![]() |
Eğitim Bilimleri Deneme Test 1 EĞİTİM BİLİMLERİ 1-Aşağıdakilerden hangisi ceza ile ilgili olarak yanlıştır? Ceza davranışı zayıflatır ya da belli bir süre için durdurur Ceza, çoğunlukla istenmeyen davranışın geçici bir zaman bastırılmasına neden olur Cezanın yarattığı tehdit edici ortam değiştiği zaman davranış yeniden, hatta bazı durumlarda daha şiddetli olarak ortaya çıkar Ceza istenmedik bir davranışı, istendik yönde değiştirir Ceza istenmedik davranışların bastırılmasında etkilidir. 2-Aşağıdaki davranışların hangisi ya da hangileri, sosyal öğrenme kavramına göre, model alınarak öğrenilebilir? I. Yeni bilişsel beceri ya da davranışlar öğrenilebilir II. Öğrenilen davranışlar güçlenir ya da söner III. Model gözlenerek sosyal güç ve motivasyon sağlanabilir IV. Model gözlenerek çevrenin ve nesnelerin nasıl kullanılacağı öğrenilebilir V. Model gözlenerek duygusal tepkilerin nasıl ortaya konulacağı öğrenilebilir. VI.Model gözlenerek soyut düşünme yeteneği kazanılır. I-II VE III III-V II-IV-V I, III, IV, I, II, III, IV, V 3-Aşağıdakilerden hangisi bilişsel yaklaşımın ilkeleri ile ilgili olarak yanlıştır? Bilişsel yaklaşım, uyarıcının kişi tarafından algılanmasından itibaren, kişide meydana gelen içsel süreçler ve öğrenmeye etki eden kişisel özelliklerle ilgilenir Bilişsel yaklaşıma göre bilgi öğrenilir, bilgide meydana gelen değişme davranışa yansır Bilişsel yaklaşıma göre, öğrenen, uyarıcılarla etkileşimde bulunmak ve pekiştireç almak için aktiftir. Bilişsel yaklaşıma göre dıştan verilen pekiştireçler, öğrenen için, yaptığı davranışın doğruluğu hakkında dönüt sağlar Bilişsel yaklaşıma göre, öğrenen, dikkatini kontrol ederek uyarıcıları seçerek, onları anlamlı hale getirip kodlayarak öğrenme sürecine aktif olarak katılır. 4-Aşağıdakilerden hangisi algıda seçiciliğin tanımıdır? Yeni gelen uyarıcıların özelliklerinin uzun süreli bellekteki bilgilerle karşılaştırılması eylemidir Duyu organlarına gelen uyarımların anlamlı hale getirilmesi sürecidir Duyusal kayda gelen bilgilerin davranışa dönüşmesini ya da uzun süreli belleğe kodlanmasının sağlanmasıdır Birçok önerme, durum ya da olayı benzerlik ve farklılıklarına göre düzenleyen bilişsel yapıdır Organizmanın çevreden gelen uyarıcıların bazılarını seçip onları algılamasıdır. 5-Aşağıdakilerden hangisi uzun süreli belleğin işlevleri ile ilgili olarak yanlıştır? Uzun süreli bellek, yeni gelen bilgilerin eski bilgilerle örgütlenerek saklandığı yerdir Uzun süreli bellekte, yeni gelen çok sayıdaki bilgiyi organize etmek ve düzenlemek için bilgisayardaki dosya dizinlerin işlevini gören şemalar vardır. Uzun süreli bellekteki bilgilerin hatırlanma süresi bilgilerin hatırlanma süresi bilginin belleğe depolanma biçimine göre değişir. Uzun süreli bellek uyaranın anlamlandırılmasını ve algılanmasını sağlar. Uzun süreli belleğin kapasitesi oldukça geniştir. 6-Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri bilginin kalıcı öğrenilmesini sağlar? I. Bilginin çok iyi örgütlenmesi II. Bilginin iyi kodlanması III. Bilginin mevcut şemalarla ilişkilendirilmesi IV. Bilginin basit tekrarlarla (ezberlenerek) uzun süreli belleğe kodlanması I-IV II-III I-II-III I III-IV 7-Aşağıdakilerden hangisi unutma ile ilgili olarak yanlıştır? Bilgi yanlış bir şemanın içine yerleştirildiği için unutulabilir Bozulma karışma yanlış yerleştirme ve bilgiyi değiştirme unutmaya neden olmaktadır( geri getirmeyi zorlaştırmaktadır) Yeni gelen bilginin depolanması için mevcut bilgilerden bir kısmının kaybolması ve yeni bilgilere yer açılması gerekir Öğrenilen bir bilgi biriminden önce ya da sonra öğrenilen benzer bilgiler, bu bilgi birimi ile karışır ve geri getirmede zorluk yaşanabilir Unutmanın en aza indirilmesi, bilginin kısa süreli bellekte etkili bir biçimde işlenmesine ve ilişkili şema ve birimlerle bağlantılar kurarak depolanmasına bağlıdır. 8-Gardner’a göre geleneksel zekâ testleri çoklu zekâ kuramında belirtilen yeteneklerden hangilerini ölçmektedir? Sözel / Dilsel zekâ ve Mantıksal/ matematiksel zekâ Müziksel/Ritmik zekâ ve Bedensel/ Kinestetik zekâ Görsel/Uzamsal zekâ ve İçsel zeka Kişilerarası zekâ ve Doğa zekası Mantıksal/matematiksel zekâ ve Görsel/Uzamsal zekâ 9-Aşağıdakilerden hangisi çoklu zekâ kuramının eğitime uygulanması ile ilgili olarak yanlıştır? Pek çok kişi, yeterli eğitimi aldığı takdirde, her zeka alanını belli bir yeterlilik seviyesine kadar geliştirebilir Eğitim sisteminin büyük ölçüde, Sözel/Dilsel ve Mantıksal/Matematiksel zekâ alanlarına dayanması gereklidir Eğitim sisteminde kişilerin her bir zeka alanında aynı güçte olmadığı ve herkesin aynı zeka bileşimine sahip olmayacağı göz önüne alınmalıdır Eğitim sisteminde her insanın doğuştan itibaren 8 ayrı zekaya birden sahip olduğu göz önüne alınmalıdır Eğitim sisteminde sadece belirli zeka türlerinde gelişmiş olan bireylerin de başarılı olmaları ya da kendilerini güçsüz oldukları zeka türlerinde de geliştirmeleri sağlanabilmektedir. 