tualimforum.com  

Geri git   tualimforum.com > KÜLTÜR VE SANAT > Dini Konular > Dini Bilgiler > Namaz ve Abdes
Kayıt ol Yardım Üye Listesi Ajanda Bugünki Mesajlar

Namaz ve Abdes Namaz vakitleri,namaz hakkında bilgiler,abdes hakkında bilgiler..


Konu Bilgileri
Konu Başlığı
Gusül Abdesti , Gusül Abdestinin Farzları
Konudaki Cevap Sayısı
1
Şuan Bu Konuyu Görüntüleyenler
 
Görüntülenme Sayısı
7243

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler
Alt 20.08.08, 08:23   #1 (permalink)
Kullanıcı Profili
Delta Üye
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Jun 2008
Mesajlar: 581
Konular: 477
Puan Grafiği
Rep Puanı:4934
Rep Gücü:0
RD:ÇisiL has a reputation beyond reputeÇisiL has a reputation beyond reputeÇisiL has a reputation beyond reputeÇisiL has a reputation beyond reputeÇisiL has a reputation beyond reputeÇisiL has a reputation beyond reputeÇisiL has a reputation beyond reputeÇisiL has a reputation beyond reputeÇisiL has a reputation beyond reputeÇisiL has a reputation beyond reputeÇisiL has a reputation beyond repute
Teşekkür

Ettiği Teşekkür: 1
58 Mesajına 390 Kere Teşekkür Edlidi
:
Arrow Gusül Abdesti , Gusül Abdestinin Farzları

SORU : Guslün farzı kaçtır?
CEVAP :
Hanefi mezhebinde guslün farzı üçtür:
1- Ağzın hepsini iyice yıkamak.

2- Burnu yıkamak. Burundaki kuru kir altını ve ağızdaki, çiğnenmiş ekmek altını yıkamazsa gusül sahih olmaz.

3- Bedenin her yerini yıkamaktır. Bedenin, ıslatılmasında harac olmayan yerlerini yıkamak farzdır. Yıkanan yerleri ovalamak lazım değil ise de, müstehaptır.

Göbek içini, bıyık, kaş ve sakalı ve altlarındaki derileri ve baştaki saçları ve ferci yıkamak farzdır. Gözleri, kapalı küpe deliğini, sünnet derisi altını yıkamak farz değildir, müstehaptır.

Kadın, gusülde, saçların dibine, yani başındaki deriye su ulaşabiliyorsa, saçındaki örgüyü çözmez. Yani, örülü saçın dibi ıslanınca, çözmeden örgünün üstünü ıslatmak yeterlidir. Saç dibi ıslanmazsa, örgüyü açmak gerekir. Örülmemiş saçların her tarafını da yıkamak farzdır.

Tıraş olursa, kesilen saçları [ve diğer kılları ve tırnakları] yıkamak lazım değildir.

Sünnet üzere gusletmek
SORU : Sünnet üzere nasıl gusledilir?
CEVAP :
Gusletmek çok kolaydır. Ağzını ve burnunu su ile yıkayıp, denize veya göle girip çıkan yahut duş altında bütün vücudunu ıslatan gusletmiş olur. Önce abdest alıp, sonra bütün vücut yıkanırsa sünnete uygun olur. Gusletmek için niyet, Hanefi’de sünnet, diğer mezheplerde farzdır. Guslederken niyeti unutanın da guslü sahih olur.

Sünnet üzere gusül abdesti almak için, önce, temiz olsa bile, iki eli ve avret yerini yıkamalıdır. Sonra bedeninde necaset varsa yıkamalı, sonra, gusle niyet ederek tam bir abdest almalı. Sonra bütün bedene üç defa su dökmelidir. Önce üç defa başa, sonra üç defa sağ omuza, sonra üç defa sol omuza dökmeli, her döküşte, o taraf tamam ıslanmalı. Birinci dökmede ovmalıdır. Gusülde, bir uzva dökülen suyu, başka uzuvlara akıtmak caiz olup, orası da temizlenir. Çünkü, gusülde bütün beden, bir uzuv sayılır. Abdest alırken bir uzva dökülen su ile, başka uzuv ıslanırsa, yıkanmış sayılmaz. Gusül tamam olunca, tekrar abdest almak mekruhtur. Gusül ederken abdesti bozulursa, gusle zararı olmaz, fakat namaz kılmak için bir daha almak lazım olur.

SORU : Abdestte ve gusülde, lüzumundan fazla su kullanmak israf mıdır?
CEVAP :
Evet.

Guslü geciktirmek
SORU : Yatsıyı kıldıktan sonra cünüp olan, ne vakte kadar cünüp dursa günah olmaz?
CEVAP :
Yatsı namazını kıldıktan sonra cünüp olanın sabah namazına kadar guslünü tehir etmesi caiz ise de hemen yıkanması elbette çok iyi olur. İmam-ı Gazali hazretleri, (Cünüp olup gusletmeden bir namaz vaktini geçirene, ateşten gömlek giydirilecektir) buyuruyor. Namaz kılan ve kılmayan herkes, bir namaz vaktini cünüp geçirirse, çok azap görür. Mesela, öğle ezanından sonra cünüp olanın öğle namazını kılmamış ise, ikindi vaktine öğleyi kılacak kadar zaman kalınca gusletmesi farz olur. Farzı yapmak çok sevap, yapmamak büyük bir günahtır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Cünüp olunca, çabuk gusletmeli! Çünkü kiramen katibin melekleri, cünüp gezenden incinir.) [Ey Oğul İlmihali]

(Canlı resmi, köpek ve cünüp bulunan odaya rahmet melekleri girmez.) [Nesai]
(Cünübe, sarhoşa rahmet meleği yaklaşmaz.) [Bezzar]

