Dağa
çıkış
zor, oradan
iniş
kolay olur.
Ad-Eylemlerin Özellikleri :
ü
“-mak, -mek, -ma, -me, -ış, -iş” eklerini alan sözcükler eylem anlamlarını yitirip varlık ya da nesne adı türetirse, ad-eylem olarak alınamazlar.
Örnek :
Bakkaldan
ekmek
aldım.
Çocuklar dondurma yiyor.
Yeni bir
görüş
öne sürdü.
Ben de kuşlar gibi
uçmak
istiyorum.
Bahçede
yürümeye
ne dersin?
Salondaki
bağırışlar
yüzünden kimse kimseyi duymuyor.
ü
Ad-eylemler, ad görevli sözcükler oldukları için çoğul eki ve ad durum ekleriyle çekime girer. Ayrıca bir adla birleşerek ad tamlaması kurarlar. Bu tamlamada tamlayan ya da tamlanan sözcük olarak kullanılırlar.
Örnek :
Çalışmalar, bakışlar, gülmeyi, okumaya, oturmamda, gülmesinden, atların koşması, çalışmanın yararları, çocuğun gülüşü, okumanın kuralları
ü
Ad-eylemler, ek-eylem olarak yüklem görevinde kullanılabilir ve ad cümlesi kurabilirler.
Örnek :
Bütün amacımız üniversiteyi
kazan
mak
tı
. (Ad cümlesidir.)
Yüklem
Beni üzen ansızın
gid
işi
ydi
. (Ad cümlesidir.)
ü
Ad-eylemler cümle içinde özne nesne ve dolaylı tümleç görevinde kullanılır.
Örnek :
Git
mek
, sorumluluktan kaçtığımı göstermez.
Özne
Oku
ma
yı
çok seviyorum.
Nesne
Artık
çalış
ma
ya
başlayalım.
Dolaylı Tümleç
Sıfat Eylemler (Ortaçlar) :
Eylem tabanlarından türeyerek sıfat görevinde kullanılan sözcüklerdir. Ancak diğer sıfatlardan farklı olarak, adları hareket yönüyle nitelerler ve eylem olan yanlarını tam yitirmemiş olurlar. Ad-eylemlerde herhangi bir zaman kavramı olmamasına karşın, sıfat-eylemler şöyle sınıflanabilir.
Geniş Zaman Anlamı Taşıyan Sıfat-Eylemler
: “-an, -en, -r, -maz, -mez” ekleriyle yapılan sıfat-eylemler geniş zaman anlamı taşır.
Örnek :
Gören gözün görmez oldu. Her zaman gören
Akarsu pislik tutmaz. Sürekli akan
Çekilmez adamı kim çekecek. Hiçbir zaman çekilmeyen.
UYARI :
Eylemsilerin kökünde bir eylem olduğu için bunlar da çatı eki alabilir. Çatıları yönünden bir eylemin gösterdiği (etken, edilgen, dönüşlü, işteş, oldurgan, ettirgen) bütün çatı özelliklerini gösterir.
Örnek :
Pazarda unutulan çanta
, polise teslim edildi. (Edilgen çatılı)
Yan Cümle
Süslenen kızlar
, neşe içinde düğüne gittiler. (Dönüşlü çatılı)
Yan Cümle
Dövüşen çocukları
, zor ayırdık. (İşteş çatılı)
Yan Cümle
Gelecek Zaman Anlamı Taşıyan Sıfat-Eylemler :
-acak, -ecak, -ası, -esi ekleriyle türeyen sıfat-eylemler gelecek zaman anlamı taşırlar.
Örnek :
Yapıl
acak
işleri sırasıyla gözden geçirdi. (gelecek zaman)
Yaşan
ası
güzellikler, bizi bekliyordu. (gelecek zaman)
Geçmiş Zaman Anlamı Taşıyan Sıfat-Eylemler :
Eylemlere getirilen “-dık, -dik, -mış, -miş” ekleriyle türetilen sıfat-eylemler geçmiş zaman anlamı taşır.
Örnek :
O bil
dik
tavrıyla şöyle bir gülümsedi. (geçmiş zaman)
Çözül
müş
testleri tek tek dosyaladı. (geçmiş zaman)
Piş
miş
aşa su katılmaz. (geçmiş zaman)
Sıfat-Eylemlerin Özellikleri :
ü
“-acak, -ecak, -r, -maz, -mış, -miş” eklerinin kip eki olduğuna da dikkat edilmeli, sıfat eylemle kip eki karıştırılmamalıdır.
Örnek :
Dönül
mez
akşamın ufkundayım, vakit çok geç. (sıfat-eylem)
Dönül
mez
bir daha bu sözden. (geniş zaman kipi)
Yüklem
Gör
ür
gözüm görmez oldu. (sıfat eylem)
Görür
, gözüm;
söyler
dilim. (geniş zaman kipi)
Yüklem Yüklem
Geç
miş
zaman olur ki hayali cihan değer. (sıfat-eylem)
Atmış
çantasını sırtına, gidiş o gidiş. (geçmiş zaman kipi)
Yüklem
ü
Sıfat-Eylemler, kendilerinden sonra gelen adın yerini tutacak şekilde kullanılırlarsa, tür yönünden adlaşır ve adlaşmış sıfat oluştururlar.