10-Öğrenci merkezli veya yapısalcı öğrenme yaklaşımında öğretmenin görevleri ile ilgili olarak hangisi yanlıştır? Öğretmen bilginin inşa edilmesinde öğrenciye gerekli malzemeyi ve ortamı hazırlar Öğretmen inşa edilecek bilgi örüntüsüne temel olacak bilginin anlamlı ve somut olarak algılanmasına yardımcı olur Öğretmen, öğrenciye bilgiyi aktardıktan sonra onun bilgiyi tekrar etmesini sağlar Öğretmen, öğrencinin önceki bilgilerini ve hazır bulunma düzeyini denetler ve ilgili uyarıların yapılması için yardımcı olur Öğretmen, öğrenme ortamında öğrenciye uygulama deneme ve keşfetme fırsatları yaratır 11-Aşağıdakilerden hangisi yapılandırmacı öğrenme kuramının eğitim sistemine uygulanması ile ilgili olarak yanlıştır? Öğretmen, öğrencilerin konuya ilgisini çekmek ve merak uyandırmak için sorular sorar Öğretmen öğrenciler ile birlikte çalışarak farklı bilgi kaynaklarını kullanır ve araştırır Öğretmen öğrencilerle birlikte çeşitli gözlem ve deneyleri de içeren etkinlikleri yapar Öğretmen öğrencilere, kavramların açıklamalarını ve tanımlarını yapar Öğretmen yeni kavram ve becerilerini uygulayabilen öğrencileri inceler, bilgi ve becerilerini ölçerek davranış değişikliklerinin nedenlerini açıklamaya çalışır. 12-Aşağıdakilerden hangisi bir öğrenme türü değildir? Klasik koşullanma Edimsel koşullanma Refleks Alışkanlık Karmaşık öğrenme 13-Pavlov’un deneyinde zil çaldığında köpeğin salya salgılanması aşağıdakilerden hangisiyle açıklanır? Koşullu Uyaran Koşullu tepki Koşulsuz tepki Koşulsuz uyaran Hiçbiri 14-Fobilerin nedenleri aşağıdakilerden hangisiyle açıklanır? Güdülenme Engellenme Eğitim Çatışma Klasik koşullanma 15-“Matematik sınavında kırmızı renk kazağımızı giyer ve o sınavdan yüksek not alırsak bunun sebebini de sevdiğimiz kazağa bağlarsak” Böyle bir davranış aşağıdaki öğrenme yaklaşımlarından hangisiyle açıklanır? Edimsel koşullanma Sönme Çağrışım yapma Klasik koşullanma Alışkanlık 16-İlkokul dönemindeki bir çocuğun öğretmenini sevmemesi ve devam eden öğretim yılları boyunca bu öğretmen değişse bile diğer öğretmenlerini de sevmemesi şeklinde ifade edilen bir durum aşağıdakilerden hangisiyle ilişkilendirilebilir? Klasik koşullanma Edimsel koşullanma Çatışma Engellenme Sönme 17-“Bireye bir davranışın arkasından olumlu veya olumsuz bir uyaran verilerek” yapılan işleme ne ad verilir? Klasik koşullanma Koşullu uyaran Edimsel koşullanma Ödüllendirme Pekiştireç 18-“Kişinin başarıdan aldığı zevk ve mutluluk” hangi kavramla açıklanır? Dışsal ödül Olumlu pekiştireç Olumsuz pekiştireç İçsel ödül Motivasyon 19-“Yemeğini bitirdikten sonra oyun oynayabilirsin” diyen bir annenin çocuğuna yaklaşımını hangi kavramla açıklayabiliriz? Olumlu pekiştireç Dışsal ödül İçsel ödül Premack ilkesi Simgesel ödül 20-Derste sürekli konuşan bir öğrencinin tenefüse çıkmasına izin vermeyen bir öğretmenin davranışı hangi kavramla açıklanır? Olumsuz pekiştireç I. Tür ceza II.tür ceza Olumlu pekiştireç Söndürme 21-Trafik polisi kural ihlali yapan bir sürücünün ehliyetine el koymuştur. Bu davranış aşağıdakilerden hangisiyle açıklanır? I. Tür ceza II.tür ceza Olumsuz pekiştireç Koşullu tepki Koşulsuz tepki 22-“Organizma bir davranışı bir kez gerçekleştirdiğinde bu davranış yarattığı sonuçlara bağlı olarak tekrarlanacaktır.” İfadesi aşağıdaki kavramlardan hangisini açıklar? Klasik koşullanma Olumlu pekiştireç Ödüllendirme Edimsel koşullanma Genelleme 23-Bilgiyi işleme kuramının ilk aşaması aşağıdakilerden hangisidir? Hatırlama Bellek Dikkat Algı Duyusal kayıt 24-Duyu organlarına gelen uyarıcıların anlamlı hale gelmesine ne ad verilir? Algı Duyu Bellek Dikkat Güdü 25-“Bir bütün parçaların toplamından daha çok anlam ifade eder.”