Eğitim Bilimleri Deneme Test 1 EĞİTİM BİLİMLERİ 1-Aşağıdakilerden hangisi ceza ile ilgili olarak yanlıştır? Ceza davranışı zayıflatır ya da belli bir süre için durdurur Ceza, çoğunlukla istenmeyen davranışın geçici bir zaman bastırılmasına neden olur Cezanın yarattığı tehdit edici ortam değiştiği zaman davranış yeniden, hatta bazı durumlarda daha şiddetli olarak ortaya çıkar Ceza istenmedik bir davranışı, istendik yönde değiştirir Ceza istenmedik davranışların bastırılmasında etkilidir. 2-Aşağıdaki davranışların hangisi ya da hangileri, sosyal öğrenme kavramına göre, model alınarak öğrenilebilir? I. Yeni bilişsel beceri ya da davranışlar öğrenilebilir II. Öğrenilen davranışlar güçlenir ya da söner III. Model gözlenerek sosyal güç ve motivasyon sağlanabilir IV. Model gözlenerek çevrenin ve nesnelerin nasıl kullanılacağı öğrenilebilir V. Model gözlenerek duygusal tepkilerin nasıl ortaya konulacağı öğrenilebilir. VI.Model gözlenerek soyut düşünme yeteneği kazanılır. I-II VE III III-V II-IV-V I, III, IV, I, II, III, IV, V 3-Aşağıdakilerden hangisi bilişsel yaklaşımın ilkeleri ile ilgili olarak yanlıştır? Bilişsel yaklaşım, uyarıcının kişi tarafından algılanmasından itibaren, kişide meydana gelen içsel süreçler ve öğrenmeye etki eden kişisel özelliklerle ilgilenir Bilişsel yaklaşıma göre bilgi öğrenilir, bilgide meydana gelen değişme davranışa yansır Bilişsel yaklaşıma göre, öğrenen, uyarıcılarla etkileşimde bulunmak ve pekiştireç almak için aktiftir. Bilişsel yaklaşıma göre dıştan verilen pekiştireçler, öğrenen için, yaptığı davranışın doğruluğu hakkında dönüt sağlar Bilişsel yaklaşıma göre, öğrenen, dikkatini kontrol ederek uyarıcıları seçerek, onları anlamlı hale getirip kodlayarak öğrenme sürecine aktif olarak katılır. 4-Aşağıdakilerden hangisi algıda seçiciliğin tanımıdır? Yeni gelen uyarıcıların özelliklerinin uzun süreli bellekteki bilgilerle karşılaştırılması eylemidir Duyu organlarına gelen uyarımların anlamlı hale getirilmesi sürecidir Duyusal kayda gelen bilgilerin davranışa dönüşmesini ya da uzun süreli belleğe kodlanmasının sağlanmasıdır Birçok önerme, durum ya da olayı benzerlik ve farklılıklarına göre düzenleyen bilişsel yapıdır Organizmanın çevreden gelen uyarıcıların bazılarını seçip onları algılamasıdır. 5-Aşağıdakilerden hangisi uzun süreli belleğin işlevleri ile ilgili olarak yanlıştır? Uzun süreli bellek, yeni gelen bilgilerin eski bilgilerle örgütlenerek saklandığı yerdir Uzun süreli bellekte, yeni gelen çok sayıdaki bilgiyi organize etmek ve düzenlemek için bilgisayardaki dosya dizinlerin işlevini gören şemalar vardır. Uzun süreli bellekteki bilgilerin hatırlanma süresi bilgilerin hatırlanma süresi bilginin belleğe depolanma biçimine göre değişir. Uzun süreli bellek uyaranın anlamlandırılmasını ve algılanmasını sağlar. Uzun süreli belleğin kapasitesi oldukça geniştir. 