Konu
:
Egitim Bilimleri Gelişim Psikolojisi Temel Kavramlar ve İlkeler
Tekil Mesaj gösterimi
26.05.09, 07:05
#
2
(
permalink
)
Kullanıcı Profili
SERDEM
S.Moderators
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Mar 2008
Mesajlar: 7.687
Konular: 6910
Puan Grafiği
Rep Puanı:11076
Rep Gücü:20
RD:
Teşekkür
Ettiği Teşekkür: 47
464 Mesajına 935 Kere Teşekkür Edlidi
:
--->: Egitim Bilimleri Gelişim Psikolojisi Temel Kavramlar ve İlkeler
1. Gelişim Psikolojisi: Gelişim psikolojisi doğum öncesi dönemden ölüme kadar insanların yaşamları boyunca geçirdikleri bedensel, zihinsel, duygusal ve toplumsal değişimleri ve bu değişimlerin nedenlerini kökenlerini inceleyen bilim dalıdır.
2. Gelişme: Doğum öncesi dönemden ölüme kadar bireylerin gösterdikleri iceliksel/niteliksel,
olumlu/olumsuz bütün değişmelerdir. Gelişme yaşam boyu sürer
Her büyüme aynı zamanda bir gelişmeyi ifade eder ancak her gelişme büyümeye örnek olarak verilemez. Kısaca, gelişme büyümeyi kapsar.
Gelişim: Organizmanın bedensel, zihinsel, dil, Duygusal ve sosyal yönlerden ilerlemesidir.
Gelişme: Olgunlaşma, hazır-oluş ve öğrenme etkileşiminin bir ürünüdür.
Gelişim bir süreçtir, gelişme ise bir üründür.
Kritik Dönem: Bireylerin bir davranış için uyarıcılara en çok açık oldukları dönemler kritik dönemdir.
Büyüme: Fiziksel gelişimi ifade eder.
Olgunlaşma:Bireyin iş yapabilecek duruma gelmesidir.Öğrenme içim ön şarttır.
Hazır bulunuşluk: Olgunlaşma ve öğrenme etkileşiminin bir sonucudur.Buradaki öğrenme bireyin önceki öğrenmelerini ifade eder.
11. Tarihsel Zaman: Bireyin yaşamını sürdürdüğü zaman dilimi içinde bulunduğu sosyal ve fizikse! Çevrede o zaman dilimine ait şartların oluşturduğu gelişimi etkileyen faktörleri ifade eder. Söz gelimi teknolojik veya tıbbi olanaklar şu anda bundan 50 sene öncesine göre daha farklıdır ve bu farklılık o zaman içinde yaşamlarını sürenlerin gelişimlerini etkilemektedir.
GELİŞİMİ ETKİLEYEN TEMEL FAKTÖRLER
Gelişimin etkilendiği faktörler iki ana başlık altında ele alınır; kalıtım ve çevre.
Kalıtım:Anne babadan genetik yolla geçen özelliklerdir. Cinsiyet, göz rengi, zeka kapasitesi, fiziksel özellikler, yaratıcılık ve düşünme kapasitesi, problem çözme becerileri, bazı kişilik özellikleri
Genotip: Anne babadan kalıtım yoluyla geçen yapılan ifade eder
Fenotip: Genetik yapının çevrenin etkisiyle oluşan dışardan gözlenebilen şeklidir. Dış görünüştür
Androjeni: Bireyin kendi cinsiyetini reddetmeden erkek ve dişi özelliklerini potansiyeli ölçüsünde taşımasıdır.
Çevreöllenmeden başlayarak tüm gelişim evrelerinde çeşitli oranlarda etkili olan tüm dış uyarıcılara çevresel etmen denir.
a) Doğum öncesi: Bebeğin anne kamında bulunduğu süre içindeki faktörlerdir. Bebeğin oksijen
alış verişini sağlayan göbek kordonundaki bozukluklar gelişimi olumsuz etkiler. Bunun yanında,
anne ile baba arasındaki genetik ve kan uyuşmazlıkları, annenin beslenme biçimi, aldığı
ilaçlar, geçirdiği kazalar,çalışma ritmi,zararlı alışkanlıkları ve duygusal durumu da anne
karnındaki bebeği olumlu ya da olumsuz yönde etkilemektedir.