(Gusletmek için kalkana, üzerindeki kıl sayısınca sevap verilir, o kadar günahı affolur, Cennetteki derecesi yükselir. Guslü için ona verilecek sevap, dünyada bulunan her şeyden daha hayırlı olur. Allahü teâlâ meleklerine, "Bakın bu kulum, gece üşenmeden kalkıp emrime uymak için guslediyor. Şahid olun ki, bunun günahlarını af ve mağfiret eyledim" buyurur.) [Gunye]

SORU : Guslü terk eden dinden çıkar mı?
CEVAP :
Guslü terk eden dinden çıkmaz ise de büyük günah işlemiş olur. Gusülsüz gezen, namaz kılamaz. Namaz kılmamak insanı küfre sürükleyen büyük günahlardandır. Böyle bir kimsenin de imanını kaybetmesi çok kolay olur. Onun için guslü geciktirmemelidir! Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Allahü teâlâ buyuruyor ki:
Şu üç şeye devam eden, gerçek dostumdur. Bunları terk eden de, gerçek düşmanımdır. Bu üç şey, namaz, oruç ve cünüplükten gusüldür.) [Beyheki]
Allahü teâlânın düşmanım dediği ve rahmet meleklerinin uzak durduğu bir kimsenin evinde huzur, bereket diye bir şey kalır mı?

SORU : Cünüp iken, kasıkları tıraş etmek, saç, tırnak kesmek caiz midir?
CEVAP :
Mekruhtur. Hayzlı iken mekruh değildir.

SORU : Deriye yapışmış, hamur, mum, sakız, katı yağ, balık pulu, çiğnenmiş ekmek oje gibi su geçirmeyen şeylerin altını yıkamak da lazım mıdır?
CEVAP :
Evet yıkamak farzdır.

SORU : Dişlerin arasında ve diş çukurunda bulunan yemek artıklarının altına su geçmezse, altı yıkanmazsa gusül caiz olmaz mı?
CEVAP :
Evet caiz olmaz.

SORU : Küpe deliği kapanmışsa deliği açmak mı gerekir?
CEVAP :
Hayır.

SORU : Küpe deliğinde, küpe yoksa ve delik açıksa kulağı ıslatırken, delik ıslanırsa, yetişir mi? İplik falan takmak gerekir mi?
CEVAP :
Evet yetişir, iplik takmak gerekmez.

SORU : Ağzını veya başka yerini yıkamayı unutup, namaz kılsa, sonra yıkamadığını hatırlasa, orasını yıkayıp farzı tekrar mı kılar?
CEVAP :
Evet.

SORU : Havuzda, nehirde, denizde veya yağmur altında ıslanan, ağzını ve burnunu da yıkasa, abdest ve gusül almış olur mu?
CEVAP :
Evet.

SORU : Guslü ne gerektirir?
CEVAP :
Cünüp olmak guslü gerektirir. Üç şekilde cünüp olunur:
1- Zekerin [*****in] ucu, sünnet derisi altındaki yuvarlak kısım, ferce [hazneye] girince erkek de, kadın da cünüp olur.

2- Erkekte koyu beyaz ve kadında akıcı sarı meni, ilişki, mastürbasyon gibi her ne suretle olursa olsun yerinden şehvetle kopup çıkarsa cünüp olunur.

3- İhtilam ile, yani rüyada şehvetlenip uyandığı zaman, meni akmış olduğunu gören erkek ve kadın cünüp olur. Rüyada ilişkide bulunduğunu görür, fakat uyanınca meni akmamışsa, meni yoksa gusletmek gerekmez. Bazı âlimler kadının menisi içeri akar, ihtiyaten yıkanması iyi olur demişlerdir.

SORU : Cünüp olup, idrar yapmadan guslettikten sonra meninin geri kalan kısmı çıksa tekrar gusletmek gerekir mi?
CEVAP :
Evet. İdrar yaptıktan sonra çıkarsa gusül gerekmez.

SORU : Guslettikten sonra kadından kocasının menisi çıksa gusül gerekir mi?
CEVAP :
Gerekmez.

SORU : Uyanıp, çamaşırında meni gören, ihtilam olduğunu hatırlamasa da gusül gerekir mi?
CEVAP :
Evet.

SORU : Parmak ferce sokulunca, lezzet duyulursa, gusletmek gerekir mi?
CEVAP :
Evet gerekir. Lezzet duyulmazsa, gusletmesi iyi olur.

SORU : Kadın doktoruna muayene olan kadının gusletmesi gerekir mi?
CEVAP :
Lezzet duymuşsa gusleder. Yani parmak girince zevk almışsa gusül gerekir, zevk almamışsa gusül gerekmez.

SORU : Rahim hastalıklarında hazneye bir aletle ilaç sokuluyor, genelde bu işten zevk alınmadığı için gusül gerekir mi?
CEVAP :
Gerekmez. Zevk alan çıkarsa gusül gerekir.

Guslü gerektirmeyen haller
SORU : Guslü gerektirmeyen haller nelerdir?
CEVAP :
1- Bir erkek, bir kadını yahut bir erkeği çıplak görse, gusül gerekmez.
2- Bir kadın, kendi kocasını veya bir kadını çıplak görse gusül gerekmez.
3- Karı-koca oynaşırken, açık resme bakarken veya düşünürken mezi gelse, gusül gerekmez.
4- İdrar yaptıktan sonra gelen yapışkan prostat sıvısı ve vedi guslü gerektirmez. Ağır bir şey kaldırmak gibi bir sebeple meni çıkarsa, gusül gerekmez. Şafii’de gerektirir.
5- İhtilam olduğunu hatırlayanın, uyanınca çamaşırında meni görmezse gusletmesi gerekmez.
6- Kadınların taktıkları spiral gusle mani değildir.
7- Kadın veya erkek, etek tıraşı olsa gusül gerekmez.