6-Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri bilginin kalıcı öğrenilmesini sağlar? I. Bilginin çok iyi örgütlenmesi II. Bilginin iyi kodlanması III. Bilginin mevcut şemalarla ilişkilendirilmesi IV. Bilginin basit tekrarlarla (ezberlenerek) uzun süreli belleğe kodlanması I-IV II-III I-II-III I III-IV 7-Aşağıdakilerden hangisi unutma ile ilgili olarak yanlıştır? Bilgi yanlış bir şemanın içine yerleştirildiği için unutulabilir Bozulma karışma yanlış yerleştirme ve bilgiyi değiştirme unutmaya neden olmaktadır( geri getirmeyi zorlaştırmaktadır) Yeni gelen bilginin depolanması için mevcut bilgilerden bir kısmının kaybolması ve yeni bilgilere yer açılması gerekir Öğrenilen bir bilgi biriminden önce ya da sonra öğrenilen benzer bilgiler, bu bilgi birimi ile karışır ve geri getirmede zorluk yaşanabilir Unutmanın en aza indirilmesi, bilginin kısa süreli bellekte etkili bir biçimde işlenmesine ve ilişkili şema ve birimlerle bağlantılar kurarak depolanmasına bağlıdır. 8-Gardner’a göre geleneksel zekâ testleri çoklu zekâ kuramında belirtilen yeteneklerden hangilerini ölçmektedir? Sözel / Dilsel zekâ ve Mantıksal/ matematiksel zekâ Müziksel/Ritmik zekâ ve Bedensel/ Kinestetik zekâ Görsel/Uzamsal zekâ ve İçsel zeka Kişilerarası zekâ ve Doğa zekası Mantıksal/matematiksel zekâ ve Görsel/Uzamsal zekâ 9-Aşağıdakilerden hangisi çoklu zekâ kuramının eğitime uygulanması ile ilgili olarak yanlıştır? Pek çok kişi, yeterli eğitimi aldığı takdirde, her zeka alanını belli bir yeterlilik seviyesine kadar geliştirebilir Eğitim sisteminin büyük ölçüde, Sözel/Dilsel ve Mantıksal/Matematiksel zekâ alanlarına dayanması gereklidir Eğitim sisteminde kişilerin her bir zeka alanında aynı güçte olmadığı ve herkesin aynı zeka bileşimine sahip olmayacağı göz önüne alınmalıdır Eğitim sisteminde her insanın doğuştan itibaren 8 ayrı zekaya birden sahip olduğu göz önüne alınmalıdır Eğitim sisteminde sadece belirli zeka türlerinde gelişmiş olan bireylerin de başarılı olmaları ya da kendilerini güçsüz oldukları zeka türlerinde de geliştirmeleri sağlanabilmektedir. 10-Öğrenci merkezli veya yapısalcı öğrenme yaklaşımında öğretmenin görevleri ile ilgili olarak hangisi yanlıştır? Öğretmen bilginin inşa edilmesinde öğrenciye gerekli malzemeyi ve ortamı hazırlar Öğretmen inşa edilecek bilgi örüntüsüne temel olacak bilginin anlamlı ve somut olarak algılanmasına yardımcı olur Öğretmen, öğrenciye bilgiyi aktardıktan sonra onun bilgiyi tekrar etmesini sağlar Öğretmen, öğrencinin önceki bilgilerini ve hazır bulunma düzeyini denetler ve ilgili uyarıların yapılması için yardımcı olur Öğretmen, öğrenme ortamında öğrenciye uygulama deneme ve keşfetme fırsatları yaratır 11-Aşağıdakilerden hangisi yapılandırmacı öğrenme kuramının eğitim sistemine uygulanması ile ilgili olarak yanlıştır? Öğretmen, öğrencilerin konuya ilgisini çekmek ve merak uyandırmak için sorular sorar Öğretmen öğrenciler ile birlikte çalışarak farklı bilgi kaynaklarını kullanır ve araştırır Öğretmen öğrencilerle birlikte çeşitli gözlem ve deneyleri de içeren etkinlikleri yapar Öğretmen öğrencilere, kavramların açıklamalarını ve tanımlarını yapar Öğretmen yeni kavram ve becerilerini uygulayabilen öğrencileri inceler, bilgi ve becerilerini ölçerek davranış değişikliklerinin nedenlerini açıklamaya çalışır. 