şeklinde ifade edilen görüş hangi yaklaşıma aittir? Davranışçı yaklam Gestaltçı yaklaşım Bilişsel yaklaşım Biyolojik yaklaşım Sosyal öğrenme yaklaşımı 26-“Bir alışveriş merkezine giden iki arkadaştan biri kırtasiye malzemeleri satan mağaza diğeri ayakkabıcıya giriyor.” Bu iki arkadaşı farklı tercihlere iten bu durum hangi kavramla açıklanır? Algıda farklılık Algıda seçicilik Algıda değişmezlik Algı yanılması Algısal bütünlük 27-“Öğrenmenin gerçekleşmesi için önerilebilecek stratejiler vardır.”Aşağıdakilerden hangisi bu stratejilerden birisi değildir? Aktif olarak uyaranlara dikkat etme Yeni gelen bilgilerden gerekli olanları kısa süreli belleğe geçirme Kısa süreli bellekteki bilgileri örgütleme Kısa süreli bellekteki bilgilerle uzun süreli bellektekileri bütünleştirme Öğrenilecek materyali ayrıntılarıyla ezberleme 28-Öğretmenin derste işlediği bir konuyu eve gelip kendi cümleleriyle özetleyen bir öğrenci hangi tekniği kullanmış olur? Anlamlandırma Tekrar Örgütleme Gruplama Bütünleştirme 29-Benzer özelliklere sahip olan düşünce, obje ve olayları bir isim vererek gruplandırmaya ne ad verilir? Kavram Kelime Bellek Algı Zeka 30-Aşağıdakilerden hangisi bireyin öğrenme yeteneğini etkileyen faktörlerden biri değildir? Bireyin yaşı Bireyin zeka düzeyi Bireyin genel uyarılmışlık hali Daha önce öğrenilenlerin aktarılması Bireyin cinsiyeti 31-Aşağıdakilerden hangisi bir öğrencinin hazırbulunuşluğunu etkilemez? Öğrencinin benlik algısı Öğrencinin ilgileri Öğrencinin okula ilişkin değer yargıları Öğrencinin öğrenmeye karşı tutumu Konunun zorluk derecesi 32-Öğrencilere bir şemsiyeyi nerelerde kullanabileceğini sorduğumuzda alacağımız cevapların çeşitliliği neye bağlıdır? Öğrencinin yaratıcılığına Öğrencinin algılamasına Öğrencinin hazıroluşuna Öğrencinin güdülenmesine Öğrencinin aktifliğine 33-Açlık, susuzluk, cinsellik gibi güdüler aşağıdaki güdü sınıflamalarından hangisine girer? Birincil güdüler İkincil güdüler İçsel güdüler Dışsal güdüler Durumluk güdüler 34-Aşağıdakilerden hangisi kendini gerçekleştirmiş insanın özelliklerinden birisi değildir? Bağımsız davranış İnsan sevgisi Yaratıcılık Doğallık Monotonluk 35-Aşağıdakilerden hangisi bir ilkokul öğrencisi için öğrenmeyi güdüleyen etmenlerden birisi değildir? Öğretmenin takdirini kazanmak Öğretmeni gibi olmak Yüksek not almak Merakını giderme ve belirsizlikleri çözme Zor konuları öğrenmek 36-Öğretmen sınıf ortamında öğrencilerin istenmeyen davranışlarını engellemek için bazı yöntemler kullanır. Aşağıdakilerden hangisi bu yöntemlerden birisi değildir? Öğretmen ders anlatırken gözüyle bütün sınıfı izlemelidir Öğretilen konular öğrencilerin hazıroluş düzeyine uygun olmalıdır Öğrencilerin derse güdülenmeleri sağlanmalıdır Öğrencilerin sınıfta pasif bir rol üstlenmeleri sağlanmalıdır Bir sorun çıktığında büyümeden hemen nedeni belirlenmeli ve çözümlenmelidir. 37-Sınıfta iletişim kurmak isteyen bir öğretmen aşağıdakilerden hangisini yapmamalıdır? Kendini iyi ifade etmelidir Öğrencileri dinlemesini bilmelidir Göz teması kurmalıdır Hata yapan öğrenciye hatasını bildirmelidir Ben dilini kullanmalıdır. 38-Metro çıkışında kağıt mendil satan çocuklardan mendillerin satın alınması onların bu davranışa devam etmesine yol açar.” Bu durum hangi kavramla açıklanabilir? Edimsel koşullanma Klasik koşullanma Ödüllendirme Güdülenme Model olma 39-“Derste parmak kaldıran öğrenciye öğretmeni söz hakkı vermediğinde öğrenci bir süre sonra parmak kaldırmaktan vazgeçer.” Bu durumu aşağıdaki kavramlardan hangisiyle açıklayabiliriz? Ceza Uyarıcı genellemesi Davranışın sönmesi Engellenme Olumsuz pekiştireç 40-Aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Ceza en etkili pekiştireçtir Pekiştireçler olumlu davranıştan uzun süre sonra verilmelidir Öğrencilerin olumsuz davranışları üzerinde durmak gerekir Davranış değişikliği meydana getirmek için olumlu pekiştireçleri sıkça kullanmak gerekir Pekiştireç verirken öğrencilerin özellikleri göz önüne alınmaz. 41-Öğrenmeyle ilgili nöral temeli aşağıdakilerden hangisi açıklar? Sinapstaki yapısal değişiklikler Alt beyindeki yapısal değişiklikler Orta beyindeki yapısal değişiklikler Beyin korteksindeki değişiklikler Omurilikteki farklılaşmalar 42-“Bir anne baba çocuğuna kuyruğunu sallayan köpekleri sevmesi gerektiğini söylemektedir.Böylece çocuk hangi köpeği sevmesi gerektiğini fark eder.” Bu durum hangi kavramla açıklanır? Ödüllendirmeyi öğrenme Genellemeyi öğrenme Ayırt etmeyi öğrenme Engellemeyi öğrenme Pekiştirmeyi öğrenme 43-“Faks çekerken meşgul çıkan bir numarayı bir süre sonra tekrar ararız. Fakat arama zamanımız ( 5 dk. Sonra 2 dk. Sonra gibi) değişebilir.” Bu durum hangi pekiştirmeyle açıklanır? Sabit aralıklı pekiştirme Sabit oranlı pekiştirme Değişken oranlı pekiştirme Değişken zaman aralıklı pekiştirme