Konu
:
Görme Engelli Yakınlarına Tavsiyeler Öneriler
Tekil Mesaj gösterimi
19.06.09, 00:36
#
4
(
permalink
)
Kullanıcı Profili
Güllü
Gamma Üye
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Jan 2008
Mesajlar: 2.538
Konular: 1710
Puan Grafiği
Rep Puanı:3968
Rep Gücü:0
RD:
Teşekkür
Ettiği Teşekkür: 54
146 Mesajına 240 Kere Teşekkür Edlidi
:
--->: Görme Engelli Yakınlarına Tavsiyeler Öneriler
• 12-18 Ya
ş Grubu Çocuklarda Zihinsel Gelişim
Normal Geli
şim Gösteren
Ergenlik zihinsel geli
şim soyut işlemler döneminin başlad
ığı
süreç olarak kabul edilir. Yani uzay, ölüm gibi kavramların geliştiği dönemdir. Soyut düşüncenin ön koşulu beyin ve beden koordinasyonun olgunlaşmasıdır. Bunu izleyen süreçte ergenin yaşantısının zenginliği, sosyalleşme süreci, zihinsel gelişimin temelini oluşturur.
Bu özellik onun geleceğ
e yönelik olarak düşünme yeterliliğini arttırır, geliştirir. Hayal gücü ergenlik döneminin diğer zihinsel özellikleri arasında yer alır. Yaratıcı düşünme ve hayal gücünün birleşmesiyle ergen, yeni tasarımlar, kurgular oluşturarak çok değişkenli ve olasılıklı düşünme alışkanlığı geliştirir. Ergenliğin son dönemi olarak kabul edilen 17-18 yaş bu dönemin olgunlaşma sürecidir.
12-18 Ya
ş Grubu
Görme Yetersizliğ
i Olan
Çocuklarda Zihinsel Geli
şim
Ergenlik döneminde ki
şide soyut düşünebilme yeterlilikleri gelişir. 7-12 yaşlar
ı
nda çocuğun gösterdiği performans, verilen uyarıcılar, planlanmış eğitim ortamları; çocuğun ergenlik dönemindeki zihinsel gelişiminde etkili olacaktır. Özellikle görme duyusu gelişmemiş çocuklarda somut düşünceden soyut düşüncelere geçişte temel bilgiler güçlü değilse soyut düşünceleri, davranışları, kavramları anlaması zorlaşacaktır, dolayısıyla gelişimi yaşıtlarından geride kalacaktır.
Anne babaları
n görme yetersizliği olan gence verebilecekleri en büyük destek; yorulmadan, inançlarını kaybetmeden, mümkün olduğu kadar işitme ve dokunma duyularını ön plana çıkararak çocuklarının yanlarında olup onları eğitim öğretimde desteklemeleridir.
Öneriler
§
Materyal kullanarak önceki öğ
renmeleri hatırlatın,
§
Çocuğ
unuzun bireysel gelişme hızına göre onun için önemli olan bilgileri ön plana çıkarın,
§
Yeni bir materyal tanı
tırken basitten karmaşığa doğru gidin. Önce materyalin adı söylenir sonra sırasıyla özelliklerine geçilir.
§
Bilgiyi parçalar halinde verin,
§
Tümevarı
mcı akıl yürütmeyi öğretin. Tek tek konulardan yola çıkarak bir düşünce bir fikir oluşturulur.
§
Yeni bilgi ile bilinen arası
nda bağlantı kurun,
§
Farklı
yöntemler kullanarak öğrenimin tekrarını yapın,
§
Nesneler, objeler arası
nda farklılıkları araştırmalarını isteyin,
§
Sanatsal faaliyetlerle ilgilenmesi için ortam yaratı
n,
§
Yaratı
cılığını destekleyin,
§
Çe
şitli etkinlikler düzenleyin (
İ
nceleme gezileri, alışveriş, ulaşım araçlarını kullanma vs. )
§
Gerçek hayata dayalı
örnekler verin.