12-Aşağıdakilerden hangisi bir öğrenme türü değildir? Klasik koşullanma Edimsel koşullanma Refleks Alışkanlık Karmaşık öğrenme 13-Pavlov’un deneyinde zil çaldığında köpeğin salya salgılanması aşağıdakilerden hangisiyle açıklanır? Koşullu Uyaran Koşullu tepki Koşulsuz tepki Koşulsuz uyaran Hiçbiri 14-Fobilerin nedenleri aşağıdakilerden hangisiyle açıklanır? Güdülenme Engellenme Eğitim Çatışma Klasik koşullanma 15-“Matematik sınavında kırmızı renk kazağımızı giyer ve o sınavdan yüksek not alırsak bunun sebebini de sevdiğimiz kazağa bağlarsak” Böyle bir davranış aşağıdaki öğrenme yaklaşımlarından hangisiyle açıklanır? Edimsel koşullanma Sönme Çağrışım yapma Klasik koşullanma Alışkanlık 16-İlkokul dönemindeki bir çocuğun öğretmenini sevmemesi ve devam eden öğretim yılları boyunca bu öğretmen değişse bile diğer öğretmenlerini de sevmemesi şeklinde ifade edilen bir durum aşağıdakilerden hangisiyle ilişkilendirilebilir? Klasik koşullanma Edimsel koşullanma Çatışma Engellenme Sönme 17-“Bireye bir davranışın arkasından olumlu veya olumsuz bir uyaran verilerek” yapılan işleme ne ad verilir? Klasik koşullanma Koşullu uyaran Edimsel koşullanma Ödüllendirme Pekiştireç 18-“Kişinin başarıdan aldığı zevk ve mutluluk” hangi kavramla açıklanır? Dışsal ödül Olumlu pekiştireç Olumsuz pekiştireç İçsel ödül Motivasyon 19-“Yemeğini bitirdikten sonra oyun oynayabilirsin” diyen bir annenin çocuğuna yaklaşımını hangi kavramla açıklayabiliriz? Olumlu pekiştireç Dışsal ödül İçsel ödül Premack ilkesi Simgesel ödül 20-Derste sürekli konuşan bir öğrencinin tenefüse çıkmasına izin vermeyen bir öğretmenin davranışı hangi kavramla açıklanır? Olumsuz pekiştireç I. Tür ceza II.tür ceza Olumlu pekiştireç Söndürme 21-Trafik polisi kural ihlali yapan bir sürücünün ehliyetine el koymuştur. Bu davranış aşağıdakilerden hangisiyle açıklanır? I. Tür ceza II.tür ceza Olumsuz pekiştireç Koşullu tepki Koşulsuz tepki 22-“Organizma bir davranışı bir kez gerçekleştirdiğinde bu davranış yarattığı sonuçlara bağlı olarak tekrarlanacaktır.” İfadesi aşağıdaki kavramlardan hangisini açıklar? Klasik koşullanma Olumlu pekiştireç Ödüllendirme Edimsel koşullanma Genelleme 23-Bilgiyi işleme kuramının ilk aşaması aşağıdakilerden hangisidir? Hatırlama Bellek Dikkat Algı Duyusal kayıt 24-Duyu organlarına gelen uyarıcıların anlamlı hale gelmesine ne ad verilir? Algı Duyu Bellek Dikkat Güdü 25-“Bir bütün parçaların toplamından daha çok anlam ifade eder.”