Pazarlama Ünite _1 PAZARLAMA PAZARLAMA ;bireylere ailelere gruplara ve diğer kuruluşlara mal ve hizmetlerin sunulması ve değişim yolu ile ihtiyaç ve isteklerin karşılanması olan ekonomik ve sosyal bir süreçtir. İHTİYAÇ;insanların bazı doygunluklardan yoksun olduklarını hissetme durumudur. *Satın alma sürecinin başlangıç noktasını ihtiyacın farkına varılması oluşturur. *İstek; ihtiyacı karşılayacak özellikleri olan mal ve hizmetlere karşı duyulan taleptir. *Talep;tüketicinin ihtiyacını karşılayacak belirli bir mal ya da hizmet için satın almaya yönelik isteği ya da yeteneğidir. DEĞİŞİM İÇİN GEREKLİ KOŞULLAR: 1/iki tarafın var olması 2/tarafların ellerinde birbirlerine verebileceği değerli nesne olması 3/taraflardan birinin iğerinin malını satın alma isteği ve ödeme yapabilecek güçte olması 4/taraflar arasında iletişim kurma yeteneğinin olması 5/her iki tarafın da birbirinin sunduğunu kabul etme ya da etmeme hakkının olması *Değişim isteklerinin gerçekleştiği yere Pazar denir. *işletmelerin temel fonksiyonları üretim ve pazarlamadır. ŞEKİL FAYDASI:Üretim faaliyetinin girdileri çıktılara dönüştürmesi, ZAMAN FAYDASI:Ürünün istenilen zamanda satın alınmasının sağlanması, YER FAYDASI:Üretilen ürünün satılması amacıyla gönderilmesi ve taşınması, MÜLKİYET FAYDASI:Ürünün satın alınması. PAZARLAMANIN ÖZELLİKLERİ: 1/İnsanların istek ve ihtiyaçlarının karşılanmasına yöneliktir. 2/Ürünler,fikirler ve hizmetlerle ilgilidir. 3/Sadece bir malın reklamı veya satışı olmayıp, daha üretim öncesinde mamulün düşünce olarak planlanıp geliştirilmesinden başlayarak fiyatlandırılması,dağıtımı ve tutundurulması ile ilgilidir. 4/Pazarlama faaliyetleri sürekli değişen çevre koşullarında yerine getirilir. 5/pazarlama , çeşitli faaliyetler bütünü veya sistemidir. PAZARLAMANIN GELİŞİM SÜRECİ: A-ÜRETİME YÖNELİK ANLAYIŞ: _Üretimin işletmedeki diğer faaliyetlerin odak nokatsı olduğu ve işletmelerin ağırlıklı olarak teknik personel tarafından yönetildiği bir anlayıştır. _Üretilen ürünün az ve talebin çok olduğu kıtlık dönemlerindeki anlayıştır. B/MAMULE YÖNELİK ANLAYIŞ: -İşletmeler uygun fiyatlı ve iyi kaliteli mal üretimini görev sayarlar _Tüketiciler, ihtiyaç ve istekleriyle ilgili bir sorunu çözmekle ilgilenmekten çok , malları satın almakla ilgilenirler. _Tüketiciler, pazarda var olan ve birbirleriyle rekabet eden malları bilirler. _Tüketiciler, fiyata ve kaliteye göre belirli bir markayı seçer. C/SATIŞA YÖNELİK ANLAYIŞ:-İşletmelerin temel görevi yeterli satışı sağlamaktır. _Tüketiciler;olağan koşullarda kendiliğinden yeterli ölçüde mal satın almazlar. _Çeşitli satış artırıcı araçlar kullanarak tüketiciler satın almaya özendirilebilirler. _Ürün satın alanların bir daha alacakları umulur,almazlarsa başka tüketiciler alabilir. D/PAZARA YÖNELİK ANLAYIŞ: _İşletme temel görevinin belirli bir grup tüketicinin isteğini karşılaşmak olduğunu varsayar. _Tüketicilerin ihtiyaç ve isteklerini belirlemek için pazarlam aarştırmaları yapılmalıdır. _tüketici doygunluğu sağlanırsa tüketiciler işletmeye bağlanırlar. PAZARLAMA ANLAYIŞININ BAĞLI OLDUĞU FAKTÖRLER:-Tüketiciye yönelik tutumun olması -Koordineli pazarlama çabalarının yapılması -Uzun dönemde kar sağlayıcı satış miktarının olması *Pazarlama yönetiminin en önemli özelliği ; işletmeli tüketicilere sunduğu mal ve hizmetlerin değişimiyle ilgili olarak yapılan çalışmalarda tüketici memnuniyetine önem verilmesidir. PAZARLAMA YÖNETİMİ FONKSİYONLARI: Pazarlama fonksiyonları iki grupta toplanır: 1/PAZARLAMA SİSTEMİ FONKSİYONLARI: A-Değişim fonk. B-Fiziksel fonk. C-Kolaylaştırıcı fonk. 2/PAZARLAMA YÖNETİM FONKSİYONLARI: A-Ürün geliştirme ve planlama B-Fiyatlandırma C-Tutundurma D-dağıtım kanalları ve fiziksel dağıtım PAZARLAMA KONULARINI İNCELEMDE YAKLAŞIMLAR: 1/FONKSİYONEL YAKLAŞIM(GELENEKSEL) *Mal ve hizmetlerin tüketiciye geçişine kadar yürütülen özelleşmiş faaliyetler ve fonksiyonlar ele alınır. 2/YÖNETSEL YAKLAŞIM(MODERN) *Bu yaklaşımın esası yönetim faaliyetlerini bir karar alma ve sorun çözme işlemi olarak görmeye dayanır. 3/SİSTEM YAKLAŞIMI (MODERN) *Karar verici örgüt oiçin optimal hedeflerin sürekli incelenmesini hedeflere ulaşmada alternatif politika ve stratejilerle ilgili risklerin kantitatif olarak karşılaştırılmasını sağlar. |