Konu
:
Girişimcilik Ders Notları
Tekil Mesaj gösterimi
26.05.09, 02:16
#
1
(
permalink
)
Kullanıcı Profili
SERDEM
S.Moderators
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Mar 2008
Mesajlar: 7.687
Konular: 6910
Puan Grafiği
Rep Puanı:11076
Rep Gücü:20
RD:
Teşekkür
Ettiği Teşekkür: 47
464 Mesajına 935 Kere Teşekkür Edlidi
:
Girişimcilik Ders Notları
Ünite 1
Yapılan araştırmada saptanan anhtar sözcük grupları
* Başlatma/bulma/yaratma * Değer yaratma
* Yeni işletme * Büyüme Arzusu
* Fırsatların peşinden koşma * Girişim
* Risk Alma/Risk yönetimi/Belirsizlik * Değişim yaratma
* Kâr arzusu/Kişisel fayda * Sahiplik
* Üretim yolları ve kaynaklar * Sorumluluk/Yetki
* Yönetim * Strateşi oluşturma
* Yenilik/Yeni ürünler/Yeni pazar
Girişimciliğin tanımı ilk kez,18.yüzyılın başlarında Fransada yaşayan,irlandalı ekonomist Richard Cantillon tarafından yapımıştır.Bu tanıma göre girişimci,henüz belirginleşmemiş bir bedelle satmak üzere üretim girdilerini ve hizmetlerini satın alan ve üreten kişi olarak ifade edilmiştir.Bu tanım girişimcilerin risk üstlenme özelliğini vurgulamakadır.
Girişimci tanımı,R.Cantillon’dan sonra Jean Baptise Say tarafından da geliştirilerek,girişimcinin risk üstlenme kadar üretim girdilerini örgütleme ve yönetme niteliğine sahip olması gereği üzerinde de durulmuştur.Girişimcinin yenilikçi ve dinamik olma özelliği ise ekonomik kalkınmada,insan kaynaklarının temel yapı taşlarından birisi olarak ilk kez vurgulayan ve gündeme getiren Joseph A.Schumpeter’dir.
Schumpeter’in çalışmalarında girişimcilik,yenilik yaratma ve teknolojik buluşlar ile açıklanmaya çalışılmış ve yeni ürünler,yeni hizmetler,yeni süreçler,yeni arz kaynakları ve yeni pazarlar yaratmak için yeni kaynakların yaratılması gibi konulara ağırlık vermiştir.Schumpeter’in bakış açısıyla girişimci,toplumda değişimi yaratacak kişi ve kurumlar olarak tanımlanmaktadır.
Girişimcinin Özellikleri
Girişimci,ekonomik mal veya hizmet üretmek,pazarlama için üretim faktörlerini ele geçirip,düzenli bir şekilde bir araya getiren,kâr amacı güden ve girişimlerinin sonucunda doğabilecek tüm risklere katlanan kişidir.
Girişimcinin Özellikleri Şunlardır :
* Organizasyon becerisine sahip olması
* Atıl veya kapasiyenin altında kullanılan kaynakları değerlendirmesi
* Risk alması
* Fırsatları görebilmesi
* İhtiyatlı araştırmalar yapmaktan ziyade tetikte olması
* Fırsatı değerlendirebilmesi
* Değer yaratması
* Oyunun kuralını baştan yazması
Girişimci ile ilgili olarak yapılan tanımlarda dikkat çekilen unsurlar şunlardır
* Yaratım Süreci : Yaratıma konu olan şeyin hem girişimci hem de yarar sağlaması amacıyla geliştirdiği kitle için bir değer ifade etmesi gerekmektedir
* Çaba Harcanması : Yeni bir ürünün/hizmetin ortaya konulması amacıyla belirli bir zaman ve çabanın harcanmsıdır.
* Risk : Girişimci faaliyette bulunduğu alanda belirli riskleri üstlenmek durumundadır.
* Getiri : Girişimci olmanın sağlayacağı ödüllerdir.Buraki en önemli ödül,değer yaratmaktır.sonrasında Kâr gelecektir.Elde edilen kâr,başarı düzeyinin de göstergesidir.
Girişimci Düşüncenin Temelleri :
* Yenilikçi ve Yaratıcı olma : Problemlere ve ihtiyaçlara yaratıcı,alışılmamış ve yeni çözümler aramayı ifade eder.Bu çözümler,yeni ürün ve hizmetler,yeni teknolojiler veya üretim süreçleri kullanılması şeklinde tanımlanabilir.Yaratıcı ve yenilikçi olması,girişimciyi diğerlerinden farklı kılan en belirgin özelliğidir.
Girişimci,değişimi normal ve yararlı görür.Girişimci,bağımsız düşünebilen esnek,yaratıcı,kendine güvenen,dayanıklı ve ısrarcı biri olmalıdır.
OECD’ye göre yenilikçilik : Süreç olarak bir fikri pazarlanabilir bir mal yada hizmete,geliştirilmiş bir imalat ya da dağıtım yöntemine ya da yenir bir toplumsal hizmet yöntemine dönüştürmektir.
* Risk Alma : Girişimcilein risk üstlenme şekli,katma değer üretme sürecini etkileyen önemli bir davranış türü olmaktadır.Girişimci risk üstlenirken tennolojik değişim,pazar yapısı,kamusal düzenlemeler ve rekabet türü gibi konulara dikkat etmelidir.