Örnek :
Gelmeyen
öğrenci var mı?
Gelmeyen
var mı?
Sıfat Adlaşmış Sıfat
Tekkeyi
bekleyen
derviş çorbayı içer.
Sıfat
Tekkeyi
bekleyen
çorbayı içer.
Adlaşmış Sıfat
ü
Eylemden-sıfat türeten bütün ekler, sıfat-eylem eki değildir. Sıfat-eylem eylem anlamını tam olarak yitirmediği için “-ma, -me” olumsuzluk ekeriyle çekimlenebilirler.
Örnek :
Yırt-
ıcı
kuş
Yor-
gun
insan Sıfat-eylem ekleri değildir.
Yan-
ık
ekmek
Bit-me-y-
en
aşk
Beklen-me-
dik
soru Sıfat-eylem ekleridir.
Görün-
mez
kaza
ü
“-dık ve –acak” ekiyle türeyen sıfat-eylemler, üçüncü tekil kişi iyelik eki alarak –“dığı ve –acağı” biçiminde kullanılabilir.
Örnek :
bildik
®
bildiği
kişi
yapılacak
işler
®
yapacağı
işler
Bağ-Eylemler (Ulaçlar) :
Eylem köklerinden türeyerek getirildiği eylemle yüklem arasında anlam bağlantısı kuran ve zarf görevinde kullanılan eylemsidir.
Başlıca bağ-eylem ekleri şunlardır :
-ıp, ip : Tahtaya bakıp soruyu çözdü. (Nasıl çözdü?)
-arak, -erek: Koşarak yanıma geldi. (Nasıl geldi?)
-ken : Televizyon izlerken uyumuş. (Ne zaman uyumuş?)
-madan, -meden : Adam bilmeden konuşuyor. (Nasıl konuşuyor?)
-ınca, -ince : Bunu gelince konuşuruz. (Ne zaman konuşuruz?)
-dıkça, -dikçe : Yürüdükçe yol tükenir. (Nasıl tükenir?)
-alı, -eli : Buraya geleli huzurum kaçtı. (Huzurum ne zaman kaçtı?)
-ir, -mez : Gelir gelmez uyudu. (Ne zaman uyudu?)
-asıya, -esiye : Atları öldüresiye kırbaçladı? (Nasıl kırbaçladı?)
-a, -a : Koşa koşa gitti. (Nasıl gitti?)
-e, -a : Düşe kalka büyüdü. (Nasıl büyüdü?)
-e, -e : Güle güle gidin. (Nasıl gidin?)
Eylemsilerin Yan Cümle Kurmaları :
Eylemsiler, bir temel cümle içinde yan cümle kurma özelliği gösterir ve temel cümleye herhangi bir öğe olarak bağlanır. Eylemsiler, yan cümlenin yüklemi olurlar. Temel cümlenin yüklemini oluştururlarsa yan cümle kuramazlar.
Örnek :
Yan Cümle
Temel Cümle
Sor
a
sor
a
Bağdat bulunur.
Zarf tümleci
Atıl
an
ok
geri dönmez.
Özne
Bu gid
iş
i
hiç beğenmiyorum.
Belirtili Nesne
Pencereye çık
an
a
taş atıyorlardı.
Dolaylı Tümleç
--------------Tualimforum İmzam--------------
Aksini Belirtmediğim Takdirde Yazdığım Konular
ALINTIDIR
Liseler - Anadolu Liseleri - Fen Liseleri
Anaokulu - İlköğretim
Sınav Soruları ve Ders Notları
Tags
catilarina
,
eylemler
,
gore
«
önceki Konu
|
sonraki Konu
»
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor.
(0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
Seçenekler
Yazdırılabilir şekli göster
Sayfayı E-Mail olarak gönder
Yetkileriniz
You
may not
post new threads
You
may not
post replies
You
may not
post attachments
You
may not
edit your posts
BB code
is
Açık
Smileler
Açık
[IMG]
Kodları
Açık
HTML-Kodları
Kapalı
Trackbacks
are
Açık
Pingbacks
are
Açık
Refbacks
are
Açık
Forum Rules
Benzer Konular
Konu
Konuyu Başlatan
Forum
Cevaplar
son Mesaj
At Adımına Göre Değil Adamına Göre Yürür Atasözünün Anlamı ve Açıklaması
Nokia
Atasözleri ve Açıklamaları
1
04.04.17
09:00
Şekillerine Göre Gözler Anlamı ve Açıklaması - Göz Şekline Göre Anlamlar
Tarot
Fallar
0
21.01.12
02:30
Fiiller/Eylemler
SERDEM
İlköğretim
0
23.09.09
20:25
Filler(Eylemler)
SERDEM
Türkçe-Edebiyat-Dil Bilgisi
0
25.08.08
09:14
Eylemler (Fiiller)
SERDEM
Türkçe-Edebiyat-Dil Bilgisi
1
05.08.08
07:19
Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat:
10:50
.
-- English (US)
-- Tr
İletişim
-
www.tualimforum.com
-
Arşiv
-
Kullanım sözleşmesi
-
Yukarı git
Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0 RC 2
LinkBack
LinkBack URL
About LinkBacks
Bookmark & Share
Digg this Thread!
Add Thread to del.icio.us
Bookmark in Technorati
Tweet this thread