Olumsuz pekiştirme 44-“Elindeki kalemle duvarı çizen bir çocuğun eline vurma davranışı” hangi kavramla açıklanır? Olumlu pekiştireç II.tür ceza Ödüllendirme Korkutma I.tür ceza 45-Algı konusu ile ilgili ilk araştırmalar kim tarafından yapılmıştır? Yapısalcılar İşlevselciler Davranışçılar Bilişselciler Gestaltçılar 46-“KAL?M” İnsanlar genellikle noktalı kısıma “E” harfi koyarak bu kelimeyi “kalem” şeklinde tamamlarlar. Bu durum algının hangi özelliğiyle açıklanır? Algıda seçicilik Algıda değişmezlik Şekil-zemin algısı Algıda tamamlama Algı yanılması 47.Aşağıdakilerden hangisi olgunlaşma kavramını tanımlar? Bireyin kendisini yetenek ve ilgileri açısından tanımasıdır Bireylerde yaşa bağlı olarak ortaya çıkan davranış değişikliğidir Organizmanın sahip olduğu potansiyeli kullanabilmeye hazır duruma gelmesidir Fiziksel duygusal ve zihinsel özelliklerin değişmesidir Bireylerin en doğru biçimde davranma becerisidir 48. İlkokuldaki bir çocuğun, kalemi tutarak yazı yazabilecek düzeye ulaşması aşağıdakilerden hangisiyle açıklanabilir? Kalıtım Algı Olgunlaşma Güdülenme Öğrenme 49.Aşağıdakilerden hangisi çevrenin etkileri sonucunda değişmez? Kilo artışı Boy uzunluğu Vücut ağırlığı Göz rengi Kas gücü 50. “Bir kilo demir mi ağırdır yoksa bir kilo pamuk mu?” Sorusuna işlem öncesi dönemdeki bir çocuğun demir cevabını vermesi hangi kavramın yokluğuyla açıklanır? Nesne Sürekliliği Özümleme Korunum Uyma Dengeleme |
Eğitim Bilimleri Deneme Test 1 51. “5 aylık bebeğin oyuncağını gözünün önünde örtünün altına sakalarsak bebek oyuncağını aramaya kalkışmaz”.Bu durum hangi kavramın gelişmemiş olmasıyla açıklanır? Özümleme Korunum Benmerkezlik Odaklaşma Nesnenin sürekliliği 52.İşlem öncesi dönemde bir çocuğun oyuncak ayısına bir isim vermesi ve onunla canlı bir varlıkmış gibi konuşması aşağıdakilerden hangisi ile açıklanır? Ben merkezci olması Oyun oynamayı sevmesi Kardeşinin olmaması İlgi çekmek istemesi Animizm 53.“Birey yaşamı boyunca çeşitli gelişim dönemlerinden geçmektedir. Her dönem kendi içerisinde bir çatışma barındırır.”İlkesini öne süren kuram aşağıdakilerden hangisidir? Sosyal öğrenme kuramı Psiko-sosyal gelişim kuramı Psiko-seksüel gelişim kuramı Ahlak gelişim kuramı Zihinsel gelişim kuramı 54. Aşağıdakilerden hangisi ergenlikte kimlik bunalımına yol açmaz? Cinsel rollerdeki değişmeler Bilişsel alanda farklılıklar Okulda başarılı olma Meslek seçimine yönelme Ben-merkezci düşüncenin yeniden ortaya çıkması 55.Bireyin kendi cinsiyetini reddetmeden eril ve dişil özelliklerini potansiyeller ölçüsünde taşımasına ne ad verilir? Cinsel kimlik Androjeni Ben merkezcilik Kimlik karmaşası Cinsiyet tiplemesi 56.Aşağıdakilerden hangisi sadece vücuttaki fiziksel artışı ifade eder? Olgunlaşma Güdülenme Gelişme Büyüme Kalıtım 57. Genotip kavramını aşağıdaki cümlelerden hangisi açıklar? Bireyin bedensel büyümesini ifade eden bir kavramdır. Öğrenme sonucu bireyin davranışlarında olan değişikliklerdir. Bireyin kalıtımsal yapısını oluşturan genlerin bütünüdür. Hücrelerdeki kimyasal olayların sonucu ortaya çıkan değişikliklerdir. Bireyin fiziksel değişimini ifade eden bir kavramdır. 58.Bireyin gelişiminde çevrenin çok önemli bir rol oynadığını ve insan zihninin boş bir levhaya benzediğini ilk kez ortaya atan bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir? Watson Skinner Locke Thorndike Freud 59. “Çocuğun önce kaba hareketleri öğrenip daha sonra el becerilerinin gelişmesi” gelişimin hangi ilkesiyle açıklanır? Gelişim belirli bir sırayla ilerler Gelişimde bireysel farklılıklar vardır. Gelişimin hızı her dönemde farklıdır. Gelişim genelden özele doğrudur. Gelişimde bir süreklilik vardır. 60. Aşağıdakilerden hangisi ilkokul çağı çocuğunun gelişim görevlerinden birisidir? Kendi kendine bakabilme becerisini geliştirme Kendi kendine yemek yiyebilme El-göz koordinasyonunu sağlamaya başlama Yaşıtlarıyla iyi geçinme ve kişiler arası ilişkilerini geliştirme Kendi duygusal bağımsızlığını elde etme 61. “Bireyin gelişim sürecinde her bir zaman diliminin kendine özgü gelişim özellikleri vardır” tanımıyla açıklanan kavram aşağıdakilerden hangisidir? Kişilik Dönem Başarı Gelişim Olgunlaşma 62 .I. Duyusal-Motor Dönem II. Somut işlemler Dönemi III. İşlem öncesi Dönem IV. Soyut işlemler dönemi Piaget’in Zihinsel Gelişim Kuramı’na göre zihinsel gelişimin aşamaları nasıl sıralanır? I, II, III, IV IV, I, II, III IV, III, II, I I, III, II, IV I, IV, III, II 63 .Nesnelerin sürekliliği kavramı aşağıdaki dönemlerden hangisinde kazanılır? Duyusal-Motor dönem İşlem öncesi dönem Somut işlemler dönemi Okul öncesi dönemi İlkokul dönemi 64. “Kavrama ve problem çözme” yetenekleri aşağıdaki kavramlardan hangisiyle açıklanır? Fiziksel Duyuşsal Bilişsel Psiko-motor Davranışsal 65. “Somut nesneler aracılığıyla problem çözebilir. Soyut kavramlar henüz gelişmemiştir.” İfadesi aşağıdaki yaş dönemlerinden hangisini açıklar? 