Ünite 2-İşletme Bilgi Sistemleri ÜNİTE 2-İŞLETME BİLGİ SİSTEMLERİ Başlıca çağdaş bilgi sistemi yaklaşımları şunlardır: Teknik yaklaşım Davranışsal yaklaşım Sosyoteknik yaklaşım Bilgi sistemlerinde teknik yaklaşım ,bilgi sistemlerinin incelenmesinde bu sistemlerin fiziksel teknoloji ve biçimsel yetenekleri kadar ,matematik temelli normatif modellerin önemi vurgulanmaktadır. İlgi sistemleri alanının önemli bir kısmı,bilgi sistemlerinin uzun dönemli olarak sürdürülmesi ve geliştirilmesinde baş gösteren davranışsal konularla ilgilenmektedir.Stratejik işletme birleşmeleri tasarım uygulama ve yönetim gibi bu konular teknik yaklaşımda yer alan modellerle anlamlı bir şekilde incelenemez. Sosyoteknik yaklaşım bakış açısı bilgi sistemlerine sadece teknik açıdan bakma yanılgısından kaçınmaya yardım eder.Teknik ve davanışsal unsurları birlikte ele alır. Sorumluluk düzeylerine göre bilgi sistemleri şunlardır; İşlem düzeyli sistemler Bilgi düzeyli sistemler Yönetim düzeyli sistemler Stratejik düzeyli sistemler İŞLEM DÜZEYLİ SİSTEMLER;işlem düzeyinde faaliyet gösteren yöneticilere,satışlar,alacaklar,ücretler,kredi kartları ve malzeme alımları gibi örgütün temel faaliyet ve işlemlerini yürütmede yardımcı olur. BİLGİ DÜZEYLİ SİSTEMLERİN; temel amacı işletmede yapılacak işleri ortaya çıkartmak ve onları organize etmek ,işletmeye yeni bilgi akışını sağlamak ve belge ve bilgi akışının saplanmasında ve kontrolünde örgüte yardımcı olmaktadır. YÖNETİM DÜZEYLİ SİSTEMLER;orta düzey yöneticilerin izleme kontrol karar alma ve idari faaliyetlerine yardımcı olmak amacıyla tasarlanmaktadır. STRATEJİK DÜZEYLİ SİSTEMLER; hem örgüt içinde hem örgütün dış çevresindeki stratejik konular ve uzun dönemli politikalarıyla ilgili olarak üst yönetime bilgi sunan ve onları yönlendiren sistemlerdir. Temel bilgi sistemleri veri işleme sistemleri ,ofis otomasyon sistemleri ,karar destek sistemleri ,yönetim bilgi sistemleri üst yönetim bilgi sistemleridir . Temel işletme bilgi sistemleri işletmenin yönetiminden sorumlu karar vericilere ve işletmeyle ilgili taraflara gerekli olan işletme içi ve işletme dışı bilgileri sağlamaya yönelik bilgi üreten sistemlerin oluşturduğu bir bütündür. |