şeklinde ifade edilen görüş hangi yaklaşıma aittir? Davranışçı yaklam Gestaltçı yaklaşım Bilişsel yaklaşım Biyolojik yaklaşım Sosyal öğrenme yaklaşımı 26-“Bir alışveriş merkezine giden iki arkadaştan biri kırtasiye malzemeleri satan mağaza diğeri ayakkabıcıya giriyor.” Bu iki arkadaşı farklı tercihlere iten bu durum hangi kavramla açıklanır? Algıda farklılık Algıda seçicilik Algıda değişmezlik Algı yanılması Algısal bütünlük 27-“Öğrenmenin gerçekleşmesi için önerilebilecek stratejiler vardır.”Aşağıdakilerden hangisi bu stratejilerden birisi değildir? Aktif olarak uyaranlara dikkat etme Yeni gelen bilgilerden gerekli olanları kısa süreli belleğe geçirme Kısa süreli bellekteki bilgileri örgütleme Kısa süreli bellekteki bilgilerle uzun süreli bellektekileri bütünleştirme Öğrenilecek materyali ayrıntılarıyla ezberleme 28-Öğretmenin derste işlediği bir konuyu eve gelip kendi cümleleriyle özetleyen bir öğrenci hangi tekniği kullanmış olur? Anlamlandırma Tekrar Örgütleme Gruplama Bütünleştirme 29-Benzer özelliklere sahip olan düşünce, obje ve olayları bir isim vererek gruplandırmaya ne ad verilir? Kavram Kelime Bellek Algı Zeka 30-Aşağıdakilerden hangisi bireyin öğrenme yeteneğini etkileyen faktörlerden biri değildir? Bireyin yaşı Bireyin zeka düzeyi Bireyin genel uyarılmışlık hali Daha önce öğrenilenlerin aktarılması Bireyin cinsiyeti 31-Aşağıdakilerden hangisi bir öğrencinin hazırbulunuşluğunu etkilemez? Öğrencinin benlik algısı Öğrencinin ilgileri Öğrencinin okula ilişkin değer yargıları Öğrencinin öğrenmeye karşı tutumu Konunun zorluk derecesi 32-Öğrencilere bir şemsiyeyi nerelerde kullanabileceğini sorduğumuzda alacağımız cevapların çeşitliliği neye bağlıdır? Öğrencinin yaratıcılığına Öğrencinin algılamasına Öğrencinin hazıroluşuna Öğrencinin güdülenmesine Öğrencinin aktifliğine 33-Açlık, susuzluk, cinsellik gibi güdüler aşağıdaki güdü sınıflamalarından hangisine girer? Birincil güdüler İkincil güdüler İçsel güdüler Dışsal güdüler Durumluk güdüler 34-Aşağıdakilerden hangisi kendini gerçekleştirmiş insanın özelliklerinden birisi değildir? Bağımsız davranış İnsan sevgisi Yaratıcılık Doğallık Monotonluk 35-Aşağıdakilerden hangisi bir ilkokul öğrencisi için öğrenmeyi güdüleyen etmenlerden birisi değildir? Öğretmenin takdirini kazanmak Öğretmeni gibi olmak Yüksek not almak Merakını giderme ve belirsizlikleri çözme Zor konuları öğrenmek 36-Öğretmen sınıf ortamında öğrencilerin istenmeyen davranışlarını engellemek için bazı yöntemler kullanır. Aşağıdakilerden hangisi bu yöntemlerden birisi değildir? Öğretmen ders anlatırken gözüyle bütün sınıfı izlemelidir Öğretilen konular öğrencilerin hazıroluş düzeyine uygun olmalıdır Öğrencilerin derse güdülenmeleri sağlanmalıdır Öğrencilerin sınıfta pasif bir rol üstlenmeleri sağlanmalıdır Bir sorun çıktığında büyümeden hemen nedeni belirlenmeli ve çözümlenmelidir. 37-Sınıfta iletişim kurmak isteyen bir öğretmen aşağıdakilerden hangisini yapmamalıdır? Kendini iyi ifade etmelidir Öğrencileri dinlemesini bilmelidir Göz teması kurmalıdır Hata yapan öğrenciye hatasını bildirmelidir Ben dilini kullanmalıdır. 