Devlet Bütçesi //Avrupa Birliği Bütçesi Avrupa Birliği bütçesinin ilkelerini nelerdir?
• Birlik ilkesi Avrupa Birliği bütçesinin, tüm gelir ve giderlerinin tek bütçede toplanmasını gerektirmektedir. Genellik ilkesi, gelir ve giderlerin ayrı ayrı muhasebeleştirilmesini, gider ve gelirlerin birbirinden mahsup edilmeden kayıt edilmesini ifade etmektedir. Yıllık ilkesi, AB bütçenin yıllık olarak uygulanmasını gerekli kılmaktadır. Özellik ilkesi, harcamaların özellikle belirtilmiş ücret, kültür gibi özelliklerine göre yapılmasını öngörür. Denklik ilkesi, tüm öz kaynakların harcamaları karşılamasını öngörmektedir. Ortak para birimi cinsinden ifade edilme ilkesi, bütçenin, ortak para birimi olan Euro’nun kullanılmasını esas almaktadır.
Avrupa Birliği bütçesinin harcama türleri nelerdir?
• AB bütçesinin başlıca gider kalemleri, ortak tarım politikası harcamaları, yapısal politika harcamaları, içsel Politikalar, Dış Politika, Rezervler, Katılım Öncesi Yardımlar ve idari harcamalardır.
• AB bütçesinde harcamalarla ilgili olarak 1982 yılında yapılan bir değişiklikle harcamalar, zorunlu harcamalar ve zorunlu olmayan harcamalar olarak ikiye ayrılmıştır.
Avrupa Birliği bütçesinin gelir kaynakları nelerdir?
• AB bütçesinin öz kaynakları ve diğer gelir kaynakları olarak iki ana başlık altında toplanmaktadır. Öz kaynakları, tarımsal vergiler, gümrük vergileri, katma değer vergisi, GSMH katkısıdır. Diğer gelirlerde ise oldukça uzun bir kaynak listesi bulunmaktadır. Örnekleri idarî işlemlerinden elde edilen gelirler, Birlik programlarına yapılan yardımlar, hizmet karşılığı elde edilen gelirler, ödünç işlemleri gösterilebilir.
Avrupa Birliği bütçesi nasıl hazırlanmakta, uygulanmakta ve denetlenmektedir?
• Avrupa Birliği’nin tüm kurumları kendi tahmini gider tutarlarını Avrupa Komisyonuna bildirir. Avrupa Komisyonu kendi bütçesini de ekleyerek bir ön bütçe tasarısı biçiminde Avrupa Konseyi’ne yollar. Konsey bütçe ilgili kurumlarla görüşerek bütçe tasarısı olarak Avrupa Parlamentosuna yollar. Avrupa Parlamentosu tasarıyı kabul ederse, bütçe uygulamasına geçilebilir. Ancak zorunlu harcamalarla ilgili değişiklikler gündeme gelirse, bu değişiklikleri yapma yetkisine sahip Konsey’e geri gönderilir. Konsey değişiklikleri kabul ederse bütçe kabul edilmiş olur. Konsey önerilen değişiklikleri, değiştirerek kabul ederse, Avrupa parlamentosunda ikinci gözden geçirme toplantısı yapılır. ikinci görüşmede Konsey’in değişiklik önerisi kesinlikle değiştirilemez. |