* Öncü Olma : Başkalarını takip etmek yerine,yenilikçi ve fikri zaman kaybetmeden,rakiplerinden daha fazla vizyon sahibi olduğunun bilinciyle sorumluluk üstlenip,gerekli kararları alarak harekete geçmektir.
* Rekabetçi Düşünme : Rekabet,gerek işletmeler,gerekse de tüketiciler açısından sağlıklı bir piyasa ortamı yaratır.Rekabet,girişimcilerin piyasada tutunabilmeleri için kaliteli ürünler üretmelerine,verimli çalışmalarını ve tüketici yönlü olmalarını sağlar.
Girişimcilik Süreci :
* Girişimci,yönetici ve teknisten arasındaki farklar şunlardır.
Girişimci Yönetici Teknisyen
* Hayalci
* Vizyon sahibi
* Değişim ajanı
* Gelecekte Yaşayan
* Olası fırsatları gören
* Planlayan
* Geçmişte Yaşayan
* Problemlere odaklanan
* Organizasyon yapan
* Güven arayan
* İş yapan,sorun çözen
* Bugünü Yaşayan
* Kolaya kaçan
* Mevcut durumla yetinen
Girişimcilik sürecinin yanıtladığı sorular şunlardır
* Fırsatlar nerededir?
* Bu fırsatlardan nasıl yararlanılabilir?
* Hangi kaynaklara ihtiyaç vardır?
* Kaynaklar üzerindeki kontrol düzeyi nedir?
* Hangi yapı en uygundur?
Fırsastların Belirlenmesi: Bu süreçteki ilk adım fırsatları belirlemektir.Fırsatlar,içsel yönelimden daha çok pazar odaklı dışsal bir yönelimi gerektirir.Yeni iş kurmaya dönük,iyi fikirlerin çoğunluğu birtakım açıkların görülmesi ile ortaya çıkar.Açıklar,insanların beklentileri-istekleri ile gelecekte elde ettikleri arasındaki farktır.
Dışsal baskılar
* Teknolojik gelişmeler
* Tüketicilerin yeni ürünler ve hizmetler için para ödeme arzusunu ve ödeme gücünü değiştiren tüketim ekonomisi
* Yeni tarzları ve yaşam standartlarını tanımlayan sosyal değerler ya da ihtiyaçlar
* Rekabeti etkileyen siyasi faaliyetler ve düzenleyici kurallar
* Performans ktiterleri
* Planlama dönemleri
Girişimci süreç Girişimcilik Yoğunluğu
* Fırsatları belirleme * İşleyen bir girişim
* Gerekli Kaynakları bulma * Değer Yaratımı
* Kaynakların Kontrolü * Kâr ve kişisel fayda
* Örgütsel Yapı * İstihdam
* Uygulama * Ekonomik büyüme
* Başarısızlık
* Girişimci ile yönetici arasındaki temel fark,olası fırsatları görebilme yeteneğidir.
* Geleneklere bağlılık,girişimcilik olgusayla bağdaşmaz,Girişimciler yenilikçi ve yaratıcı olma özelliklerini içinde barındırır.
* Girişimcinin yenilikçi ve dinamik olma özelliğini ilk kez gündeme getiren ve Girişimciyi toplumda değişimi yaratacak kişi ve kurumlar olarak tanımlayan iktisatçı,Joseph A.Schumpeter’dir.
Ünite 2
Yaratıcı düşünce kural tanımazken,analitik düşünce kurallara bağlıdır.
Taylora göre yaratıcılık : Yeni ve geçerli fikirlerin yaratılmasıyla sonuçlanan bir süreçtir.
Clemen’e göre yaratıcılık : Daha önce görülmemiş yöntemlerle,temel amaçları başarmaya neden olacak unsurları sağlayacak yeni seçenekler araştırmaktır.
Stoor’a göre yaratıcılık : Yeni bir şeyi var etme yeteneğidir.
Vance’e göre yaratıcılık : Yeninin oluşturulması ve eskisinin elden geçirilmesidir.
Bentley’e göre yaratıcılık : Bilginin alınması ve yeni bir şekil olan ya da yeni bir düşünce oluşturana kadar şekil verilmesi ve yeniden düzenlenmesi sürecidir.Yaratıcılık,kavram oluşturabilmek ve kavramlar arasında çok sayıda farklı ilişki kurulabilmektir.
Plamer’e göre yaratıcılık : Bağlantısız görünen şeyleri birbirine bağlayabilmektir.
Yaratıcılık Hakkındaki Yaygın Olan Yanlış Düşünceler :
* Yaratıcılık sadece dahilerin,bilim adamlarının,sanatçıların işidir :
* Yaratıcılık Her Alanda Yapılmaz :
* Yaratıcılığın nasıl kullanılacağı bilinemez
* Yaratıcı düşüncelerin değeri,onların mantıklı olup olmadığına bağlıdır :
* Yaratıcı düşünce,sadece olağan dışı koşulların ve birçok değişikliklerin bir araya gelmesiyle oluşur
* Yaratıcı düşünceler,yanlışlık,raslantı ve şans eseri sonucu ortaya çıkar
* Yaratıcılık,uçujluk,çılgınlık,hayalcilik,mantıksız lıktır
Cari Rogers,yaratıcılığın iki yentemle arttırabileceğini ileri sürmüştür.Bunlardan biri p***olojik güvenlik,diğeri ise p***olojik özgürlüktür.