•
12-18 Ya
ş Grubu Çocuklarda Fiziksel Gelişim
Normal Geli
şim Gösteren
İnsanın hayatındaki ikinci hızlı büyüme devri bu çağda başlar. Kızlar ile erkekler arasındaki büyüme farkı en çok kendini bu çağda gösterir. Kemikler henüz yumuşaktır. Ağır işlere karşı dayanıksızdır. Organlar arasında düzenli bir koordinasyon kurulamadığı için ergen bu ya
şlarda oldukça beceriksizdir. Bu ça
ğı
n en büyük özelliği hızlı bir gelişme oranı ile birlikte kızların ve erkeklerin buluğa ermeleridir.
12-18 Ya
ş Grubu
Görme Yetersizliğ
i Olan
Çocuklarda Fiziksel Geli
şim
Görme engellilerin fiziksel geli
şimi de ayn
ı
süreci izler. Görme duyusundaki herhangi bir problem çocuğun fiziksel gelişimini direk etkilemediği için gelişiminde fark görülmez. Ancak yetersizliğe dayalı olarak bazı çocuklarda sinir sisteminin etkilenmesi kas ve sinirlerde gelişim bozuklukları oluşturur, hareket becerilerinde geriliğe neden olabilir. Bunu önlemek amaçlı fizik tedavi programları düzenlenebilir, ayrıca destek eğitim programlarıyla gelişimdeki gerilik önlenebilir.
Öneriler
§
Değ
işik duruş şekillerini yapması için çocuğunuza yardımcı olun (parmak ucu, tek ayak üzeri, çömelme vs).
§
Ev ortamı
nda değişik yerlerde çocuğunuza çeşitli şekillerde dönüşler yaptırın. Bu onun yön kavramına da hakim olmasına yardımcı olacaktır.
§
Vücut bölümlerinin esneklik kazanması
için uygun hareketler yaptırın (ısınma hareketleri, yüzme, jimnastik).
§
Çocuğ
unuzun yaşam alanını onun rahat hareket edebileceği şekilde düzenleyin.
§
Ona rahatça ko
şabilece
ğ
i, değişik sıçrayışlar yapabileceği ortamlar hazırlayın.
§
Ho
şuna giden spor aktivitelerine kat
ı
lması için onu cesaretlendirin.
§
Çocuğ
unuzun yüzmesi için belirli aralıklarla havuza götürün.
R- 12-18 Ya
ş Grubu
Normal Geli
şim Gösteren
Çocuklarda Cinsel Geli
şim
Erkeklerde : Erkeklerde üreme organları
14-16 yaşlarında hızlı büyüme olup daha sonra büyüme hızı azalır. 20-21 yaşlarında yetişkinlik büyüklüğüne ulaşır. Erkeklerde üreme organları gerekli olgunluğa geliştikten sonra gece boşalmaları başlar. Bu boşalmalar cinsel rüyalar sıkı giysiler, çok örtünmek, kabızlık, idrar torbasındaki fazla doluluk nedeniyle artabilir. Bir çok genç yatak ve çamaşırlarda birtakım lekeler görene kadar kendileri de ne olup bittiğini anlamaz.
Testisler ve ***** büyüme ba
şlad
ı
ktan bir yıl sonra cinsiyet organları çevresinde koltuk altı ve yüzde kıllanma ortaya çıkar. 16-17 yaşlarında sakallar çıkar, yağ ve ter bezleri büyür bunun etkisi yüzde yağlanma ve sivilcelenmeye neden olur. Kaslar gövde ve bacaklardan fazla gelişir. Bir süre kollar ince kalır, boy ağırlık atılım yaptığında diğer gelişmelerde bunu eşlik eder.
Ses değ
işikliği erkekler 13 yaşta başlayıp 16 yaşına kadar sürer. 12-14 yaşları arasında göğüs başlarında kabarma ve sertlikler ortaya çıkar. Bunun nedeni meme bezlerinin büyümesidir, geçicidir. Sertlik daha sonra kaybolur.