38-Metro çıkışında kağıt mendil satan çocuklardan mendillerin satın alınması onların bu davranışa devam etmesine yol açar.” Bu durum hangi kavramla açıklanabilir? Edimsel koşullanma Klasik koşullanma Ödüllendirme Güdülenme Model olma 39-“Derste parmak kaldıran öğrenciye öğretmeni söz hakkı vermediğinde öğrenci bir süre sonra parmak kaldırmaktan vazgeçer.” Bu durumu aşağıdaki kavramlardan hangisiyle açıklayabiliriz? Ceza Uyarıcı genellemesi Davranışın sönmesi Engellenme Olumsuz pekiştireç 40-Aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Ceza en etkili pekiştireçtir Pekiştireçler olumlu davranıştan uzun süre sonra verilmelidir Öğrencilerin olumsuz davranışları üzerinde durmak gerekir Davranış değişikliği meydana getirmek için olumlu pekiştireçleri sıkça kullanmak gerekir Pekiştireç verirken öğrencilerin özellikleri göz önüne alınmaz. 41-Öğrenmeyle ilgili nöral temeli aşağıdakilerden hangisi açıklar? Sinapstaki yapısal değişiklikler Alt beyindeki yapısal değişiklikler Orta beyindeki yapısal değişiklikler Beyin korteksindeki değişiklikler Omurilikteki farklılaşmalar 42-“Bir anne baba çocuğuna kuyruğunu sallayan köpekleri sevmesi gerektiğini söylemektedir.Böylece çocuk hangi köpeği sevmesi gerektiğini fark eder.” Bu durum hangi kavramla açıklanır? Ödüllendirmeyi öğrenme Genellemeyi öğrenme Ayırt etmeyi öğrenme Engellemeyi öğrenme Pekiştirmeyi öğrenme 43-“Faks çekerken meşgul çıkan bir numarayı bir süre sonra tekrar ararız. Fakat arama zamanımız ( 5 dk. Sonra 2 dk. Sonra gibi) değişebilir.” Bu durum hangi pekiştirmeyle açıklanır? Sabit aralıklı pekiştirme Sabit oranlı pekiştirme Değişken oranlı pekiştirme Değişken zaman aralıklı pekiştirme Olumsuz pekiştirme 44-“Elindeki kalemle duvarı çizen bir çocuğun eline vurma davranışı” hangi kavramla açıklanır? Olumlu pekiştireç II.tür ceza Ödüllendirme Korkutma I.tür ceza 45-Algı konusu ile ilgili ilk araştırmalar kim tarafından yapılmıştır? Yapısalcılar İşlevselciler Davranışçılar Bilişselciler Gestaltçılar 46-“KAL?M” İnsanlar genellikle noktalı kısıma “E” harfi koyarak bu kelimeyi “kalem” şeklinde tamamlarlar. Bu durum algının hangi özelliğiyle açıklanır? Algıda seçicilik Algıda değişmezlik Şekil-zemin algısı Algıda tamamlama Algı yanılması 47.Aşağıdakilerden hangisi olgunlaşma kavramını tanımlar? Bireyin kendisini yetenek ve ilgileri açısından tanımasıdır Bireylerde yaşa bağlı olarak ortaya çıkan davranış değişikliğidir Organizmanın sahip olduğu potansiyeli kullanabilmeye hazır duruma gelmesidir Fiziksel duygusal ve zihinsel özelliklerin değişmesidir Bireylerin en doğru biçimde davranma becerisidir 48. İlkokuldaki bir çocuğun, kalemi tutarak yazı yazabilecek düzeye ulaşması aşağıdakilerden hangisiyle açıklanabilir? Kalıtım Algı Olgunlaşma Güdülenme Öğrenme 49.Aşağıdakilerden hangisi çevrenin etkileri sonucunda değişmez? Kilo artışı Boy uzunluğu Vücut ağırlığı Göz rengi Kas gücü 50. “Bir kilo demir mi ağırdır yoksa bir kilo pamuk mu?” Sorusuna işlem öncesi dönemdeki bir çocuğun demir cevabını vermesi hangi kavramın yokluğuyla açıklanır? Nesne Sürekliliği Özümleme Korunum Uyma Dengeleme |