Yaratıcılığın Gelişmesini Etkileyen Faktörler
* Motivasyon : Yaratıcılıkta güdüleme,merak ile ilgidir.Dayatma ve talimatlar,motivasyonu arttırmaz,tam tersine motivasyonu kırar.Girişimciliğin ilk adımı,motivasyondur.Yani yaratıcılığın üç bileşeni,uzmanlık,yaratıcı düşünce ve motivasyondur.Dışsal ve içsel olmak üzere iki tür motivasyon vardır.içsel motivasyon,dışsal motivasyona göre daha etkilidir.Dışsal motivasyon dışarıdan gelir(Yaratıcı olursan ödül,yaratıcı olmazsan işten atılma gibi).Örgütlerde yöneticiler,dışsal motivasyon olarak parayı kullanırlar.Motivasyonun maliyeti azdır,sonuçlar kısa yoldan görülür.
* Tutum,Davranış ve Ortamlar : Yaratıcı tutumlar,yaratıcılığın gerekliliğine ve yapılabilirliliğine bağlıdır.Çaba göstermek,yaratıcılık tutumlarının temel öğesidir ve bu çaba bilinçli olarak yapılan bir eylemdir.
Bireysel Yaratıcılıkta Tutum ve Davranışlar
a-Bireysel yaratıcılıkta tutum ve davranışlar:
* Farklılık :
* Hata ve Risk
* Düşünce
* Kavram oluşturmak
Kavram : Bir amaca ulaşan ve değerler sağlayan şeyi yapmanın bir yoludur.Tanımda kullanılan amaç,genellikle bir ihtiyacın giderilmesidir.
Hızlı ve Hazır yiyecekler için kullanılan kavramlar şunlardır:
* Temiz,kaliteli,iyi hizmet
* Hızlı ve kolay
* Rahat ve Ucuz
* Hızlı,sdandardı yüksek,pahalı
Girişimcilik açısından yeni kavramlar kullanılarak bir iş fikriyle işletme kurulabileceği gibi,kurulmuş bir işletmeye yeni kavramlar ilave edilebilir ve halen kullanılan kavramlarda değişiklikler yapılabilir ( İç Girişimcilik )
Örgütsel Yaratıcılıkta yönetsel Tutum ve Davranışlar
* Meydan Okuma
* Özgürlük
* Kaynaklar
* Sıcak Takımlar
* Teşvik
* Örgütsel Destek
* OdaklaşmA
Sıcak Takımların Özellikleri
* Farklı karakterdeki kişilerden oluşur
* Dayanışma içinde olmalıdırlar
* Dedefleri olmalıdır
* Birbirlerinin düşüncelerini tanımalıdırlar
Yaratıcılığın Yoğunlaşabileceği alanlar şunlardır
* Yeni ihtiyaç alanları
* Değişikliklerden doğan ihtiyaç alanları
* Halen karşılanmakta olan ihtiyaç alanları
* Sorunlar
Yaratıcılığın Aşamaları
* Hazırlık: Bu aşama,konunun,sorunun tanımlanması,sınırların çizilmesi,boyutlarının ve özelliklerinin belirlenmesi şeklinde yapılan çalışmaları kapsar.
* Kuluçkaya Yatırma: İkinci aşama,konu ya da sorun hakkında yaratıcı düşüncelerin üremesi için bekleme süresi olarak görülür.Bilinçaltı ve diğer duyuların hareketiyle oluşan,algının gerçekleşmesi,benzetme,ilişkilendirme ve yatay polenleme gibi zihni çalışmalar,bu aşamada daha aktiftir.
* Yaratıcılıkların Ortaya Çıkması : Bu aşama için aydınlanma,şimşek çakması gibi kavramlar da kullanılmaktadır.Konu ve sorun hakkında yaratıcı sonuçlar ortaya çıkmaya başlamıştır.
* Yaratrıcı Sonuçların Kabul Edilmesi : Üretilen yaratıcı düşüncelerin değerlendirilmesi,denenmesi,uygulanabilirliklern ölçülmesi sonra da seçilmesi aşamasıdır.Bu aşama için onaylama,doğrulama kavramlarıda kullanılmaktadır.
Yaratıcılık Teknikleri :
* Beyin Fırtınası : Beyin fırtınası tekniği,Alex Osborn tarafından 1930 yılında ortaya atılmıştır.
Beyin Fırtınasının Kuralları Şunlardır
a- Eleştiri yapma
b- Serbest Atış
c- Olabildiğince Çok Düşünme
d- Fikirleri Çağrıştır,Geliştir,Değiştir,Birleştir
Osborn’un Beyin fırtınası ile ilgili diğer ilkeleri Şunlardır
+ Başla urma,Özgün düşünce bekleme
+ Odaklan : Bütün dikkatini oturum konusunda topla
+ Uyanık Ol : Herkezin Konuya odaklandığına inan
+ Vazgeçme : Düşünce üretmekte güçlük çekiyorsan kopma,vazgeçme ısrardcı ol
* Ters Beyin Fırtınası : Beyin Fırtınası,hangi düşüncelerle başarılı olunabilir temelinde yapılırken,düşünceler ne şekilde başarısızlığa uğratılabilir amacıyla da yapılabilir.Buna ter beyin fırtınası denilir.Ters beyin fırtınası ile yapılabilecek hatalar ve başarı engelleri aranır.