SORU : Diğer hak mezheplerimize göre neler guslü gerektirir veya gerektirmez?
CEVAP :
Ağır bir şey kaldırmak veya bir yerden düşmek gibi bir sebeple meni çıkınca, Şafii’de gusül lazım olur, diğer üç mezhepte lazım olmaz.

Gusülde ağız ve burnu yıkamak Hanefi ve Hanbeli’de farz , Maliki ve Şafii’de sünnettir.

Hanefi , Şafii ve Maliki’de vedi ve mezi guslü gerektirmez, Hanbeli’de bir kavle göre, guslü gerektirir.

Hanefi’de ve Hanbeli’de gusülden önce, idrar çıkararak, idrar yolunda kalmış olan meni parçasını çıkarmak, sonra gusletmek gerekir. Şafii’de, idrar etmiş ise de, meni çıkarsa, tekrar gusletmek gerekir. Maliki ’de, idrar etmemiş olsa da, tekrar gusletmek gerekmez.

Hanefi’de hayzın azami müddeti 10, diğer üç mezhepte 15 gündür. Temizlik müddeti ise, üç mezhepte 15, Hanbeli’de 13 gündür.

Ölen hamile kadının karnını yarıp canlı çocuğu çıkarmak Hanefi ve Şafii’de caiz, diğer iki mezhepte caiz değildir.

Erkek, ölen hanımını Hanefi’de yıkayamaz, diğer üç mezhepte yıkar.

Kaplıca suyu ve gusül
SORU : Denize veya göle girip, her tarafı ıslanan, gusletmiş olur diyorlar. İhlas Kuzuluk Kaplıca Evlerinde, küvetteki suya girip çıkmakla da gusletmiş oluyor muyum?
CEVAP :
Önce genel bir bilgi verelim. Yüzeyi 23 m2’den küçük olan havuza küçük havuz denir. Küvetler böyledir. 23 m2’den büyük olanlarına büyük havuz denir. Göl ve deniz 23 m2’den büyük olduğu için büyük havuz hükmündedir.

Necaset, büyük havuza düşerse, pisliğin üç eserinden biri, yani rengi, kokusu veya tadı belli olmayan her tarafından abdest ve gusül caiz olur. Mesela göle idrar yapılmışsa, aşağı tarafında bir eseri görülmezse caiz olur.

Haliç gibi necis olan deniz hariç, denizin her tarafından abdest alınır. Temiz olan denize veya göle girip çıkan, ağzına ve burnuna su verince, gusletmiş olur.
Yağmurdan ıslanan da, ağzına ve burnuna su verince, gusletmiş olur.

Abdestte ve gusülde kullanılan suya müstamel su denir. Müstamel su, imam-ı a’zama göre kaba necasettir. İmam-ı Ebu Yusuf’a göre de hafif necasettir. İmam-ı Muhammed’e göre de temizdir; fakat hadesi temizleyici değil, yani bu su ile tekrar abdest alınmaz, gusledilmez ve içilmez.

Müstamel suyu temiz kabul eden âlimlere göre, küçük havuza, mesela küvete karışan müstamel su miktarı, sudan çok veya eşit ise, abdest ve gusül caiz olmaz. İçine su akmayan küçük havuzdan abdest alanın, derisine değen su miktarı, yarısı olduğu ve havuza, az da olsa, necaset düştüğü bilinmedikçe, buradan abdest almak caiz olur.

Her gün suyu değiştirilen küçük havuzda birçok kimse abdest alsa ve müstamel sular havuza tekrar düşse, abdest sahih olur. Fakat, bu havuza, pek az da necaset düşse, abdest almak caiz olmaz.

Bazı âlimlere göre, küçük havuza, bir uzuv sokulup yıkanınca, bütün havuz, müstamel su olur. Bunun için, su bol olan yerlerde, uzuvları havuzda yıkamamalı, havuzdan avuçla su alıp, dışarda yıkamalıdır! Suyu olmayan yerlerde caiz diyen âlimlere göre, havuzda abdest ve gusül alınabilir.

Bütün âlimlere göre guslün sahih olması için, küvetteki suya girip yıkanmamalı, girilmişse, o suyu boşaltmalıdır! Tas ile dökünerek veya duşla yıkanmalıdır! Müstamel sular akıp gitmeli, bedene dökülmemeli. Dökülen yer olursa, orayı temiz su ile yıkamalıdır!

SORU : Kına gibi oje de gusle mani midir?
CEVAP :
Kına, mürekkep gibi boyalar gusle ve abdeste mani olmaz. Çünkü altına su geçirir. Fakat yağlı boya, oje, zamk gibi şeyler altına su geçirmediği için gusle ve abdeste manidir.

SORU : Saç boyaları gusle mani midir? Çok kimse mani olur diyor.
CEVAP :
Saç boyası kına gibidir, altına su geçirir ve gusle mani olmaz. İmam-ı Gazali hazretleri buyuruyor ki:
(Savaşta yaşlı görünmemek, genç görünmek için sakalı kırmızı veya sarıya boyamak caizdir. Dindar görünmek için boyamak kötüdür. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Sarı boya, müslümanların boyasıdır.) [Hakim]

Bazı âlimler, savaşta sakallarını siyaha boyamışlardır. Böyle bir maksatla siyaha boyamakta bir mahzur yoktur. Görüldüğü gibi her boya, gusle mani olsaydı, sakalın boyanmasına caiz denmezdi. Ancak altına su geçirmeyen yağlı boyalar bu hükme dahil değildir.

Sıvı yağların altına su geçer. Yağın rengi kalsa da mahzuru yoktur. Katı yağların altına su geçmez. Zamk, oje gibi maddelerin altına su geçmez.