Doğum sırasında: Doğum sırasında oksijen alamaması ve bebeğin başının çok fazla basınçla
karşılaşması özellikle beyin gelişimini olmak üzere bedenin tümünün gelişimini engellemektedir.
c) Doğum sonrası: Çocuğun ilk yaşantıları, çevredeki uyarıcılar, beslenme, yorgunluk, hastalık,
kazalar ve savaşlar, iklimler ve mevsimler, aile, anne-çocuk ilişkisi, anne ve babanın çocuğun
davranışlarına karşı tutumları, akran grupları, sosyoekonomik ve sosyokültürel düzey ve kitle
iletişim araçları çocuğun doğum sonrası gelişimini etkileyen etmenler olar
1. Gelişim, kalıtım ve çevre etkileşiminin ürünüdür: Kalıtım yoluyla getirilen saç rengi, göz engi, cinsiyet, beden biçimi gibi, ana yapının bazı özellikleri doğrudan gözlenebilirken bazı özellikler çevre ile etkileşimlerin bir ürünü olarak ortaya çıkmaktadır.
2. Gelişim süreklidir ve belli aşamalarda gerçekleşir: Gelişim ileriye doğrudur ve birikimli bir süreçtir. Gelişimde her aşama, kendinden öncekine dayalı, kendinden sonraki aşamaya hazırlayıcıdır.Ancak, bu gelişim aşamaları birbirinden kesin çizgilerle ayrılmış değildir. Birbiriyle iç içe geçmiş
olabilir.
3. Gelişim nöbetleşe devam eder: Çeşitli dönemlerde gelişim alanları nöbetleşerek ön plana geçebilir. Bir gelişim alanının çok hızlandığı dönemlerde, diğerleri duraklama gösterebilir.
4. Gelişim baştan ayağa, içten dışa doğrudur:
a. Cephalo-Caudal (baştan ayağa) Yönlenme: Gelişmenin baştan ayağa doğru bir sıra izlemesi. (Önce baş daha sonra aşağıya doğru diğer organlar gelişirler)
b. Proksimodistal Yönlenme: Gelişmenin merkezden dışarıya doğru bir yön izlemesi. Önce omuz kasları sonra kol kasları gelişir.
5. Gelişim, genelden özele doğrudur: Çocuklar önce tüm vücuduyla hareket eder, büyük kaslarını kullanır. Daha sonra belli bir etkinlilikle ilgili organını kullanabilir hale gelir.
6.Gelişimde kritik dönemler vardırrganizmanın bazı gelişim alanlarında, öğrenmeye ya da gelişmeye eğilimli olduğu belli bir zaman dilimi vardır. Bu dönemde organizma, çevre etkilerine daha çok duyarlıdır ve daha hızlı öğrenir.
7. Gelişim bir bütündür: Gelişim alanları birbiriyle etkileşim içindedir. Bir gelişim alanındaki olumlu ya da olumsuz bir özellik diğer gelişim alanlarını da aynı yönde etkiler.
8. Gelişimde bireysel farklar vardır: Her bireyin biyolojik kalıtsal mirası ve etkileşimde bulunduğu çevrenin farklı olması nedeniyle, gelişiminin de farklı olması doğaldır
alıntı
--------------Tualimforum İmzam--------------
Aksini Belirtmediğim Takdirde Yazdığım Konular
ALINTIDIR
Liseler - Anadolu Liseleri - Fen Liseleri
Anaokulu - İlköğretim
Sınav Soruları ve Ders Notları
SERDEM
Açık Profil bilgileri
SERDEM - Özel Mesaj gönder
SERDEM - Daha fazla Mesajını bul