* Düşünce Haritası : Beyin fırtınasının bir değişik uygulama şeklide,düşünce haritası kullanılarak yapılr.Burada da değişim ve uyarılma esastır.Bir daire ya da kutu içine bir konu ya da sorun yazılır.Bu konu ya da sorunla ilgili fikirler daha çok dairelere veya kutucuklara yazılarak ana daire ile ilişkilendirilir. * Kontrol Listesi : Odaklanan konu hakkında yaratıcı kişi ya da takımlara,yaratıcı düşünce arama işini kolaylaştırmak için daha önce hazırlanmış,kimilerine göre sayılan 73’e varan,sorular sorulur.Burada amaç,soru ile konuyu ilişkilendirmek ve yeni düşünce yaratılmasını güdülemektir.
Kontrol Listesinde kullanılan sorulardan bazıları şunlardır
+ Başka Kullanım alanları olabilirmi?
+ Kullanımın diğer şekilleri nelerdir?
+ Yerine ne konabilir?
+ Değişiklik yapmanın olanakları nelerdir?
+ Büyütmek olanaklımı?Çoğaltılabilir bir şeyler eklenebilirmi?
+ Küçültmek olanaklı mı?
+ Tersine Çevrilebilir mi?
+ Yeniden nasıl düzenlenebilir?
+ Gücü arttırmalı mı?Daha geniş mi olmalı?
* Gordon Yöntemi : Yaratıcı tekniklerden biri olan Gordon yöntemi,beyin fırtınasının kaldığı yerden devam eden daha sistemli bir tekniktir.Diğer tekniklerdeki gibi takımın tüm üyeleri yaratıcı düşünce üretilecek hedefi bilmez,sadce takım lideri hedefi bilir.Diğer üyeler hedefi,yeni be değişik tarzlarda algılarlar.Hedef belli olmadığı için yaratıcılık,önyargılardan
ve alışkanlıklardan arındırılmış olur.Bunun süresi beyin fırtınasına göre daha kısadır.Lider hedef yerine genel bir kavram sunar.Bu teknik yaratıcılıkta ilişki kurmayı,sezgileri kullanmayı teşvik eder.
* Varsayımları Sorgulama : Her türlü düşüncenin başlangıç noktası varsayımdır.Varsayım olmadan düşünmek mümkün değildir.O halde varsayımı bozarak,tersine çevirerek,sorgulayarak,yaratıcı düşünce teşvik edilir.
* Matris Yöntemi ( Tablolama ) : Bu yöntem,ürün ile ilgili ( Kullanış yeri,kullanım şekilleri ) önemli unsurları iki boyutlu (yan ve üst ) bir tabloya yerleştirilir.Bu unsurların ürünle arasındaki ilişkisinden yeni düşünceler yaratılır.
* Yatay Düşünme tekniği : Edward De Bono yarafından bir düşünce tekniğidir.De Bono,düşünmeyi yatay ve dikey olarak ikiye ayırır.Dikey düşünme,mantıksal düşünmedir.Aynı kuyuyu derinleştirmek gibi algılanabilir,Yatay düşünme de amaç,daha farklı kuyular bulmaktır.Yatay düşünme tekniğinde doğru düşünceler bulmak değil,farklı düşünceler bulmak gerekir.Dolayısıyla yatay düşünmenin her aşaması doğru sonuçlanmak zorunda değildir.Amaç,yeni bir şey bulmaktır.Bu teknikte rastgele sözcük kışkırmak uygulaması yapılır.Farklı düşüncelerin yaratılması sağlanabilir.Çünkü bu teknik,konulara ve sorunlara farklı açıdan bakabilmeyi teşvik eder.
* Odak Grup Görüşmeleri Tekniği : 14 Kişilik gruplar halinde,1-3 saatlik sürelerde,en fazla 4 oturumun yapıldığı,konusunun önceden belli olduğu ve grupların bu konuya ve soruna odaklandığı,sonuçların ek çalışma ile analiz edildiği bir yöntemdir.Oturumlar bir yönetici tarafından yürütülür.Her üyeye düşüncelerini ifade edebilme fırsatı tanınır.YÖnetici,üyelerin konuya odaklanmasını sağlar.Oturumlar esnek ve dinamik.
Ünite 3
Yenilik ve yaratıcılık kavramları genellikle birlikte kullanılır.Yenilik ile yaratıcılık aynı şey değildir.Ancak iki kavram arasında organik bir bağ vardır.Yaratıcılık fikir üretir ve üretilen bu fikirler yenidir.Yenilik,yaratıcılık tarafından üretilen yeni fikirlerin uygulamasıdır.O halde yenilik bir süreç,yaratıcılık ise bir yetenektir.
Peter Drucker’a göre yenilik,zenginlik üreten kaynaklar yaratmanın ya da mevcut kaynakların zenginlik yaratma potansiyeli arttırma aracıdır.
OECD ve AB dökümanlarında yenilik,bir fikri pazarlanabilir bir ürün ya da hizmete,yeni ya da geliştirilmiş bir üretim ya da dağıtım yöntemine ya da yenir bir toplumsal hizmet yöntemine dönüştürme olarak ifade edilmektedir.
Bilgi ile ilişkilendirilen yenilik tanımı şu şekilde yapılmıştır.yenilik bilginin ürünlere,hizmetlere,süreçlere ve sistemlere dönüştürülmesidir.