SORU : Abdest aldıktan veya guslettikten sonra bir yerinde, su geçirmeyen bir madde görülürse, o madde kaldırılır, altı ıslatılsa yeter mi?
CEVAP :
Evet. Yeniden abdest almaya ve gusletmeye gerek yoktur

SORU : Meni, vedi, mezi, prostat salgısı nedir? Guslü gerektirir mi?
CEVAP :
Meni, kirli beyaz renkte, yapışkan, jel kıvamında, dış ortamda kaldığında 10 dakika içinde sulu hâl alan bir sıvıdır. 4-10 cc kadar olur. Erkek menisine sperm deniyor. Kadından gelen meni sarımtıraktır.

Vedi, idrardan sonra çıkan beyaz, bulanık, koyu bir sıvıdır.

Mezi, zevk zamanında çıkar. Şehvetlenince, açık resimlere bakınca veya şehvetle öpüşünce ve sürtününce veya böyle şeyler düşününce gelen birkaç damla renksiz sünücü sıvıdır.

Prostat salgısı, erkekte spermin esas kitlesini teşkil eder.
Şehvetle gelen meni hariç, hiçbirisi guslü gerektirmez.

SORU : Cünüp kimse neler yapamaz?
CEVAP :
Cünüp, Besmele çeker, dua okur, la ilahe illallah diyerek zikir çeker, salevat okur. Hatta Fatiha, Rabbena âtina gibi âyetleri dua niyetiyle okuyabilir. Sadece Mushafı tutamaz ve Kur’an okuyamaz. Camiye giremez. Tırnak kesmesi, tıraş olması mekruh olur. Hayzlının tırnak kesmesi mekruh olmaz.


Gusülle ilgili çeşitli sorular

SORU : Guslü müteakip bir yerinde zamk gibi bir madde gören, kaldırıp altını yıkasa kâfi midir?
CEVAP :
Evet kâfidir. Maliki’de de böyledir.

SORU : Çıplak gusül alınsa sahih olur mu?
CEVAP :
Evet sahih olur. Ancak peştamal ile gusletmelidir. Göbek ile diz arasını örtmelidir, açık gusledince mekruh olur. Bazı âlimler banyo çok küçükse mekruh olmaz demişlerdir. İhtiyata riayet edip kapalı olarak gusletmelidir. Hiç değilse Hanbeli mezhebi taklit edilerek kısa kilot ile yıkanmalıdır.

SORU : Gusül abdesti alırken namaz (küçük) abdesti bozacak haller olursa (mesela yellenme vs) gusle kalınan yerden devam mı edilir yoksa tekrar baştan mı başlanır?
CEVAP :
Abdesti bozan şey guslü bozmaz. Devam edilir.

SORU : Gusül abdestine niyet ederken Allah rızası için demek uygun mu?
CEVAP :
Evet, her ibadeti yaparken Allah rızası için demek iyi olur. Zaten her ibadet Allah rızası için yapılır. Allah rızası için demek şart değildir.

SORU : Guslederken besmele okunur mu?
CEVAP :
Okunur. Hatta kelime-i şehadet de getirmek iyi olur.

SORU : Trafik kazası geçirmiş, bacakları kırık ve kalkamayan biri nasıl gusleder?
CEVAP :
Abdest uzuvlarından hepsinin yarıdan çoğu veya dört abdest uzvundan ikisi sağlam ise, abdest alıp, yaralı yerleri mesh eder. Mesh zarar verirse, sargı üzerine mesh eder.

Abdest uzuvlarının yarıdan çoğu yaralı ise teyemmüm eder. Teyemmüm edenin, bazı yerleri yıkaması caiz değildir.

Namaz abdesti ile gusül abdesti için teyemmüm aynıdır.
Teyemmümü kendi yapamazsa başkasına da yaptırabilir.

SORU : Tüp bebek suretiyle çocuk sahibi olmak istiyoruz. Şırınga ile döllenmiş yumurta rahme konunca eşimin gusletmesi gerekiyor mu?
CEVAP :
Gebe kalırsa gusletmesi gerekir. Fercden başka yerine sürtmekle çıkan erkek menisi, rahme girse, kadın gusletmez. Bu suretle hamile kalsa, gusleder ve o günden beri kıldığı namazları kaza eder.

SORU : İlişkiden sonra kadın gusül etmeden önce bir süre beklemeli midir?
CEVAP :
Hayır. Gusülden sonra akıntı olur ise tekrar gusletmesi de gerekmez.

SORU : Başa saç ektirmek caiz mi? Gusle mani mi?
CEVAP :
Caiz, gusle mani değil. Altındaki deriyi yıkamak kâfi.

SORU : Ultrasona giren kadının gusül abdesti alması gerekir mi?
CEVAP :
Ultrason dediğiniz bir aletin hazneye girmesidir. Kitaplarda diyor ki:
Hayvan pipisi veya yapay pipi yahut parmak veya onun gibi bir şey hazneye girdiği zaman, lezzet duyarsa, gusül lazım olur. Lezzet duymazsa, gusül lazım olmaz. Fakat gusletmek iyi olur. Lezzet almak, şehvet duymak demektir.

SORU : Cünüp iken hanımla beraber olmak günah mıdır?
CEVAP :
Günah değildir, caizdir. Abdestli olmak iyi olur.

SORU : Çingene ile evlenince, tuğla eriyinceye kadar yıkanılsa cünüplük çıkmaz diyorlar, doğru mu?
CEVAP :
Hayır, aslı yok. Cahillerin uydurduğu çirkin bir iftiradır. Bir kimse nasıl cünüp olursa olsun, gusledince, yıkanınca temiz olur.