3-6 yaş 2-6 yaş 2-4 yaş 7-11 yaş 11-14 yaş 66. Bir çocuğun oyun esnasında “boş fincandan kahve içmesi, boş tabaktan yemek yemesi” aşağıdaki oyun türlerinden hangisine girer? Kurallı oyun Paralel oyun Sembolik oyun Alıştırma oyun Sosyal oyun 67.Aşağıdakilerden hangisi oyunun çocuğa sağladığı yararlardan birisi değildir? Benmerkezlikten kurtulma Yaratıcılığı geliştirme Soyut düşünmeyi sağlama Duygusal anlamda rahatlama Zeka gelişimine katkı sağlama 68. “Çocuklar dili, çıkardıkları birtakım seslerin pekiştirilmesiyle öğrenirler” ifadesi aşağıdaki görüşlerden hangisiyle açıklanır? Biyolojik görüş Davranışsal görüş Bilişsel görüş Kalıtımsal görüş Çevreci görüş 69.”0-6 yaş dönemindeki, anne-baba tutumları çocuğun yetişkinlikteki kişilik özelliklerini belirler” görüşü hangi yaklaşıma aittir? Psikanalitik yaklaşım Davranışçı yaklaşım Bilişsel yaklaşım Varoluşçu yaklaşım Sosyal öğrenme yaklaşımı 70. Psikanalitik kurama göre, doğuştan var olan, sürekli talepte bulunan ve doyurulmayı isteyen biyolojik yönümüze ne ad verilir? Ego Süperego Libido İd Bilinçaltı 71.Bireyin psikolojik olarak zorlandığı durumlarda ruh sağlığını koruyabilmek amacıyla kendi içinde ürettiği çözümlere ne ad verilir? Süperego Bilinçaltı Savunma mekanizması Problem çözme İçgüdü 72.Bir çocuğun bir yandan dondurma yemek istemesi diğer yandan dondurmadan dolayı bademciklerinin ağrıyacağını düşünmesi hangi tür çatışmaya örnektir? Yaklaşma-yaklaşma Yaklaşma-kaçınma Kaçınma-kaçınma Kaçınma-yaklaşma Tercih-red 73.Bitirmek zorunda olduğu bir raporun gerilimini eşine yansıtarak ona bağıran bir birey hangi savunma mekanizmasını kullanmaktadır? Gerileme Yüceltme Yaklaşma Kaçınma Yön değiştirme 74.Bireyin yüksek olan saldırganlık enerjisini boks sporu ile ilgilenerek azaltmaya çalışması hangi savunma mekanizmasına örnektir? Yüceltme Gerileme Ketleme Yön değiştirme Kaçınma 75.Ergenlikle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? Kızlar erkeklere göre daha erken gelişmeye başlar. Erkekler kızlara göre daha erken gelişmeye başlar. Erkekler ve kızlar aynı hızda ve zamanda gelişir. Erkeklerin beden imgesi olumsuzdur. Kızların beden imgesi bozuktur. 76.Aşağıdakilerden hangisi ergenlik döneminde yaşanan sakarlıkların nedenidir? Kimlik karmaşası Olumsuz beden imgesi Beden gelişiminin hızlı oluşu Soyut düşüncenin gelişimi Zeka 77.Aşağıdakilerden hangisi insancıl psikoloji yaklaşımını benimser? C.Rogers E. Erikson S. Freud L. Kohlberg J. Locke 78.Aşağıdakilerden hangisi “ideal benlik”kavramını açıklar? Anne-babasının olmasını istediği kişi olabilmesi Arkadaşlarının istediği gibi olma Bireyin olmak istediklerine ilişkin yargısı Toplumun beklentilerine karşılık verebilme Öğretmenin istediği kişilikte olma 79. I. Anne-babanın olumlu tutumları II. Bireyin anlaşıldığını hissetmesi III. Bireye ön yargısız yaklaşım IV. Ailenin koşulsuz sevgisi V. Her yaptığının takdir edilmesi Yukarıdakilerden hangisi olumlu benlik bilincinin oluşmasına etkide bulunmaz? I B) II C) III D) IV E)V 80. “Yetişkin olaylar arasındaki ilişkileri kavrayıp bunlara dayalı çıkarımlar yapabilir” şeklinde ifade edilen bir özellik hangi düşünce dönemine aittir? Somut işlemler Soyut işlemler İşlem öncesi dönem Zihinsel işlemler Duyusal-motor işlem 81. “Kendini gerçekleştirme” kavramını ilk kez ortaya atan kimdir? J. Piaget Rogers Bandura Maslow Freud 82. Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisinin ilk basamağında hangi gereksinimler yer alır? Fizyolojik-bedensel ihtiyaçlar Güvenlik ihtiyacı Ait olma ihtiyacı Sevme-sevilme ihtiyacı Statü kazanma ihtiyacı 83. Maslow’un gereksinimler hiyerarşisinin sıralamasına hangisi uygundur? Fizyolojik-Güvenlik-kendini gerçekleştirme-sevgi-saygı Fizyolojik-Güvenlik-sevgi-saygı-kendini gerçekleştirme Fizyolojik-saygı-Güvenlik-saygı-kendini gerçekleştirme Fizyolojik-sevgi-Güvenlik-saygı-kendini gerçekleştirme Fizyolojik-Güvenlik-Saygı-kendini gerçekleştirme- sevgi 84. Yaşantısında ilk kez börülce gören bir çocuğun onu fasulye zannetmesi Piaget’in zihinsel gelişim kuramındaki hangi kavramla