M.Porter,rekabet edilebilirlilik gücüyle,verimlilik artışı ve toplumun yaşam kalitesinin yükseltilmesi arasında doğrusal bir ilişki olduğunu ileri sürmektedir.
Porterin yenilik konusunda üzerinde durduğu noktalar şunlardır :
* Ürün kalitesini yükseltebilme yetenekleri
* Ürüne ek özellikler kazandırma yetenekleri
* Üretimde verimliliği yükseltebilme yetenekleri
* Yüksek otomason düzeylerine erişebilmek yetenekleri
Bu yetenekler yeniliğin kaynaklarını oluşturmaktadır.Küreselleşmenin bir sonucu olarak ortaya çıkan küresel rekabet,işletmeler için yeniliği vazgeçilmez bir süreç haline getirmiştir.
Girişimcilikte Yenilik
Kişileri girişimcilikle buluşturan ortak nokta,yeniliktir.Farklı kişiliklere sahip girişimcilerin ortak yönleri,kendilerini sistematik olarak yeniliğe adamış olmalarıdır.Peter F.Drucker yeniliği,girişimcinin özgül bir işlevi olarak görmektedir.
Yenilik Kaynakları
Yenilik kaynakları Peter F.Drucker tarafından iki grup halinde toplanmaktadır.Birinci grupta olanlar,şirketin veya sektörün içinde yer alır.Bunlar beklenmedik gelişmeler,uyumsuzluklar,süreç ihtiyaçları,sektör ve pazar yapısındaki değişikliklerdir.
Bunlardan başka ikinci grupta şirketin dışındaki sosyal ve entellektüel ortamlarda bulunan kaynaklar yer almaktadır.Bunlar,demokratif yapıdaki değişiklikler,algılama değişiklikleri ve yeni bilgidir.
Birinci Grup Yenilik Kaynakları
* Beklenmedik gelişmeler : Bu gelişmeler beklenmedik şekilde başarı ve başarısızlık şeklinde ortaya çıkabilir.Beklenilmeyen başarının,o alanın potansiyel yenilik alanı olarak kendini göstermesini sağlar.Başarısızlık ise,daha sonraki dönemlerin başarısının en büyük kaynağı olabilir.
* Uyumsuzluk : Uyumsuzluk,yenilik için bir fırsat oluşturur.Uyumsuzluk,olması gerekenle olan arasındaki farktır.
* Süreç Değişimleri : Var olan süreci daha iyi hale getirebilmek ya da öncekinin yerine yeni tasarlanmış bir süreç koymak,yenilik götirmektedir.
* Sektör ve Pazar yapısındaki değişmeler : Sektör ve pazar yapıları hiç bir zaman değişmez veya hiç kimse değiştiremez diye bir olay yoktur.Her sektör ve pazar yapısı her zaman değişebilir.
İkinci Grup Yenilik Kaynakları
* Demogratif Yapıdaki Değişiklikler : Demografi,toplumdaki nüfus yapısı ile ilgilenir.Nüfusun yapısını etkileyen 3 faktör vardır.Bu faktörler,nüfusun büyüklüğü,yapısı ( Yaş,cinsiyet,doğum ve ölüm oranları ) ve nüfus değişimleri ile güçlenir.
* Algılamadaki Değişiklikler : İnsanların algılamalarındaki değişiklikler tüketici davranışı olarak yenilik yaratabilmektedir.
* Yeni Bilgi : Bilgiye dayalı yenilikler,harcanan zaman,kazalar,öngörülebilirlikleri ve girişimcilik için yarattıkları meydan okuma kapasiteleri bakımından diğer yeniliklerden farklıdırlar.
Yenilikçilik İlkeleri :
Yenilikçilerin belirleyicileri olarak orataya çıkan ilkeler şunlardır:
* Yenilik kaynaklarının ortaya çıkardığı fırstların analizi
* Algılamak,soru sormak ve dinlemek
* Belirli,basit ve odaklanmışlık
* Küçük Başlangıçlar
* Dehanın değil,çalışmanın ürünü olması
* Kapsamlı ve açık iletişim
* Ödül ve takdir
Yenilikçilik Süreçleri
Etkileşimli yenilik sürecinde dış kuruluşlarla iki tür etkileşim mevcuttur.İlki Tedarikçiler,müşteriler ve diğer işbirliği yapılan kuruluşlardır.Diğeri ise,bilim ve teknoloji ile yapılan işbirliğidir.
Yenilik Sürecinin Aşamaları Şunlardır
* Birinci Aşama : Bu aşama,birbirinden farklı ve gerçekleşme olasıklıkları biribiriyle aynı olmayan çok sayıda fikir olduğu için geniştir.Bu genişlik uygulama aşamasına kadar daralır.Çünkü Yenilik için düşünülen fikirler eklenir,en uygun olan seçilir.
* İkinci Aşama : Elemenin önemli kısmı ikinci aşamada,yani yapılabilirlilik( Fizibilite ) konusunda yaşanır.Söz konusu aşamalardan geçen fikir sonunda ürün ya da hizmete dönüşür.Firma bakımında son karar yapılabilirlilik aşamasında verilir.
* Üçünü Aşama : Daha sonra karar verilen bu aşamada,iş planına dökülür.İş planları,firmaların kararlarının gerçekleşmesinde yol haritası niteliği taşır.