SORU : Süründüğümüz kokuyu erkekler koklarsa gusül gerekir mi?
CEVAP :
Koku sürünene de, koklayana da gusül gerekmez. Abdesti bile bozmaz.
Ancak bayanların kocalarından başka kimseler için koku sürünmesi doğru değildir. Bu konudaki hadis-i şeriflerden birkaçı şöyledir:
(Bir kadın, güzel koku sürer ve erkekler de ona bakarsa, evine gelinceye kadar Allah’ın gazabında olur.) [Taberani]

(Allah için koku sürünen, misk gibi kokar halde, başka maksatlarla koku sürünen de leşten daha pis kokarak Mahşer yerine gelir.) [İ.Gazali]

(Kadın kocasından başkası için güzel koku sürünürse, bu Cehennem ateşi olur.) [Taberani]

(Bir kadın, koku sürünüp dışarı çıkar ve erkeklerin yanından geçerse, ona da, bakana da, zina günahı yazılır.) [Nesai]

(Her göz zina edicidir, kadın koku sürünür, erkeklerin yanından geçerse o da zaniyedir.) [Tirmizi]
Hani göz zinası, el zinası denir ya, bakmak, kokusunu almak da o çeşit günah oluyor. Yoksa gerçek zina ayrıdır

SORU : Lens abdeste ve gusle mani midir?
CEVAP :
Lens abdeste ve gusle mani değildir. Gözün içini yıkamak gerekmez.

SORU : Erkeklerin altın kaplama yaptırması caiz mi?
CEVAP :
Caizdir.

SORU : Tuvalette gusül sahih olur mu?
CEVAP :
Tuvalette gusletmekte mahzur yoktur.

SORU : Banyoya sağ ayak ile mi girilir?
CEVAP :
Evet sağ ayakla girilir.

SORU : Dövme ve Gusül Abdesti
CEVAP :
İnsanın bedeni dahi, kendinin istediği gibi kullanabileceği malı değildir, Allah’ın (cc) ona bir emanetidir. Vücudunda kalıcı dövme yapmak, Allah’ın yaratışını beğenmeyip bozmak ve emanete hıyanet etmek sayılır. Bu sebeple Allah Rasulü (sa) vücuduna dövme yaptıran ve bu işi yapan/icra eden insanların lanetlik oldukların bildirmiştir. Bu yüzden dövme yapmak ya da yaptırmak kötü bir günahtır. Kötü olmasının sebeplerinden birisi de, bundan dönüşün mümkün olmamasıdır. Böyle bir operasyonun yasak olmasının sebeplerinden birisi de her halde, sağlığa zararlı bir uygulama oluşudur. Nitekim son zamanlarda tabipler tarafından bunun zararları ile ilgili çok şeyler söylendi. Ancak bilindiği gibi, İslam’a girmek, önceki bütün günahları siler ve Müslüman olan için adeta tertemiz bir sayfa açar. Müslüman olan birisi artık önceki günahlarından ötürü hesaba çekilmez. Ne var ki, dövmeyi de çıkaramaz. Ama bunun da bir sakıncası olmaz, çünkü insanlar yapamadıkları şeylerden ötürü sorumlu tutulmazlar. Üzerinde dövme bulunanın namazı olmaz diyenler, dövmenin deriye işlenmiş olması sebebiyle, altına su geçirmeyeceği, bu yüzden de abdest ya da gusle engel olacağı varsayımıyla bunu söylemektedirler ki, bu doğru değildir. Çünkü böyle bir durumda suyu ulaştırabildiği yere kadar ulaştırması yeterlidir. Ancak dövme, çok zor olmayacak bir yolla çıkarılabiliyorsa çıkarılmalıdır. (Allah’u a’lem) (14)

SORU : Cünübün bir şey yiyip içmesi sokağa çıkması, cünüp kadının çocuğunu emzirmesi uygun mudur?
CEVAP :
Ağzını yıkadıktan sonra yiyip içmesi caizdir. Sokağa çıkmak da caizdir. Kadın göğsünü yıkadıktan sonra çocuğunu emzirebilir. Namaz vakti çıkmadan önce yıkanmalıdır. Daha fazla cünüp durmak haramdır. Namaz kılan ve kılmayan herkes, bir namaz vaktini cünüp geçirirse, çok azap görür.

SORU : Kolu alçıda olan nasıl abdest alır, nasıl gusleder?
CEVAP :
Alçılı koluna su geçmesi gerekmez. Alçının üzeri veya sargının üzeri mesh edilir.

SORU : Ellerimde siğil var. Bunun için ilaç kullanıyorum. Fakat ilaç tıpkı yapıştırıcı 404 gibi. Altına su da geçirmiyor. Gusül ve namaz abdesti için bir mahzuru var mı?
CEVAP :
İlaç temizlenince çıkmıyorsa, 404 gibi ise, yani çıkmasına imkan yoksa, zararı olmaz, mahzuru yoktur. Özürlü olmadan abdest alıp namaz kılarsınız.

SORU : Guslederken abdest bozulunca yeniden mi gusletmek gerekir?
CEVAP :
Kan çıksa, yellenilse de, idrar çıksa da mani olmaz. Sadece bu abdestle namaz kılınmaz, sonra namaz abdesti almak lazım, yoksa gusül abdesti tamamdır.

SORU : Küpe takmıyorum. Küpe deliklerim kapandı veya kapanmak üzere, bazıları ip tak, guslün olmaz diyor. Doğru mu?
CEVAP :
Doğru değil. Kapanırsa kapandığı için mahzuru olmaz. Açıksa zaten elinizle azıcık ovsanız delik varsa su girer. Guslünüz olur. Endişelenecek bir durum yok. İplik takmanız gerekmez.

SORU : Saça yağlı boya yapışsa, gusle mani olur mu?
CEVAP :
Evet.

SORU : Kocamı düşünürken, şehvetle titremeden sonra sarımtırak bir akıntı geliyor. Gusül gerekir mi?
CEVAP :
Evet.

SORU : Gusülde, avret yerleri kapalı iken de, kıbleye dönmek mekruh mu?
CEVAP :
Hayır.

SORU : Cünüp, tırnaklarını yıkayıp kesse, tenzihen mekruh olur mu?
CEVAP :
Evet.

SORU : Kir çıkarmak, sabun artıklarını yıkamak ve kışın üşümemek niyetiyle, gusülde fazla su kullanmak caiz mi?
CEVAP :
Bunları gusülden önce veya sonra yapmalıdır!

