28.01.08, 03:33
#1 (permalink )
Kullanıcı Profili Gamma Üye
Kullanıcı Bilgileri Üyelik tarihi: Jan 2008
Mesajlar: 2.538
Konular: 1710
Puan Grafiği Rep Puanı:3968
Rep Gücü:0
Teşekkür
Ettiği Teşekkür: 54
146 Mesajına 240 Kere Teşekkür Edlidi
:
Öğretmen yetiştirme sistemi acilen düzenlenmeli Öğretmen atamalarının hali ortada. Eğitim fakültelerindeki plansızlık, mali politikaların atamaların önünü kesmesi gibi nedenlerle her geçen gün atanamayan öğretmen sayısı çığ gibi büyüyor. Bugün 200 bin civarında işsiz öğretmen var. Bunların yaklaşık yarısı ücretli olarak çalışıyor. Diğer kısmı vekil, sözleşmeli ya da çoğu parasız şekilde dershanelerde sömürülüyor. Boşta olanları ya da başka sektörlerde çalışmak zorunda kalanları saymıyoruz zaten. Sadece benim arkadaşlarımdan 5-6 kişi atanamadığı için dershane kapılarında hiç ücret almadan, dersanede kadrolu öğretmen olmak için çalışıyorlar. Bütün bunlar acil çözümü gerekli kılıyor. Bu sorunların gün geçtikçe büyümesinin önüne geçmek için biz işsiz öğretmenler birlikte hareket etmeliyiz. Bence, çözüme giden yolda ilk yapmamız gereken MEB ve YÖK’ü aynı masaya oturtup, uzun vadeli bir öğretmen yetiştirme planı hazırlamaya zorlamaktır. Bugünkü sistem, rant uğruna işsiz öğretmen üretiyor. Eğitim fakültelerindeki yoğunluk ortada. Her yıl binlerce öğretmen adayı mezun oluyor. Bu mezunlarla atanamayan öğretmen sayısı da yıldan yıla katlanıyor. Bazı bölümlerde 5-6 yıldır atama yok. O zaman, bu bölümler hâlâ neden öğretmen yetiştiriyor, anlamak mümkün değil. Buralardan mezun olanlar ne yapacak? Bu plansızlık daha ne kadar sürecek? Özellikle lise branşlarında yığılma fazla. Bu nedenle YÖK’ün talep fazlası öğretmen yetiştiren bölümlerde revizyon yapması gerekli (Aşağıdaki sayısal verileri incelediğinizde durumun aciliyetini daha iyi anlayacaksınız.) Çözüm olarak; *Bu bölümlerdeki kontenjanlar azaltılabilir. *Bir kaç sene bu bölümlere öğrenci alınmayabilir, gerekirse bazı üniversitedeki bölümler kapatılabilir. *Yeni bölüm veya eğitim fakültesi açılmasına açılmasına izin verilmemelidir. *Özel üniversitelere öğretmen yetiştirme izni verilmemelidir. (Devlet üniversitelerindeki yığılma yetmiyor sanki) *Yeni üniversite açmak yerine, bu üniversitelere harcanacak bütçe, varolan üniversitelere verilebilir, (bu şekilde eğitim fakültelerindeki eğitim kalitesi, dolayısıyla öğretmen kalitesi artırılabilir) *Emekliliği dolan öğretmenlerin (idareciler de dahil) hizmetten ayrılmasının sağlanabilir. Bu konuda teşvik de verilebilir daha sonra ayrılacak olanlar da hak kaybı ile cezalandırılabilir. *Geçmiş yıllarda yanlış uygulamalarla öğretmenliğe atanmış “veterinerlik, kamu yönetimi, işletme, iktisat, mühendislik v.b.” bölüm mezunları ihtiyaç dahilinde devlet içindeki memurluklara kaydırılabilir (bu konuda çalışanların affına sığınıyorum). Sayısal verilerin bize gösterdikleri : MEB Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı’ nın hazırladığı2006-2007 istatistiklerine göre çalıştıkları örgün eğitim kurumları ve cinsiyetlerine göre öğretmenlerin dağılımı şöyledir : 2006-2007 Eğitim İstatistiklerine Göre Öğretmen Sayıları KURUMU…………………ERKEK…………………..BAYAN…………………TOPLAM Okulöncesi…………………..1.181……………..23.59………………424.775… ……. İlköğretim……………..209.366…………….193.463…………..402.829 ……. Ortaöğretim……………59.038………………..44.351……………103.389…… Meslekî Eğitim………….51.149……………….33.127……………..84.276……. TOPLAM………………..320.734…………….294.535…………..615.269……. . *2006-2007 eğitim istatistiklerine göre Türkiye’de ilk veortaöğretimdeki öğrenci sayıları 14 milyon 874 bin 496’dır. *Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2006-2007 verilerine göre, yurt genelinde ilköğretim okullarında uygulanan birleştirilmiş sınıflarda 26 bin 363 öğretmen görev yaparken, 268 bin 614′ü erkek, 255 bin88′i kız toplam 523 bin 702 öğrenci eğitimlerini sürdürüyor. *Birleştirilmiş sınıflardaki öğrencilerden 214 bin 210′u iki sınıf bir arada, 169 bin 137’si üç sınıf bir arada, 13 bin 715′i dört sınıf bir arada, 126 bin 640′ı da beş sınıf bir arada öğrenim görüyor. *Birleştirilmiş sınıf uygulamasının yapıldığı okul sayısı en yüksekillerin başında 939 okulla Şanlıurfa ve 726 okulla da Erzurum geliyor. Şanlıurfa’da birleştirilmiş sınıflarda toplam 51 bin 951, Erzurum’daki birleştirilmiş sınıflarda 22 bin 313 öğrenci okuyor. Bu illeri 717 okulla Samsun, 680 okulla Diyarbakır, 521 okulla Adıyaman takip ediyor. *İstanbul’da birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılan 42 ilköğretim okulunda bin 515, Ankara’da 134 ilköğretim okulunda 3bin 233, İzmir’de de 244 ilköğretim okulunda 7 bin 794 öğrenci öğrenim görüyor. *Eğitim fakültelerinde yaklaşık 180 bin kişi okuyor. Ve her yıl yaklaşık 35 bin kişi mezun