İş Planlarının Yararları Şunlardır :
* YÖnetimin karar ve beklentilerine odaklanmasını sağlar
* Strateji geliştirme ve izlenmesi konusunda çerçeve oluşturur
* Taraflar için bilgi ve iletişim dökümanı oluştur
* Performans karşılaştırmasında kullanılır
Dördüncü Aşama : Bu aşamada,fikrin ürün ve hizmete dönüşmesi,pazarlama,yönetim organizasyon ve finansal açıdan çeşitli testler yapıldıktan sonra ürün ya da hizmetin arz için hazır olup olmadığına karar veriilir.
Beşinci Aşama : Bu aşamada arz yapılır.Bu aşamada yenilik ticarileşir.Yenilik,karalama yoluyla başlar,tasarımla devam eder ve yönlendirmeyle sona erer.
Ayrıca,yenilik süreçleri iki aşamalı süreç olarakta gösterilmektedir.Bu süreçler şunlardır
* Yaratıcı aşama – Yaratıcı fikirlerin üretimi
* Uygulama aşaması – yaratıcı fikirlerin uygulamaya konması
Yenilik Türleri
* Teknolojik Ürün Yenilikleri :Ürün ve hizmetlerdeki değişiklikler,ürün yeniliği olarak tanımlanır.Teknolojik ürün yeniliği,yeni bir ürün olabileceği gibi geliştirilmiş bir ürün de olabilir.
Amerikan Şirketi 3M, teknolojik ürün yeniliğini A,B, ve C tipi yenilik olarak üçe ayırmaktadır.A tipi yenilik en radikal olandır.Bu yenilikte,yeni iş alanı ve sektör yaratılır.B tipi yenilik,tüketicinin ne istediği bilinen bir ürünle ilgili yeniliktir.By yenilik,rekabet tabanını değiştirir ve yeni uygulama alanları bulur.C tipi yenilik ise,alan genişletmektedir ve dile getirilen tüketici ihtiyaçlarıyla ilgilidir.B ve C tipi yeniliklerde tüketicinin isteği bellidir.
* Teknolojik Süreç Yenilikleri : Süreç,yeniliği üretim ve dağıtım süreçlerindeki değişimi kapsar.Üretim ve dağıtım yöntemleri için de geçerlidir.Ürün yeniliğinde olduğu gibi teknolojik süre. yeniliğinde de yeni süreç ve geliştirilmiş süreç olabilir.Şimdiye kadar bilinmeyen bir süreç çıkarabilir.Buna,yeni süreç denilmektedir.A,B, ve C tipi yenilikler aynı şekilde süreçlere de uygulanabilir.
* Örgütsel Yenilik :
Örgütsel yeniliğin Ortaya Çıkardığı Durumlar Şunlardır :
* Örgüt yapısının önemli sayılabilecek şekilde değiştirilmesi
* Gelişmiş yönetim tekniklerinin uygulanması
* Yeni stratejilerin uygulanması
Örgütsel yenilik,örgüt yapısında ve işyerinde yapılan yeniliktir.Firma yeniliği ya kendisi üretir,ya da satın alır.Girişimcilikte herkesin yaptığı şeyi yapmak değil,hiç kimsenin yapmadığı şeyi yapmak esastır.
Yenilikçi Toplum Kültürü
Gunnar – Törnqviste göre,yenilikçi kültürün unsurları Şunlardır
* Depolanmış bilgi
* İnsanlar arası enformasyon
* Dışsal ortamın ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik
* Bu üç faaliyetten doğan yaratıcılık
İsveçli akademisyen Ake Andersson da benzer bir çalışma ile çeşitli faktörlerin bir araya gelerek sinerji süreci ile yenilikçi kültürü yarattıklarını ortaya koymuştur.
Bu faktörler şunlardır
* Düzenlenebilir finans sistemi
* Yeni bilgi ve yetkinlik
* İhtiyaçlar ile imkânlar arasında dengesizlik
* Kültürel çeşitliliği olan bir topluluk
* Başarılı İletişim
Toplumsal olarak yenilikçiliğin örgütlenmesi konusunda endüstri yöreleri ve bilim parklarının önemli bir yeri vardır
Endüstri yörelerinin özellikleri şunlardır:
* Liman ya da ticaret merkezidirler
* BAzen patlama şeklinde ortaya çıkan büyüme görülmektedir
* Ekonomik ve kültürel bölgelere yakındırlar
* Yalıtılmış değil,marjinaldirler
* Birbirlerine bağlantılı endüstri diyaloğu ile bağlantı kurar ve gelişme gösterirler
* Ön yargılardan,gelenekten,siyasal ve toplumsal sınırlamalardan uzak belirli bir kültürel özgürlük bulunmaktadır.Kültürel değerler,açık fikirliliği,başarıyı teşvik eder
* Fikir alış-verişi ve öğrenme faaliyetleri de yapılır.Akademik ve sürekli eğitim ücretsizdir
* Risk sermayesi kullanmada isteklilik vardır.
Ünite 4
Şirket girişimciliği konusundaki literatürün çoğunluğu iç girişimcilikle ilgilidir.Pinchot’a göre iç girişimcilik”hayalperest herhangi bir kişinin ya da kişilerin yaptığı iştir.Bu kişiler yaratıcı veya mucit olabilir ancak daima bir fikri ya da düşünceyi kârlı bir gerçeğe dönüştürebilen hayalperestlerdir”.