SORU : Ameliyatla meni kanalı idrar torbasına bağlandı. İhtilamda meni idrar torbasına akarmış. İdrarda meni göremiyorum. Gusül lazım mı?
CEVAP :
Meni görülmezse gusül gerekmez.

SORU : İstiharede yedi gün üst üste gusletmek gerekir mi?
CEVAP :
Gerekmez.

SORU : Sedef hastalığından meydana gelen kepek gusle mani mi?
CEVAP :
Hayır. Çünkü özürdür.

SORU : Gusledince, hastalanan kadının saçını kısaltması caiz mi?
CEVAP :
Evet.

SORU : Nezle iken burun delikleri kapalı oluyor. Gusle mani olur mu?
CEVAP :
Meşakkat olmayan miktarı temizlemek kâfidir.

SORU : Sabah ihtilam olarak kalktığımda gusül almam gerekiyor. Fakat okula geç kalmamak için guslü namaz vakitleri geçse dahi okuldan geldikten sonra almam mümkün mü?
CEVAP :
İki dakikada gusletmek mümkündür. Namaz vakitlerini cünüp geçirmek haramdır. Namaz kılmamak da ayrıca haramdır. Çifte haram işlemek daha büyük günahtır.

SORU : Gusletmeden uyunabilir mi?
CEVAP :
Namaz vaktini geçirmemek şartı ile uyunabilir.

SORU : Genelde köylerde suyu ateşte veya ocakta ısıtıyorlar. Tencerede ısıtılan suyu ellemek mekruh diyorlar doğru mu. O su ile boy abdesti alınmaz mı?
CEVAP :
Öyle bir şey yok.

SORU : İnsan bir gecede 2 kere ihtilam olsa, tek gusül yeter mi?
CEVAP :
On kere de cünüp olsa hepsi için bir kere gusül yeterlidir.

SORU : Cünüp olunca, bir şeye dokununca onun pis olacağını zannediyor, bu yüzden sıkıntı çekiyorum. Bu vesvese mi?
CEVAP :
Evet vesvesedir. Cünüp kimse nereye dokunursa dokunsun pis olmaz.

SORU : Gece cünüp olan uyanınca, sabah namazının vaktinin çıkmasına çok az bir vakit olduğunu görse, ne yapması lazım?
CEVAP :
Günaha girmemek için hemen gusletmeye çalışır, isterse vakit çıksın yetiştiremesin. Nasıl olsa yetiştiremem diye güneşin doğmasını beklemek uygun olmaz.

SORU : Yurtta belli saatlerde sıcak su veriliyor. Sıcak su verilmediği zaman soğuk suyla da gusletme imkanı yok, çünkü banyoları kilitliyorlar. Gusletmek için başka imkan da olmadığına göre teyemmümle namaz kılabilir miyiz?
CEVAP :
Şehirde su bulamamak özür olmaz. Memba suyu alıp yine tuvalette falan yıkanılır. Teyemmüm için özür olmaz. Hiç su bulunmazsa o zaman teyemmüm caiz olur.

SORU : Tırnak yememek için tırnaklarıma oje sürsem, abdeste ve gusle engel olur mu?
CEVAP :
Evet engel olur. Tırnağınız ojeli olsa da ısırırsınız. Oje sürmek tırnak ısırmamaya engel olamaz. Bir psikolog doktora gitmek iyi olur. Doktora gidene kadar, küçük bir tırnak törpüsü alıp, tırnağınızı törpülerseniz, tırnak ısırma alışkanlığınız azalabilir.

SORU : Spiral gusle mani midir?
CEVAP :
Hayır mani değildir. Gusülde vücudun sadece dışı yıkanır.

SORU : Annemle babam, benim sık sık banyo etmeme mani oluyorlar. Cünüp geziyorum. Cünüp ölen, kâfir olarak mı ölür?
CEVAP :
Cünüp gezmek büyük günah ise de, cünüp gezerek günah işleyene kâfir denmez. Namaz kılmamak çok büyük günahtır. Cünüp gezen namaz da kılamaz. Uygun bir şekilde yıkanmanızın gerektiğini bildirmeniz gerekir.

SORU : Erkek veya bayan kadın doktoru veya ebe, Ramazanda, abdestli iken bir kadına doğum yaptırsa, orucu, guslü veya abdesti bozulur mu?
CEVAP :
Hanefi mezhebindeki kadın doktorunun veya ebenin, Ramazan-ı şerifte doğum yaptırmakla orucu, abdesti ve guslü bozulmuş olmaz. Zaruretsiz erkek doktora doğum yaptırmak caiz olmaz.

SORU : Evde hiç kimse yoksa çıplak yıkanmak caiz mi?
CEVAP :
Bu konuda üç kavil vardır:
1- Çıplak yıkanmak mekruhtur.
2- Ancak küçük yerde caiz olur.
3- Mekruh olmaz, caiz olur.

Salih kimse, daima ihtiyata riayet eder. Ruhsat yolunu değil, azimet yolunu tercih eder. Bunun için erkek olsun, kadın olsun göbek ile diz arasını peştamal gibi bir şey ile kapatıp yıkanmalıdır. Duruma göre üçüncü kavil de tercih edilebilir. Yani peştamal falan bulunmazsa veya başka sebepler varsa caiz olan kavle göre hareket etmek de caiz olur.

SORU : Âdetli iken diş dolgusu yaptırılır mı? İlla abdestli olmak mı gerekir?
CEVAP :
Âdetli veya abdestli olunsa da fark etmez. Gusülde, abdestte ve namazda Maliki veya Şafii mezhebi taklit edilirse, mesele kalmaz.