açıklanır? Şema Nesne sürekliliği Korunum Özümleme Uyumsama 85. Aşağıdakilerden hangisi soyut işlem düşüncesinin bir özelliği olamaz? Soyut kavramlarla düşünme Tümevarımsal düşünme Tümden gelimsel düşünme Ben merkezci düşünme Tek yönlü mantık yürütme 86. “İki bilinmeyenli denklem konusunu anlayabilmemiz için geçen yıl gördüğümüz matematik dersini tekrar etmemiz gerekecektir.” Sözleriyle öğretmen gelişimle ilgili hangi kavram vurgulamaktadır? Büyüme Olgunlaşma Öğrenme Hazırbulunuşluk Gelişme 87. “Bu dönemde çocuğunuzun el becerilerini geliştirebileceği araçlarla oynamasını sağlayın. Bu onun için daha sonra telafi edilemez öğrenme fırsatları sunacaktır.” Sözleriyle öğretmen aşağıdaki gelişim etkenlerinden hangisini vurgulamaktadır? Zaman Kalıtım Çevre Kritik dönem Yakınsal alan 88. Aşağıdakilerden hangisi çocukların basit anlamlı ve gramerli dil gelişimini kazandığı yaştır? 1 yaş 2 yaş 3 yaş 4 yaş 6 yaş 89. Öğrencilerin çeşitli araç-gereçler kullanarak birbirlerinden farklıda olsa bir şeyler üretebileceklerini görmelerine fırsat sağlayan ilköğretim ikinci sınıf öğretmeni Erikson’un psiko-sosyal gelişim kuramına göre; gelişim evrelerinde yaşanan hangi çatışmayı çözmeyi amaçlamaktadır? Güvene karşı güvensizlik Özerkliğe karşı kuşku Girişime karşı suçluluk Başarıya karşı aşağılık Benlik bütünlüğüne karşı umutsuzluk 90. Aşağıdakilerden hangisi öğrenmeyi etkileyen faktörler ile ilgili olarak doğrudur? Öğrenmenin gerçekleşmesinde, daha önceden deneyimli oluş yada konu ile tanışıklığın bulunması etkili değildir Aşırı düzeyde uyarılmışlık düzeyi öğrenmeyi engeller Öğrenmenin gerçekleşmesinde kişinin fizyolojik durumunun, sağlıklı olup olmamasının etkisi vardır. Yaş ilerledikçe öğrenme hızı ve gücü artar. Zeka düzeyi ile öğrenme arasında ilişki yoktur. 91.Aşağıdakilerden hangisi öğretme tanımıdır? Kalıcı izli davranış değişikliğidir. Davranışta meydana gelen sürekli değişmelerdir. Öğrenmeyi sağlama ve rehberlik etme etkinliğidir. Planlı ve programlı öğretme etkinliğidir. Davranışta istendik yönde meydana gelen davranış değişikliğidir. 92.Edimsel koşullanma ile öğrenilen davranışların uzun süre pekiştirilmemesi sonucunda davranışın sıklığının giderek azalmasına ne denir? Ceza Koşullanma Sönme Olumlu pekiştirme Olumsuz pekiştirme 93. Aşağıdakilerden hangisi edimsel koşullanmaya göre olumsuz pekiştirmeye örnektir? Ödevini yapmayan öğrenciyi, öğretmenin azarlaması Ödevini yapmayan öğrenciye, öğretmenin zayıf not vermesi Ödevini yapan öğrenciye, öğretmenin yüksek not vermesi Anne ve babası tarafından ders çalışması için baskı yapılan bir öğrencinin, bu baskılardan kaçmak için anneannesinin evinde kalması. Ders çalışmayan bir öğrencinin cep telefonunun, anne ve babası tarafından elinden alınması. 94.Bir öğretmenin, öğrencilere, doğru yanıtladıkları her 4 soru için tam puan vermesi ne tür pekiştirmedir? Sabit zaman aralıklı pekiştirme Değişken aralıklı pekiştirme Sürekli pekiştirme Değişken oranlı pekiştirme Sabit oranlı pekiştirme 95. Aşağıdakilerden hangisi pekiştireçlerin özellikleri ile ilgili olarak yanlıştır? Pekiştireç mutlaka doğru bir davranış sonrasında verilmelidir. Davranış değişikliği meydana getirmek için pekiştireç verilmesi gerekir. Pekiştireçlerin değeri herkes için aynıdır. Pekiştireçlerin ne zaman verileceği önemlidir. Pekiştireç hangi davranış sonrasında verilirse, o davranışın, ortaya çıkma olasılığı fazladır. 96.Aşağıdakilerden hangisi davranışçı yaklaşımla bilişsel yaklaşım arasındaki temel farklılıklar ile ilgili olarak yanlıştır? Davranışçı yaklaşıma göre davranış öğrenilmektedir. Bilişsel yaklaşıma göre ise, bilgi öğrenilmektedir. Davranışçı yaklaşım, davranışa neden olan ve davranışı takip eden uyarıcıları gözleyerek öğrenmeyi açıklamaya çalışır. Bilişsel yaklaşım ise, kişinin uyarıcıyı algılaması ile birlikte kişide meydana gelen içsel süreçler ve öğrenmeyi etkileyen kişisel özellikleri açıklar. Davranışçı yaklaşım, laboratuar ortamında, kontrollü deneylerle öğrenmeyi açıklayan genel kurallar ortaya koymaya çalışır. Bilişsel yaklaşım ise kişilerin doğal çevre içerisinde, değişik durumlarda nasıl öğrendikleri ile ilgili çalışmaları kapsar. Davranışçı yaklaşıma göre, öğrenen kişi, uyarıcılarla etkileşimde bulunmak ve pekiştireç almak için aktif olmalıdır. Bilişsel yaklaşıma göre ise, öğrenen kişi, dikkatini kontrol edip, uyarıcıları seçip, uyarıcıları anlamlı biçime getirip kodlar ve böylece öğrenme sürecinde aktif olur. Davranışçı yaklaşıma göre, dıştan verilen pekiştireçler öğrenen için yaptığı davranışın doğruluğu hakkında dönüt sağlar. Bilişsel yaklaşıma göre ise, pekiştireç davranışı kuvvetlendirir ve pekiştireçler öğrenmede önemli rol oynar. 