Kı
zlarda
: Cinsiyet organları
nın bütün kısımlarının gelişim hızları birbirlerinden farklıdır. 16-17 yaşlarında büyüme hızı artar. İlk ay hali bir ergenin çocuk yapma özelliğine ulaştığını haber verir. İlk ay halinden sonra bir yıl hatta daha uzun süre ay halleri düzensiz olur. İlk ay hallerinde bazı gençlerde baş ağrısı, sırt ağrısı, kusma, kramp, deri döküntüleri, bilekte şişme görülür. Ay halleri düzene girdikten sonra bu düzensizlik kaybolur.
Kalça ve göğ
üsler önce gelişir. Kalçalar büyür ve yuvarlaklaşır. Ay hali başladıktan sonra göğüsler genişler, meme bezleri gelişir. Kalça ve göğüsler geliştikten sonra cinsel bölge kıllanması başlar. İlk ay halinden hemen önce yada sonra ses değişikliği gerçekleşir. Çocuksu derin melodili bir ses haline gelir. 12-15 yaşlarında ise gelişir.
12-18 Ya
ş Grubu
Görme Yetersizliğ
i Olan
Çocuklarda Cinsel Geli
şim
Cinsel geli
şimde görülen bu özellikler görme engelli çocuklarda da bireysel ayr
ı
lıklar gözetilerek farklı zaman dilimlerinde ortaya çıkarak belginleşir. Görme engelli çocuklarda cinsel duyuların uyarılmasında “işitme, dokunma, koklama” duyuları önemli rol oynar. Görme gücünden yoksun olan kişi karşı cinsten ancak bu kanallar yoluyla uyarıcı etkiler algılayabilmektedir. Bu yüzden dokunma, koklama ve işitme ile ilgili uyaranların cinsel duyguların ayaklanmasında ve doyurulmasında görenlerden fazla rol oynadığı düşünülebilir.
Öneriler
§
Bu dönemde meydana gelecek değ
işikliklerin normal olduğunu ve her insanın bu dönemden geçtiğini ona anlatın.
§
Vücutta meydana gelen değ
işikliklerin nedenlerini anlayabileceği uygun bir dille anlatın.
§
Çocuğ
unuza cinsellikle ilgili sorularda, yaşına uygun anlayabileceği doyurucu bilgilerle cevap verin.
§
Eğ
er bu konuda yeterli bilgi donanımına sahip değilseniz, çocuğunuza bu bilgileri rahatça öğrenebileceği kaynaklar (kitap, dergi vs..) sağlayın.
§
Hı
zlı değişmelerin ve uyum güçlüklerinin yaşanacağı bu dönemde çocuğunuzun yanında olun.
§
Çocuğ
unuzun yalnız kalma isteğini anlayışla karşılayın.
§
Çalış
maya daha az istekli olacağı bu dönemde çocuğunuzun üzerine fazla gitmeyin.
§
Her iki cins için kar
ş
ı
cins henüz belirsizlik ve bilinmezlik özellikleri taşır, iki cins arasında çıkan zıtlaşmaları anlayışla karşılayın. Çünkü bu süreç karşı cinse uyum için gerekli ve çocuğun yaşayacağı bir süreçtir.
§
Davranış
larında gizli yada açık bir çekingenlik gözlenebilir. Çekingenliği genel olarak özgüvensizliğinden ileri gelir. Özgüvensizliği ise, henüz yeni gelişen bedenine uyum sağlamamış olmasından, dolayısıyla da hem bedensel yapısının yeterince olgunlaşmamasından ve cinsel kimliğinin henüz gelişmemiş olmasından kaynaklanır. Bu çekingenliği kırmak için ortam hazırlayın asla baskı yapmayın.