SORU : Bir akıntıdan dolayı Maliki’yi taklit ediyorum. Maliki’de ağzın içini yıkamak farz değil diye, gusülde ağız içi yıkanmasa mahzuru olur mu?
CEVAP :
Evet gusül sahih olmaz. Çünkü Hanefi’den çıkmadığımız için ağız içini yıkamak gerekir.

SORU : Hanefi mezhebindeyim. Senelerdir namaz kılıyorum. Ancak şimdi iş yerinde bir arkadaş, ağzında dolgu kaplama olanların Maliki mezhebini taklit etmeleri gerektiğini anlattı. Ben de kabul ettim. İşten ayrılamıyorum, burada da gusül imkanı yok. Eve gidene kadar öğle ve ikindi namazlarımı nasıl kılacağım?
CEVAP :
İlk fırsatta Maliki'ye göre gusletmeniz gerekir. İnsan tuvalette bile gusleder. Gerekirse öğle ile ikindi takdim ve tehir edilerek kılınır. Mukimken iki namazı cem edebilmek için Hanbeli'ye göre kılmak gerekir. İzin alma ve tuvalette bile gusletme imkanı yoksa, zaruret olduğu için, mevcut guslümü Maliki'ye göre aldım denir. Namaz da Maliki’ye göre kılınır. Gusül imkanı bulur bulmaz da Maliki'ye göre gusledilir.

SORU : Dişlerdeki tartar denilen diş taşından dolayı mezhep taklidi yapılır mı?
CEVAP :
Tartardan dolayı mezhep taklidi yapılmaz. Tartar gusle mani değildir.

SORU : Şimdi hazır dişler, damağa vidalanmaktadır. Bunlar da diş dolgusu hükmüne mi girer?
CEVAP :
Çıkarıp altını yıkamak imkanı olmadığı için diş dolgusu hükmüne girer. (S. Ebediyye)

SORU : Salih bir tabibin yıkanmasını yasakladığı hasta, gusül için teyemmüm eder mi?
CEVAP :
Evet.

SORU : Hanefi mezhebinde olan bir kişi dolgu yaptırmasının hemen ardından (Maliki mezhebini taklit ederek) gusül abdesti almasına gerek var mıdır?
CEVAP :
Cünüp olana kadar lüzum yoktur. Ancak hemen taklit etmesinde de mahzur olmaz.

SORU : Diş dolgusu olan yaşlı dul kadın ve hadım olan kimselerin mezhep taklidi gerekir mi?
CEVAP :
Cünüp olmadıkları için taklide ihtiyaç yoktur.

SORU : Dolgu yaptıran, ilk gusülde mi mezhep taklidine başlar?
CEVAP :
Evet.

SORU : Dolgu sebebiyle Şafii’yi taklit ederken, daha kolay diye, Şafii’yi bırakıp, Maliki’yi taklit uygun mu?
CEVAP :
Evet uygundur.

SORU : Dolgu dişini söktüren taklide devam etmesi gerekir mi?
CEVAP :
Tekrar gusledinceye kadar taklide devam etmelidir.

SORU : Diş dolgusu olan Maliki mezhebini nasıl taklit eder?
CEVAP :
Maliki’nin bu husustaki şartlarına uyar, müfsitlerinden kaçar. Sadece gusülde değil, gusül ile yaptığı işlerde de bu şartlara uyması lazımdır. Yani hem namazda, hem de abdeste Maliki’nin şartlarına uyup müfsitlerinden kaçması gerekir. Aksi takdirde telfîk yapmış olur ki, telfîk haramdır.

SORU : Guslederken, guslettiğim suya bazen üstümden damla düşebiliyor. Bu su necis oluyor mu? Aldığım gusül sahih midir? Cünüp iken elimiz bu temiz suya girse, o su ile gusül caiz olur mu?
CEVAP :
Abdest veya gusülde kullanılan suya müstamel su denir. Temiz suya karışan müstamel su miktarı temiz sudan az ise, bu su ile abdest ve gusül caiz olur. Mesela 5 litre suya 2 litre müstamel su karışsa bununla abdest veya gusül sahih olur.

Müstamel suyun küçük havuza akması ve abdestsizin elini sokması da aynıdır. Cünüp olan kimse veya kâfir, necaset bulaşmamış olan avucunu bir yere sokup su alsa veya kolunu sokup, içindeki tası alsa, o yerdeki su dört mezhepte de pis olmaz. Necaset üzerinden akan suyun yarıdan fazlası necasete temas ederse, bu su pis olur. Azı değerse ve necasetin üç sıfatı suda bulunmazsa, pis olmaz. Müstamel su, Maliki’de hem temizdir, hem de temizleyicidir. Yani müstamel su ile abdest alınır ve gusledilir. (Menahic-ülibad)

SORU : Guslederken sabunlanmak, keselenmekte mahzur var mıdır? Maliki’yi taklit eden için durum nasıl olur?
CEVAP :
Guslederken sabunlanmak, keselenmek uygun olmaz. Kirden yıkanma işini ya gusülden sonra yapmalı veya önce yapmak gerekir. İkisinin aynı anda yapılması uygun olmaz. Gusülde fazla su harcanmış olur, mekruh olur. Maliki’de ise muvalata mani olursa gusül sahih olmaz.

Banyoya girince önce gusledilir. Sonra kir için yıkanılır. Kir için yıkanırken ihtiyaç kadar fazla su sarf etmenin mahzuru olmaz.

SORU : Kadın, kadın hastalıklarından dolayı, erkek doktora, rahminden muayene olsa, gusletmesi gerekir mi? Ültrasonla muayene olunca gusül gerekir mi? Kadın ön veya arkasına parmak sokunca gusletmesi gerekir diyenler var, gerekmez diyenler var. Hangisi doğrudur?
CEVAP :
İkisi de doğru sayılmaz, açıklamaya ihtiyaç vardır. İçeri parmak girince, lezzet duymazsa gusül gerekmez. Lezzet duyarsa gusül gerekir. S. Ebediyye’de Redd-ül muhtar’dan alarak diyor ki:
Çocuk zekeri, hayvan zekeri, ölü zekeri, zeker gibi her şey veya parmak kullanınca içeri girdiği zaman, lezzet duyarsa, gusletmesi lazım olur. Lezzet duymazsa, gusletmesi iyi olur.