97.Aşağıdakilerden hangisi kısa süreli belleğin işlevleri ile ilgili olarak yanlıştır? Duyusal kayda yeni bilgi ile uzun süreli bellekte depolu olan eski bilgileri karşılaştırır, eşleştirir. Uzun süreli bellekte örgütlenmiş olan bilgilerle yeni gelen bilgileri bütünleştirir. Yeni gelen bilgileri eski bilgiler ile örgütleyerek saklar. Yeni gelen bilgilerin sesli yada sessiz tekrar yolu ile kısa süreli bellekte kalmasını sağlar. Uzun süreli bellekteki bilgileri etkin biçime getirip, örgütleyerek davranışa dönüştürür. 98. Aşağıdaki basamaklardan hangisi, yapılandırmacı yaklaşıma göre etkili bir öğrenmenin gerçekleşmesi için, öğrenme sürecinde yer alamaz. Merak uyandırma ve planlama Araştırma ve keşfetme Ezberleme ve tekrarlama Çözümleme ve derinleştirme Paylaşma ve yaşantıya uygulama 99. “Organizmanın döllenmeden başlayarak bedensel, zihinsel, dilsel, duygusal, sosyal yönlerden belli koşulları olan en son aşamaya ulaşıncaya kadar sürekli ilerleme sağlayan değişimi” tanımında aşağıdaki kavramlardan hangisi açıklanmaktadır. Büyüme Gelişim Hazır bulunuşluk Öğrenme Olgunlaşma 100. Çocuğun “araba” diyerek tek sözcüğü kullandığı fakat zihninde “ arabayı ver”, “araba nerede” gibi farklı anlamları ürettiği dil gelişimi, hangi dil gelişimi kavramıyla açıklanır? Morgem Sentaks Fonem Semantik Söz dizimi 101. Evlerine gelen iki arkadaşından birine “O bana oyuncaklarını veriyor” diyerek, kendi oyuncaklarıyla oynamasına izin veren, diğerine ise “O beni oyuncaklarıyla oynatmıyor.” Diyerek izin vermeyen çocuk Kohlberg’in ahlaki gelişim aşamalarından hangisinin özelliğini göstermektedir? Ceza ve itaat eğilimi Saf çıkarcı eğilim Kişiler arası uyum eğilimi Kanun ve düzen eğilimi Sosyal sözleşme eğilimi 102. Freud’un psiko-seksüel gelişim kuramına göre; çocukların daha çok aynı cinsten arkadaşları tercih ettikleri ve oyun grupları oluşturdukları, dönem aşağıdakilerden hangisidir? Oral dönem Anal dönem Fallik dönem Gizil dönem Genital dönem 103. Organizmanın gözlenebilen ya da gözlenemeyen açık ya da örtük etkinliklerinin tümüne ne ad verilir ? Yaşantı Davranış Öğrenme Öğretme Öğretim 104. Aşağıdakilerden hangisi öğrenmeyi etkileyen kişisel faktörlerden değildir? Güdülenme Öğretme yöntemi Yaş Fizyolojik durum Önceki bilgiler 105. Aşağıdakilerden hangisi öğrenmedir? Büyüme Olgunlaşma İlaç kullanımı ile meydana gelen davranış değişiklikleri Refleksler Bir dili konuşma 106. Aşağıdakilerden hangisi sabit zaman aralıklı pekiştirmeye örnektir? Öğrencilere, her doğru yanıtında, yüksek puan verilmesi Öğrencilerin teneffüse çıkması Öğrencilere her dört doğru yanıtında, yüksek puan verilmesi Öğrencilere, bazen üç bazen yedi doğru yanıttan sonra yüksek puan vermesi. Öğrencilerin yanıtlarının, beklenmedik zamanlarda pekiştirilmesi. 107.Aşağıdakilerden hangisi öğrenme ürünü olan bir davranış olarak kabul edilebilir. Alkol alan bir sürücünün araçta aşırı hız yapması. Yüksek ateşli bir bireyin sayıklaması Annenin bir köpeğin çocuğuna yaptığı saldırı karşısında onu korumaya çalışması Yeni doğmuş bir çocuğun emmesi Bir tiyatro oyununu sessizce izlemek. 108.Davranışçı öğrenme kuramına ilişkin olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? J. Locke öğrenmede çevrenin önemi üzerinde durmuştur ve insanın zihnini boş bir levhaya benzetmiştir. Başlangıçta nötr olan bir uyaranın, geçirilen yaşantılar sonucunda koşullu uyarıcı haline gelmesi ile klasik koşullanma gerçekleşir. Gutrei öğrenmedeki tüm zihinsel öğeleri ret ederek öğrenmeyi uyaran-tepki ilişkisi olarak açıklar. Thorhdiki öğrenmeyi bir problem çözme olarak ele alarak bireyin problemle karşılaştığında yaptığı çeşitli deneme-yanılma davranışlarıyla çözüm ürettiğini açıklamıştır.. Skinner öğrenme sürecinde uyarıcı ve tepki arasındaki bağın bireye olumlu haz vermesi gerektiği üzerinde durmuştur. 109.Bir öğrenci 1’den 100’e kadar birer ritmik saymayı öğrenmede zorlanmaktadır. Bu nedenle öğretmen öğrenciye önce 1 den 100’e kadar 10’ar saymayı, daha sonra 1’den 100’e kadar 5’er saymayı, sonra da 1’den 100’e kadar birer saymayı öğretmeye çalışmış ve her aşamada pekiştireç kullanarak öğrenmeyi sağlamıştır. Öğretmenin kullandığı öğrenme yaklaşımı aşağıdakilerden hangisidir? Sistematik duyarsızlaştırma Şartlanma yoluyla öğrenme Biçimlendirme Deneme-yanılma yoluyla öğrenme Olumlu transfer 110.Bir öğretmenin, arkadaşlarına göre okuma-yazmayı geç öğrenmiş bir öğrencisi sınıfta yeterince çalışmamakla suçlaması ve eleştirmesi gelişimin hangi özelliğine aykırı bir davranış olur? Gelişim olgunlaşmayı da kapsar. Gelişimde bireysel ayrılıklar vardır. Farklı dönemlerde değişik gelişim alanları ön plana çıkar. Gelişimde süreklilik vardır. Gelişim kalıtsal özelliklerden etkilenir. 