İç Girişimcinin Özellikleri
* İş girişimciler,küçük,orta ya da büyük ölçekli organizasyonlarda girişimci uygulamalar oraya koyabilmektedir.
* İç girişimci,kurulmuş işletmelerde yönetimde,satışta ya da üretimde yeni organizasyonların vizyonunu değiştirme ya da yeni ve değişik kollara yayılmak şeklinde olabilir.
* Kişinin iç girişimci sayılabilmesi için karar verme yetki ve sorumluluğunu kayıtsız olarak elde etmesi gerekir.
İç Girişimciliğe yönelen ilgilinin nedenleri
* sayısı hızla artan rakipler
* Geleneksel işletme yönetimi yöntemlerinin yetersiz kalması
* Yetenekli çalışanların işletmelerden ayrılarak küçük ölçekli girişimciler haline gelmesi
* Artan uluslararası rekabet
* Verimlilik ve etkinliğin artırılmak istenmesi
Yetenekli çalışanların girişimci olmak için işletmelerden ayrılmaları iki önemli gelişmenin sonucudur.Birincisi,girişimciliğin statü sembolü oluşu,ekonomik bağımsızlık sağlanması ve tanınma şansı yaratmasıdır.İkinci olarak,özellikle gelişmiş ülkelerde yeni girişimcileri gerek yönetsel gerekse de finansal olarak,destekleyen risk sermayesi finansman modelinin gelişmesidir.Böylece sermaye piyasaları yeni girişimcilerin projelerini destekleyecek hale gelmiştir.
Girişimci ile İç Girişimcinin Benzer özellikleri
* Her ikisde öncü ve yenilikçi odaklıdır
* Her ikiside fırsatları kovalar ve katme değeri yüksek ürünler yaratmaya odaklıdırlar
* Her ikiside risk alırlar
* Kaynakları etkili ve verimli kullanabilirler
Girişimci ve iç Girişimcinin Farkları Şunlardır
* Girişimci geliştirici iken,iç girişimci güçlendiricidir.
* Girişimcilerin savaşı pazara yönelik iken,iç girişimcileirin savaşı şirket kültürüne yöneliktir
* Girişimci pazardaki engellerin üstesinden gelmeye çalışırken,iç girişimci daha iyiye yönelik şirket içi engellerin üstesinden gelmeye çalışır
* Gİrişimcinin çoğu zaman kaynakları sınırlıdır,kendisi fon yaratmak zorunda kalır,iç girişimci ise var olan kaynakları kullanır
* Girişimcinin katlandığı risk işletmeyi ilgilendirirken,iç girişimcinin katlandığı risk kariyeri ile ilgilidir.
İç Girişimci Liderin Temel Özellikleri
* Çevreyi anlar * Risk Alabilir * Geleceğe dönük ve esnektir
* Yönetim seçenekleri yaratır * Ekip çalışmasını cesaretlendirir
* Açık tartışmaları destekler *Destekleyici koalisyon oluşturur * İnatçı ve ısrarcıdır * Lider ve özel olma isteği vardır
* Başarma isteği yüksektir * Kontrol yeteneği vardır * Araştırma ve sorgulama yapar
* Yenilikçidir
İç Girişimcilik İçin Gerekli Koşullar şunlardır
* İşletme teknolojide öncü olabilmelidir:
* Yeni fikirler desteklenmeli,hatalara karşı cesaretlendirilmelidir
* İşletmenin kaynakları kolayca erişilebilir ve kullanılabilir olmalıdır
* Ekip Çalışması yaklaşımının desteklenmesi gerekir
* Ödüllendirme sistemi olmalıdır
* Sponsor desteğinin olması gerekir
* Tüm iç girişimcilik faaliyetleri üst yönetim tarafından desteklenmelidir
* Sorumluluk ve yetki verilmesi
* İşletme sınırları esnek olmasının sağlanması
Yeniliklerin başarılı bir şekilde yaratılmasında önemli faktörler şunlardır
* Ortam ve vizyon : Yenilikçi işletmeler net biz vizyona ve yenilikleri destekleyen bir işletme ortamına sahiptirler
* Piyasaya uyum : Yenilikçi işletmelere,vizyonlarını piyasanın gerçekleriyle birleştirmelidirler
* Küçük ve Karmaşık Olmayan İşletmeler : Bir çok yenilikçi işletmenin karmaşık olmayan bir yapısı ve küçük proje takımları bulunmaktadır
* Çoklu Yaklaşımlar: Yenilikçi yöneticiler farklı projenin paralel bir biçimde gelişmesini teşvik ederler
* Etkileşimli Öğrenme : Yenilikçi ortamda öğrenme ve yeni fikirler işletmenin geleneksel işlevleri temelinde çakışmaktadır.
Odak Gruplar Oluşturma : Yenilikçi işletme,geleneksel otorite dışında kalan gruplar kullanmaktadır.
İşletmelerin Düşünce sistemlerinin yeniden yapılandırılması aşamaları şunlardır
* Amaçların açıkça belirlenmesi
* Geri besleme ve destekleme sisteminin oluşturulması
* Bireysel sorumluluğun vurgulanması
* Sonuca dayalı ödüller
İşletmelerin değerlendirilmesinde kullanılan sorular şunlardır
* İşletmeniz iç girişimcilerin kendi başına ortaya çıkmasını destekliyormu?
* İşletmeniz iç girişimcilere fikirlerin gelişimi aşamalarında görevde kalmalarını sağlıyormu?
