--->: Stratejik Yönetim 1.2.3.4.5.6. Üniteler Ünite 4
İşletmenin Genel Çevresi İşletmenin Yakın Çevresi
* Politik Çevre * Devlet ve yerel yönetimler
* Ekonomik çevre * Pazar koşulları
* Sosyo- Kültürel Çevre * Satıcılar
* Ekolojik Çevre * Finansal Kurumlar ve Sendikalar
* Hukuksal,dinsel ve ahlaksal çevre * Rakipler
Devletin,işletmelerde yeni olanak ve fırsatlar yaratmak için sunduğu avantajlar şunlardır:
* Bazı malların alıcısı olmak
* Parasal destek sağlamak
* Vergi indrimi sağlamak
* Personel ve eğitim masraflarını karşılamak
* Kredi Sağlamak
* Hisse senedi almak
Devletin,işletmelerin stratejik tercihlerini sınırlayıcı ya da yasaklayıcı düzenlemeleri şunlardır
* Anti-Tröst kartel ve suni tekellerin yasaklanması
* Devletin bazı endüstri dalında işletmelere rakip olması
* İthalat rejimini kolaylaştırarak iç pazarı dışa açması
* İhracat vergi indirimi ve teşviklerini azaltması
İşletmelerin ürün ve hizmetleri için pazardan gelen etkilere ,Talebi Etkileyen Birincil faktörler denir.
Birincil Faktörler Şunlardır
* Nüfus Miktarı : Nüfus artışının hızlı olduğu bölgeler işletmeler için en uygun bölgelerdir.
* Nüfus Piramidinin Değişmesi : Ölüm Yaşının yükselmesidir.Doğum,ölüm oranları arasındaki ilişkidir.
* Gelir Dağılımı
* Ürün ve hizmetlerin hayat eğrilerinin bulunduğu dönemler
* Müşteri özellikleri: Örf,adet,alışkanlıklar,moda ve sosyo-Kültürel değişmeler.
Rekabeti Etkileyen Faktörler :
* Giriş Hakkı: Bazı yatırım alanlarına girmek,diğer işletmeler için güçlü bir başlangıç yatırımını gerektirebilir.Örneğin,Metalurji,sanayi,dökme demir-çelik üreten endüstriler gibi.
* Dış Koruma : Bazı buluşkarın endüstriyel ve tecimsel hak olarak kanunlarla korunması ile ilgilidir.Gümrük kanunları ve yönetmelikler milli yerli sermayeyi dış rekabete karşı korur.
* Yararlanılabilir Pazar kısmı : Elde edilecek Pazar kısımlarında mevcut rekabetçilerin mi yoksa yeni rakiplerin mi mücadele etmeyi gerektireceğidir.
* Sektördeki Kârların Gelişme Durumu : Zayıf sektör kârları işletmenin rakibi olabilecek işletmeler için cesaret kırıcıdır.
* Pazarın Durumu : Pazarın oligopol mü,tam rekabet durumundamı olduğu işletmeler için önemlidir.
* Gelişmenin Genel Eğilimi : İşletmelerdeki örgütsel,fiziksel ve beşeri yapıdaki ne gibi değişikliklerin rakabeti etkilediğir.
Endüstriye Yeni Giren Firmaların Yarattığı Tehdit ve Tehlikeler:
* Öncelik Ekonomisi
* Ürün farklılıklarına sahip Olma
* Marka belirginliği ve kimliği
* Ürün değiştirme maliyetleri
* Sermaye ihtiyaçları
* Dağıtım kanallarına giriş
* Mutlak maliyet avantajları
Çevresel Analizle İçin Kullanılan teknikler :
+ Sözel Kaynaklar
* Toplantı ve Konferanslar
* Radyo ve tv programları
* Personelin görüşleri
* Müşteri,toptancı,rakipler,sermaye piyasası,banka ve hükümet personelinden elde edilen bilgiler
+ Yazılı kaynaklar
* DİE kaynakları
* Konjontür dairesi yayınları
* Ticaret ve Sanayi odaları yayınları
* Üniversite yayınları
* Günlük ve Haftalık Gazete Yayınları
Çevresel Analizlerde kullanılan Planlama tekniklerinin kapsadığı konular şunlardır
+ Tek değişkenli extrapolasyonlar
* Doğrusal extrapolasyon
* Üssel düzeltme
* Hayat eğrileri
* Üssel artışlı seriler
+ Vaka Analizleri,alt-üst sınır tahminleri hesapları : Sorunlu olan,kötüye giden işletmelerle ilgili olarak hazırlanan rakamların analizlerine denilir.
+ Dinamik Modeller
* Simulasyonlar
* Tarihsel benzetme
* Dinamik Programlama
* Skolastik modeller
+ Karar Ağaçkarı ve morfoloji analizleri: İhtimal hesaplarına dayanan çizgisel modellerdir.PERT ve CPM
+ Çok değişkenli etkileşim modelleri
* Girdi Çıktı modelleri
* Ekonometrik modeller
* Faktör analizleri
* Kümeleme analizleri gibi paremetrik olmayan teknikler
+ Yapılandırılmamış Uzman Görüşleri
* Uzman kişilerle görüşme
* Rol oynama teknikleri
* Paneller ve senaryolar
+Yapılandırılmış Uzman Görüşleri
* Planlanmış Mülakatlar
* Delphi tekniği
* On-Line bilgisayar etkileşimleri
+ Yapılandırılmış Anket ve Mülakatlar
* Planlı biçimde yürütülen mülakatlar
* Anketler
* Bilimsel araştırmalar
+ Yapılandırılmamış Anket ve Mülakatlar
* Sokaktaki insanlarla yapılan mülakatlar
* Senaryo geliştirmek
* Beyin fırtınası |