111. “Bireyin belli bir dönemde belli gelişim görevlerini gerçekleştirebilecek olgunluğa ulaşması ve öğrenme yoluyla bunları gerçekleştirebilecek düzeye erişmesi” açıklaması aşağıdaki kavramlardan hangisine aittir? Gelişim görevi Büyüme Hazır bulunuşluk Gelişme Öğrenme 112.Okul-öncesi dönemlerdeki çocukların bedensel gelişim özellikleri göz önüne alındığında, bir okul öncesi eğitim kurumunda yapılan etkinliklerden hangisi doğru değildir? Çocuğun geçirebileceği kazalara karşı önlem almak Çocuğun öz-bakım becerilerini geliştirebilmesine yardımcı olmak Çocukların devinim ihtiyaçlarını giderek ortamlar hazırlamak Eğitim programlarında dinlenme zamanlarına yer vermek Hareketsiz kalmalarını sağlayan etkinliklere zaman ayırmak 113.Piaget’in Bilişsel Gelişim kuramına göre, aşağıdaki özelliklerden hangisi somut işlemler döneminde kazanılır? Nesne devamlılığının kazanılması Tek yönlü mantık işletme Maddenin görüntüsü değişse de özünün değişmeyeceğini bilme Problemlere birden çok olası çözümler üretebilme Akıl yürütme tümevarım ve tümdengelim kullanabilme 114.Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramına göre, soyut kavramları anlama, göreceli düşünme ve tümevarım-tümdengelim gibi zihinsel işlemler soyut işlemler döneminde başarılır. Buna göre aşağıdaki öğretmen davranışlarından hangisi uygun değildir? İlköğretim 3. sınıf öğretmeninin öğrencileri ile insan hakları kavramını tartışması İlköğretim ikinci sınıf öğretmeninin öğrencilerin öğretim araçları ile temasını sağlaması Ortaöğretim öğretmeninin rehberlik saatinde öğrencilerle insan hakları konusunu tartışması Ortaöğretim öğretmeninin öğrencilere bireylerin aynı olaylara farklı tepkiler verebileceklerini anlatması İlköğretim 2. sınıf öğretmeninin işlemleri tersine çevirmeyi gerektiren sorular sorması 115. “5 yaşındaki bir çocuk abisinden sınıfta kalan şapkasını getirmesini ister. Abisi şapkan nerede? Sorunca çocuk abisinin şapkasının yerini bilmemesine şaşırır. Çocuğun bu davranışı hangi bilişsel gelişim dönemi ve özelliği ile ilgilidir? Duyusal-motor dönem, nesne devamlılığını kazanılması İşlem öncesi dönem, kalıp yargılar Somut işlemler dönemi, tersine çevirebilirlik İşlem öncesi dönem, ben merkezcilik Somut işlemler dönemi, çoklu sınıflama yapabilme 116.Kohlberg’in ahlak gelişim kuramına göre aşağıdakilerden hangisi geleneksel düzeyin özelliklerindendir? Temel güdü kuralı koyan otoriteye uymadır. Başkaları ile ancak çıkar ilişkisi söz konusu olduğunda ilgilenilir. Ahlaki değerlendirmelerde insan hakları göz önünde bulundurulur. Arkadaş grubunun onayı önemlidir. Kuralların ihtiyaç ve koşullara uygun olarak değişebileceğini düşünür. 117.Kohlberg’in ahlak gelişimi kuramına göre otoritenin, kuralların irdelendiği ve sorguladığı dönem aşağıdakilerden hangisidir? İyi çocuk eğitimi Kanun ve düzen eğitimi İtaat ve ceza eğitimi Saf ve çıkarcı eğitim Toplumsal sözleşme ve uyum dönemi 118.Kohlberg’in ahlak gelişim kuramına göre polis yokken kırmızı ışıkta karşıdan karşıya geçmekte bir sakınca görmeyen bir birey hangi döneme ait bir davranışta bulunmuş olur? İtaat ve ceza eğilimi Saf çıkarcı eğitim İyi çocuk eğilimi Kanun ve düzen eğilimi Gelenek sonrası düzey 119.Kohlberg’in Ahlak gelişimi kuramı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? Gelenek sonrası düzeye az sayıda birey ulaşır. Kohlberg ahlak gelişimi üç büyük düzeyde ele almıştır. Yapılan araştırmalara göre yetişkinlerin çoğu geleneksel düzeydedir. Her ahlak gelişimi düzeyi kendi içinde iki döneme ayrılır. Gelenek öncesi düzeyde sadece çocuklar bulunurlar 120. Kohlberg’in Ahlak Gelişimi dönemlerinden hangisinde birey yasaların toplum yararına uygun olarak çoğunluk tarafından konması gerektiğine ve gerekirse değiştirilebileceğine inanır. İtaat ve ceza eğilimi İyi çocuk eğilimi Özerk dönem Kanun ve düzen eğilimi Sosyal anlaşmalara ve yasalara uyma eğilimi |
Eğitim Bilimleri Deneme Test 1 CEVAP ANAHTARI |
Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 05:09 . |
Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0 RC 2