S- 12-18 Ya
ş Grubu
Normal Geli
şim Gösteren
Çocuklarda Sosyal Geli
şim
Gençlik çağı
bağımsızlık çağıdır, genç evden kopar çevreye yönelir. Spora ilgi artar. Gelişen kaslarını çalıştırmak, enerjisini boşaltmak için en uygun araç spordur. Sporun herhangi bir dalında kazanacağı başarı güven duygusunu arttırır. Daha da önemlisi toplu sporlar gence yaşıtlarıyla kaynaşma fırsatı verir. Onların bağımsızlık çabasında oluşları, sorunlarının benzerliği, kümeleşmeye yol açar. Ana-babasından kopma eğilimi onu yalnız bırakmıştır. Bu boşluğu yeni yakınlıklar ve ilişkiler kurarak doldurmak ister. Yaşıtlarının davranışlarını giyim kuşam ve beğenilerini benimser. Onlar gibi argo konuşur ve kendine dert ortağı seçer. Arkadaş kümesi içinde bağlılığa ve dayanışmaya önem verir. Genç, gurupta kalmak için kendini arkadaşlarının etkisine bırakır. Evde arkadaşlarının eleştirilmesini tepki ile karşılar. Anne-baba ise gencin kötü arkadaşlara uyup baştan çıkacağından korkar. Kuşkusuz gençlik çağında ortaya çıkan değişikliklerin tümü olumsuz değildir. Ruhsal alanda yaşanan çalkantı yanında pek çok olumlu gelişme gözlenir. Gencin düşünme yeteneğinde önemli bir sıçrama olur. Soyut kavramları daha iyi anlar ve kullanır. İlgi alanı genişler ve çeşitlilik kazanır. İleride seçeceği meslek ile ilgili konulara eğilir. Bir şeyler yapmak, başarılı olmak, kendini kanıtlama eğilimi güçlenmiştir. Toplumsal olaylara ilgi artar. Toplumsal konularda görüşler ileri sürer.
Bu dönemde birey hayatı
anlar. Davranışlarını buna göre şekillendirir.
12-18 Ya
ş Grubu
Görme Yetersizliğ
i Olan
Çocuklarda Sosyal Geli
şim
Görme yetersizliğ
i olan çocukların sosyal gelişiminde gecikme olduğu ve yaşıtlarıyla daha az vakit geçirdikleri gözlenmektedir. Bunun nedenlerinden biri görme yetersizliği olan çocukların çevreden gelen uyarıcıları almada zorlandıkları, bir diğeri ise çevreyle iletişim ve etkileşim kurmada yaşanan zorluklardır. Görme yetersizliği olan çocukların yakın çevresi ve arkadaş grubunda kabul görmeleri, toplumla bütünleşmeleri bakımından önem taşır. Anne babalar gencin görme yetisinin olmamasından veya az olmasından dolayı çevreden gelebilecek zararlardan korkarlar, çocuklarının tehlikelerden korunamayacaklarını düşünerek kendilerine bağımlı olmalarını isterler. Soysal gelişimin temeli olan bağımsızlık ilkesi anne baba tarafından engellendiği için gencin sosyalleşme süreci uzamaktadır. Bu durumun önlenmesi için anne babanın korumacı tutum yerine gencin de katılımının sağlandığı demokratik tutum ve davranış benimsenmelidir.
Öneriler
§
Bu dönemde çocuğ
unuzun göstereceği bağımsızlık çabalarını destekleyin.
§
Çocuğ
unuzu kendine güven sağlayacağı alanlarda aktivitelere yönlendirin (spor, müzik vs…).
§
Sinema, tiyatro, dans gibi etkinlikleri izlemesini sağ
layın.
§
İstemediği bir etkinlik için onu zorlamayın.
§
Aile içinde önemli bir birey olduğ
unu ona anlatın, düşüncelerine değer verin, saygı gösterin.
§
Ba
şar
ı
larını takdir edin, ödüllendirin.
§
Çocuğ
unuzu başkasıyla kıyaslamayın.
§
Bağı
msız yapabileceği etkinliklerde destekleyin.
§
Tanı
dığınız arkadaşlarıyla bildiğiniz ortamlarda birlikte olmasına izin verin.
§
Çocuğ
unuza olumsuz eleştiri yapmaktan kaçının.
§
Çocuğ
unuzun olumlu davranışını destekleyin.
§
Mesleğ
e yönelme konusunda onu bilinçlendirin.
§
Toplumsal konulardaki görü
şlerini dinleyin ve de
ğ
er verin.
§
Çocuğ
unuz bu dönemde cinsel gelişimin etkisiyle uyum sorunları yaşayabilir. Bunu davranış bozukluğu olarak değerlendirmeyin.
Güllü
Açık Profil bilgileri
Güllü - Özel Mesaj gönder
Güllü - Daha fazla Mesajını bul