* İşletmemizde çalışanlar işlerini kendi yöntemleriyle mi yapmaktalar ya da faaliyetlerini açıklamak ve izin almak zorunda kalıyorlarmı
* İşletmenizin kaynaklarını yeni fikirlere yönlendirebilecek hızlı ve informal yöntemleri var mı?
* Sisteminiz risk üstlenmeyi ve yanlışları tolere etmeyi teşvik ediyor mu?
* İşletmeniz bir fikrin çalışabileceğine yönelik uzun süre alan deneyler yapmayı ve bunlara yeniden başlamayı göze alabiliyormu?
* İşletmenizde bağımsız takımların oluşturulması kolay mıdır?
Yenilikçi felsefenin oluşturulmasında rehber olan kurallar şunlardır
* Çalışmayı,hareketi özendir
* Mümkün olan her zaman resmi olmayan toplantılar düzenle
* Hatları hoş gör ve tecrübe olarak değerlendir
* Piyasaya yeni fikir getirmek için inatçı ol
* Yenilik için yenilikleri ödüllendir
* Resmi olmayan iletişim için fiziksel altyapı oluştur
* Sadece çalışma zamanında değil,günlük yaşamda ortaya çıkabilecek fikirleri değerlendir
* Geleceğe yönelik projeler için küçük takımlar oluştur
* Çalışanların bürokrasiden kaçınmalarını sağla
* Yenilikçi personeli ödüllendir ve teşvik et
Yeni değelere sahip bir işletme kültürü için bilinmesi gerekenler şunlardır
* Potansiyel iç girişimcilerin belirlenmesi
* İç girişimcilik faaliyetlerinin üst yönetim tarafından desteklenmesi
* Stratejik faaliyetlerde çeşitliliğin ve düzenin sağlanması
* Deneyimlerle iç girişimciliğin teşvik edilmesi
* İşletmenin ve iç girişimcilerin işletme düzeyinde birlikte çalışmalarının sağlanması
İç Girişimcilik Stratejisinin Unsurları
1- Vizyonun Geliştirilmesi
Amaçlar
+ Mevcut sistem ve yapının yenilikleri engellemeyecek şekilde esnek ve hızlı hareket etmeye uygun olmasının sağlanması
+ İç girişimciliğe yönelik prorejelerin özendirilmesi için gerekli teşviklerin ve araçların oluşturulması
+ İşletmede sinerji yaratan bir ortam oluşturarak birleşimlerle yeni fırsatların oluşturulmasına olanak sağlanması
2- Yeniliklerin Özendirilmesi :
İşletmeler iç girişimcilik stratejilerini oluştururken yenilikleri temel unsur olarak ele almalıdır.
Çalışanları Özendirme Kullanılan Kurallar Şunlardır
+ Proje Öldürme : Eğer bir fikir işletmenin bölümlerinden birinde hayata geçmiyorsa çalışan bu fikri işe yarayacağını kanıtmalak için zamanın % 15’ini harcayabilir.
+ Başarısızlığı Hoşgör : Çok sayıda deneyin ve risk üstlenmenin özendirilmesi yeni bir ürün yaratılması şansını arttırır.
+ Bölümleri Küçük Tut : Her bölüm sorumlusu çalışanların isimlerini bilmek zorundadır.Bölümler büyümeye başladığında ayrılarak yenir bir bölüm oluşturur.
+ Öncüleri Özendir : Bir çalışan,yeni bir ürün fikrine sahip olunca bunu geliştirecek takımını kurabilmektedir.Ücret ve ödüller bu ürünün gelişimine bağlı olarak belirlenmektedir.
+ Tüketicilerle yakın ilişkide bulun : Araştırmacılar,pazarmacılar ve yöneticiler tüketicileri düzenli bir şekilde ziyaret ederler ve ürün fikirlerinin geliştirildiği beyin fırtınası toplantılarına davet ederler
+ Refahı Paylaş : Teknoloji nerede gelişmiş olursa olsun herkese aittir.
3 – İç Girişimciler İçin Uygun Ortamın Yaratılması
İç girişimcilik için uygun ortamın yaratılmasında birinci adım bu yöndeki çabaları zorla değil özendirerek arttırmaktır.Yöneticiler iç girişimciliği özendirmek için katı kurallar yerine parasal ödüller gibi teşvikleri kullanmalıdır.
İkinci önemli adım insan kaynakları politikalarının düzenlenmesidir.
Üçüncu Adım iç girişimcilik projelerine verilen desteğin uzun dönemli düşünülmesi gerekliliğidir.
Son ve önemli adım analizler üzerine değil kişiler üzerine risk almaktır.
4- Takımların Oluşturulması
5 – İç Girişimcilikle İlgili Yanlışlar
* İç girişimcilerin temel amacı refah ve para sağlamaktır
* İç girişimciler yüksek risk alan kumarbazlardır
* İç girişimcilerin analitik yetenekleri yetersiz olduğundan şanslarına gücenmektedirler
* İş girişimcilerin yüksek başarı istekleri ahlaki ve etik değerlerinin düşük olmasına neden olmaktadır.Başarının nasıl kazanıldığı onlar için önemli değildir.
* İç girişimciler güç peşinde koşarlar ve imparatorluk kurma hevesindedirler
SERDEM
Açık Profil bilgileri
SERDEM - Özel Mesaj gönder
SERDEM - Daha fazla Mesajını bul