oluyor. *Eğitim Sen´in geçen yıl yaptığı bir araştırmaya göre, 30 eğitim fakültesinde hiç doçent yok. 19 eğitim fakültesinde ise hiç profesör bulunmuyor. Eğitim Fakültesi Bulunan Üniversiteler 1 Abant İzzet Baysal Üniversitesi -Eğitim Fakültesi 2 Adnan Menderes Üniversites -Eğitim Fakültesi 3 Afyon Kocatepe Üniversitesi -Uşak Eğitim Fakültesi 4 Afyon Kocatepe Üniversitesi -Eğitim Fakültesi 5 Akdeniz Üniversitesi -Eğitim Fakültesi 6 Anadolu Üniversitesi -Eğitim Fakültesi7 Atatürk Üniversitesi -Ağrı Eğitim Fakültesi 8 Atatürk Üniversitesi -Bayburt Eğitim Fakültesi 9 Atatürk Üniversitesi -Erzincan Eğitim Fakültesi 10 Atatürk Üniversitesi -Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi11 Balikesir Üniversitesi -Necatibey Eğitim Fakültesi 12 Boğaziçi Üniversitesi -Eğitim Fakültesi 13 Celal Bayar Üniversitesi -Demirci Eğitim Fakültesi 14 Cumhuriyet Üniversitesi -Eğitim Fakültesi 15 Çanakkale Onsekiz Mart Üniv. -Eğitim Fakültesi 16 Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi 17 Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi 18 Dicle Üniversitesi Siirt Eğitim Fakültesi 19 Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi 20 Dumlupinar Üniversitesi Eğitim Fakültesi 21 Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi 22 Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi 23 Firat Üniversitesi Eğitim Fakültesi 24 Firat Üniversitesi Muş Eğitim Fakültesi 25 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi 26 Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Fakültesi 27 Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi 28 Gaziantep Üniversitesi Adıyaman Eğitim Fakültesi 29 Gaziantep Üniversitesi Eğitim Fakültesi 30 Gaziantep Üniversitesi Kilis Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi 31 Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi 32 Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi 33 İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi 34 İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi 35 Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi 36 Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi 37 Karadeniz Teknik Üniversitesi Giresun Eğitim Fakültesi 38 Karadeniz Teknik Üniversitesi Rize Eğitim Fakültesi 39 Kirikkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi 40 Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi 41 Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi 42 Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi 43 Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi 44 Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi 45 Niğde Üniversitesi Aksaray Eğitim Fakültesi 46 Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi 47 Ondokuz Mayis Üniversitesi Amasya Eğitim Fakültesi 48 Ondokuz Mayis Üniversitesi Eğitim Fakültesi 49 Ondokuz Mayis Ünversitesi Sinop Eğitim Fakültesi 50 Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi 51 Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi 52 Pamukale Üniversitesi Eğitim Fakültesi 53 Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi 54 Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi 55 Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi 56 Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi 57 Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi 58 Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi 59 Yüzüncü Yil Üniversitesi Eğitim Fakültesi 60 Yüzüncü Yil Üniversitesi Hakkari Eğitim Fakültesi 61 Zonguldak Karaelmas Üniv. Ereğli Eğitim Fakültesi Vakıf Üniversiteleri 1 Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi 2 Bilkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi 3 Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi 4 Ufuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi 5 Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Bulunan Üniversiteler 1 Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Son Söz : MEB ve YÖK masaya oturup uzun vadeli bir plan dahilinde öğretmen yetiştirme sistemini düzeltmeli. Bir milletin eğitimcileri rant uğruna kurulan düzenlerin kurbanı olamaz. Takdir edersiniz ki eğitim gibi önemli bir alan da çıkarların elinde oyuncak olamaz. Öyle olursa, o ülkenin gençlerinin şiddetten uzak olmasını, terörün azalmasını beklemek de aptalca olacaktır. Her şeyin başı eğitim, bu eğitimi verecek olan da bizleriz. Çözüme en kısa sürede ulaşmak dileğiyle… Üzeyir KADIOĞLU Kaynaklar : *Dr. Selçuk UYGUN, Kemer Gözcü Gazetesi, 18.10.2007 *Milli Eğitim Dergisi, Güz 2003, Sayı 160 * http://www.yok.gov.tr/ * http://www.meb.gov.tr/ * http://www.egitimsen.org.tr/ NOT=Daha önce haberin kaynagı eksik yazılmıştır uyarı ve hoşgörüsü için Üzeyir KADIOĞLU'na TEŞEKKÜR ederiz. tualim