Cuma günü gusletmek
SORU : Cuma günü gusletmek vacib diyorlar. Bu konuda hadis de varmış. Doğru mu? Bir de Cuma gecesi cünüplükten gusleden de Cuma guslü sevabı alır mı?
CEVAP :
Hadis-i şerifleri, müctehid âlimlerin açıklaması olmadan okumak yanlışlıklara sebep olur. Cuma günü gusletmek müekked sünnettir. O hadis-i şerifin meali şöyledir:
(Cuma günü gusletmek vaciptir [yani lüzumludur].) [Buhari, Müslim, Ebu Davud, İ.Ahmed, İ. Mâlik, Taberani, Deylemi, İ. Hibban, Ebu Nuaym]

Başka bir hadis-i şerifin meali de şöyledir:
(Cuma günü gusletmek bana farz, size nafiledir [sünnettir].) [Deylemi]

Bu hadis-i şerif, önceki hadis-i şerifi açıklamaktadır. Peygamber efendimizin farzdan başka yaptığı amellerin hepsine nafile denir. O işlediği için bize sünnet oluyor. Beş vakit namazın sünnetleri ve diğer bütün sünnetler nafiledir.

Cuma günü gusletmek çok önemlidir. Resulullah efendimizin bu konuda bir çok hadis-i şerifleri vardır. Birkaçının meali şöyledir:
(Cumaya gelen gusletsin!) [Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]
(Cuma günü gusletmek, bir haftalık günahlara kefarettir. Üç gün fazlası ile.) [Taberani]

(Bir Cuma diğerine kadar, beş vakit namaz da, diğer namaza kadar işlenen günahlara kefarettir. Cuma guslü de öyledir. Cumaya gitmek için atılan her adım, yirmi yıllık amele bedeldir. Cumadan çıkınca da, 200 yıllık amel mükafatı verilir.) [Beyheki]

(Cuma günü gusledenin günahları affolur.) [Taberani]
(Cuma günü gusledenin günahları temizlenir, ona “Ameline yeniden başla” denir.) [Deylemi]

(Cuma günü ehline yakın olana iki sevap vardır. Biri kendi, diğeri de eşinin guslünün sevabı.) [Beyheki]

(Kim Cuma günü gusledip, mescide erken gider, hutbeyi dinler ve sükut ederse, onun attığı her adım için kendisine bir yıllık [nafile] oruç ve bir yıllık [nafile] namaz sevabı yazılır.) [Taberani]

(Cuma günü gusledip ilk saatlerde giden, bir deve kurban edip sadaka olarak dağıtmış gibi sevaba kavuşur. Daha sonra gelene bir inek; ondan sonra gelene bir koç, bundan da sonra gelene bir tavuk kesip sadaka olarak dağıtmış kadar sevap verilir. En son gelene de yumurta sadaka sevabı yazılır. İmam hutbeye çıkınca, melekler de, sevap yazmayı bırakıp hutbeyi dinler.) [Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]

Cuma gecesi cünüplükten gusleden de Cuma guslü sevabına kavuşur.

Alıntıdır.
ÇisiL isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
ÇisiL Kullanıcısına bu mesajı için 3 üye teşekkür etti:
Alt 22.10.15, 22:04   #2 (permalink)
Kullanıcı Profili
Moderator
 
Pelince - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Jan 2008
Nerden: İstanbul
Mesajlar: 32.955
Konular: 32111
Puan Grafiği
Rep Puanı:7600
Rep Gücü:125
RD:Pelince has a reputation beyond reputePelince has a reputation beyond reputePelince has a reputation beyond reputePelince has a reputation beyond reputePelince has a reputation beyond reputePelince has a reputation beyond reputePelince has a reputation beyond reputePelince has a reputation beyond reputePelince has a reputation beyond reputePelince has a reputation beyond reputePelince has a reputation beyond repute
Teşekkür

Ettiği Teşekkür: 503
542 Mesajına 660 Kere Teşekkür Edlidi
:
icon Gusül Abdesti - Gusül Abdestinin Farzları

Gusül Abdesti - Gusül Abdestinin Farzları

Teşekkürler.
--------------Tualimforum İmzam--------------
Anaokulu - İlköğretim


Liseler - Anadolu Liseleri - Fen Liseleri



Pelince
Pelince isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
abdes alınışı, abdes nasıl alınır, abdesti, abdestinin, farzlari, gusul, gusül abdesti, gusül abdesti nasıl alınır, gusul abdesti nedir


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar son Mesaj
Rüyada Gusül Gusletmek Görmek - Rüyada Gusül Gusletmek Görmek Açıklaması ve Yorumu Tarot A-B-C-D-E-F-G ile Başlayan Rüya Tabirleri 0 10.01.13 00:19
Rüyada Teyemmüm Abdesti Görmek - Rüyada Teyemmüm Abdesti Açıklaması ve Yorumu Tarot T-U-Ü-V-Y-Z ile Başlayan Rüya Tabirleri 0 18.08.12 20:51
Gusül Abdesti Alırken Boğaza Su Kaçmasıyla Oruç Bozulurmu EZEL Ramazan Özel / Oruç / Kurban Bayramı 0 17.07.12 18:27
Ramazanda Gusül Nasıl Alınır - Oruçluyken Gusül Abdesti Nasıl Alınır EZEL Ramazan Özel / Oruç / Kurban Bayramı 0 17.07.12 18:24
Gusül Abdesti Gusül (Boy Abdesti) ÇisiL Namaz ve Abdes 0 23.07.09 15:33


Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 21:02 .


Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0 RC 2