Pastel Boya Resim Teknikleri
Pastel de, diger tüm resim teknikleri kadar renkli ve canli bir görünüm saglar. Kuru bir teknik oldugu gibi pudramsi yüzeyi isigin kurulmasini güçlendirir ve bu yüzden de hiçbir teknigin ulasamayacagi bir renk yogunlugu tasir. Kuru oldugundan kagidin ya da boyanin kurumasini beklemek gibi sinir bozucu bir yani yoktur. Kuru boyayi elimize alir, rengi dogrudan resmin yüzeyine aktaririz. Bu boya içinde yag ya da zamanla sararip çatlamalara yol açabilecek yag ve vernik bulunmadigindan yagliboyadan daha uzun ömürlüdür. Teknik açidan sagladigi bu yararlarin yani sira, pastel son derece ilginç bir kullanim alani yaratir.
Çok kisi EDGAR DEGAS 'in balerinler tablolarina yagliboya niyetiyle hayranlikla bakar, ama bir çogu bunlarin pastel boya çalismasi oldugunu bilmez.Degas pastel boyalarla canli ve coskulu resimler yapmistir.Aslinda pastel boyanin tarihi tarih öncesi devirlere dayanir.O devirlerde de magara duvarlarina tebesirlerle resim çiziyorlardi. 18. yy dan bu yana da günümüzdeki gibi kullanilmaktadir. 200 yillik çalismalar ilk günkü canlilik ve parlakligini korumaktadir.
Pastel boyadaki rengin gücünü, boya maddeleri ile karistirilan tebesir orani belirler. Yüksek oranda tebesir karistirilmasi açik ton, düsük oranda tebesir ise koyu ton elde etmeye yarar ve böylece her rengin çok sayida tonu elde edilebilir. Çok kisi pasteller içindeki pigmentlerin yani boya maddelerinin, yagliboya ve suluboyalarda oldugunu bilmez; bu boyalarla pastel arasindaki tek fark yapim islemindedir. Yagliboyalar, incecik toz halinde ögütülmüs boya maddelerinin yagla, suluboyalar zamkli suyla, pasteller ise bu tozlarin kati bir hamur olusturana tek tebesir ve suyla karistirilmasindan olusur.
Çalisma için gerekli malzemeler ve dikkat edilecek hususlar;
1-Sövale ve altlik (Dik duran bir sövale pastel boya kirintilarinin kagit yüzeyinden asagi dökülmesine imkan saglar. Böylece resim yüzeyi temiz kalabilir.)
2-Pastel boya (Her yerde her türlü pasteli bulmak mümkündür. Profesyonel ve amatör herkes için tür, kalite, çesitlilik, ekonomiklilik gibi. Burada herhangi bir sinirlama yok. O sizin seçiminize kalmistir.
3-Fiksatif sprey (büyük-küçük) Yapilan resimlerin bozulmamasi için gerekli. Çünkü yapilan resimler çerçevelenmedigi sürece iyi korumali. Birbirlerine sürtünmeleri engellenmeli. Asri sprey kullanimindan kaçinilmali yoksa renklerin parlakligi gider.
4-Pastel boya için özel gelistirilmis fon kagitlari (mukavva, Bristol, söhler, normal fon kartonlari, resim kagitlari vb.) Dokulu kagitlar her zaman çok iyi etki verir. Istenilen etkiyi elde etmek için kagidin rengine dikkat etmek gerekir. Gri, pembe-gri, yesil-gri, mavi-gri kagitlar kullanilabilir. bu renkler gözü yormaz ve izleyiciyi dinlendirir. Çarpici sonuçlar elde etmek için koyu ve parlak renkli kagitlar üzerine parlak renkli pasteller kullanmak gerekir. Orta ton renk ve kagitlar en idealidir. Kagit seçiminde konunun rengine uygunlukta önemlidir. Örnegin deniz resmi çalisan kisi mavi-gri, yaz mevsiminde bugday tarlalarini çalisan biri sari kagitlari tercih edebilir.
5-Samur ve kil firçalar, pastel silgisi, kalemler vb.
6- Çalisma asamalari; Pastel boya da çesitli çalisma teknikleri vardir. Kisisel becerilerde bu tekniklerde etkilidir. Pastel boyanin tutulmasi kagit yüzeyine sürülmesi farkli yöntemleri ortaya çikarmistir.
Bunlar;
Tarama yani paralel ve çapraz çizgilerle çalisma; Bu yöntemde boya darbeleri üst üste kullanilarak, yatay, dikey, çaprazlamasina, enine boyuna taramalarla ilginç sonuçlar elde edilebilir. Böylece renk içinde renk kullanilmis olur.
Ovalama yöntemi; Bu yöntemde renkler parmakla ve ya peçete yardimiyla ovalanir. Cilalanmis gibi düz yüzeyler elde edilir. Genellikle bu yöntem kullanilmaktadir. Fakat pastel boyanin kendine özgü yapisi bozulmakta, grenler ve pütürlü yapi kaybolmaktadir. Yinede seçim size kalmis. Önemli olan çok fazla deneme yapmak. Çünkü iyi resim yapmak için çok çalismak gerekir.